List nie doszedł? To nie będzie problem Poczty Polskiej

autor: Sylwia Czubkowska21.02.2017, 07:44; Aktualizacja: 21.02.2017, 07:56
poczta polska -skrzynka pocztowa-2

Oficjalnie Poczta Polska nie chce odnosić się do zmian w ustawie – Prawo pocztowe. Nieoficjalnie można jednak usłyszeć, że funkcjonujący od czterech lat przepis pozwalający reklamować listy, co do których konsument nie ma dowodu nadania, staje się coraz większym problemem.źródło: ShutterStock

Wyższe ceny, monopol na obsługę sądów i administracji, a do tego brak odszkodowań za niedostarczone listy – tak zmienia się operator.

Nie mamy pańskiego listu i co pan nam zrobi. Zwykła przesyłka lub pocztówka nie dotrą do odbiorcy? Zapomnijmy o odszkodowaniu

„Rejestrowanej” – to jedno słowo wystarczyło dopisać w nowelizacji ustawy Prawo pocztowe, by konsumenci utracili szansę na reklamowanie niedostarczonych zwykłych listów, pocztówek czy druków. Zwykłych, czyli wysyłanych nie jako polecone, tylko wrzucanych prosto do skrzynek pocztowych. Możliwość reklamacji ma być zawężona wyłącznie do listów i przesyłek rejestrowanych.

Zmiana znalazła się w projekcie nowelizacji znoszącej konkurencję na przesyłki urzędowe i sądowe. Cała taka korespondencja ma być doręczana przez tzw. operatora wyznaczonego. Tym do 2025 r. jest Poczta Polska. Ale dlaczego przy okazji skasowano wprowadzone w 2013 r. uprawnienie konsumentów do odszkodowań za niedostarczone listy? Według Poczty było ono nadużywane, a wręcz stało się furtką do wyłudzeń.

– To jest spory problem, bo wystarczy samo oświadczenie klienta, że przesyłkę wysłał i że nie doszła, byśmy byli zmuszeni do wypłaty odszkodowania. I to odszkodowania wyliczonego przez ustawodawcę na podstawie stawki na listy polecone – mówi nam jeden z urzędników Poczty Polskiej. Ustawowa stawka odszkodowania to 50-krotność opłaty za przesyłkę rejestrowaną, obecnie 145 zł.

Poczta listy nosi, a klienci reklamują

Poczta listy nosi, a klienci reklamują

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Jak wylicza Poczta Polska, tylko w pierwszej połowie 2016 r. takich reklamacji miała niemal 13,4 tys. i łącznie była zmuszona wypłacić 2 mln zł odszkodowań.

Punkt widzenia Poczty krytycznie oceniają jednak eksperci. – Dla konsumentów w prawie pocztowym, podobnie jak w telekomunikacyjnym, kolejowym czy energetycznym, powinna istnieć pewna szczególna regulacja prawna odnośnie do kwestii odszkodowań od operatora. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której w ramach reklamacji klient nie ma zapewnionej szczególnej procedury i jedyne, co może zrobić, to iść do sądu – ocenia dr Mateusz Chołodecki, kierownik Laboratorium Rynku Pocztowego w Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Tłumaczy, że pozostawienie wyłącznie ścieżki sądowej praktycznie zamknie możliwość występowania o odszkodowania. W sprawie każdego zaginionego listu trzeba by wytaczać Poczcie osobny proces.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (48)

  • Wojtek(2020-07-07 17:42) Zgłoś naruszenie 00

    Jeżeli znajdą się na PP nieuczciwi pracownicy to Poczta ponosi odpowiedzialność za niedostarczenie każdej przecież opłaconej usługi nawet nierejestrowanej. Tak jest w całej Europie. Takie gadanie , że płacą kary duże to nikogo nie interesuje. Powinni sobie tak zorganizować kontrolę, żeby wyłapać gości co maja klejące ręce. To jak płacę dużo za mandaty bo źle jeżdżę autem, to państwo polskie powinno mnie zwolnić z tego obciążenia, bo za dużo płacę za te mandaty. PARODIA !

    Odpowiedz
  • Sollasido(2020-05-15 12:12) Zgłoś naruszenie 00

    jak to się dzieje że jedne przesyłki na ten sam adres dochodzą a inne nie??mimo że opłacona usługa tzw priorytet idą ponad 7 dni z Krosna do Opola??? czy ktoś mi to może wyjasnić?

    Odpowiedz
  • Kama3(2019-05-30 00:18) Zgłoś naruszenie 00

    Przykład z życia wzięty! 1. Moja babcia wysłała list zwykły a w nim zaświadczenie dokument akt urodzenia dziecka - data w kwietniu - list nie dotarł do dni dzisiejszego, więc wysłała kolejny list, gdzie musiała ponieść dodatkowe koszty. List wysłany w Urzędzie Pocztowym Klucze k. Olkusza do miejscowości Łużna - Poczta Łużna k. Gorlic. Po zgłoszeniu w U.P. nic nie zrobiono 2. Wysłałam kartkę na Dzień Matki z Urzędu Pocztowego w Poczcie Głównej w Sosnowcu - list priorytet data 22.05.2019 - list zaginął. Został nadany w U.P. Sosnowiec Poczta Główna do U.P. Łużna i zaginął. Reklamację będę składać, mam wydruk że kupiłam kartkę i znaczki na list, oczywiście na monitoringu widać, że list nadano. WNIOSKI: Moim zdaniem Listy giną w Łużnej, albo na sortowni, ale myślę że w Łużnej, ponieważ dwa przypadki identyczne z różnych Urzędów. Ktoś kradnie listy, ktoś czyli osoba pracująca przy listach - Nieuczciwy Listonosz?

    Odpowiedz
  • LD(2018-02-25 13:23) Zgłoś naruszenie 00

    Wiem, że wysłano do mnie pity za 2017, decyzję o podatku od nieruchomości, pisma z ZUS. Interweniowałam na swojej poczcie 04-986 i usłyszałam że maja kłopoty kadrowe i nie wiadomo kiedy (może nigdy) otrzymam korespondencję. Naklejając znaczek zawieram umowę na dostarczenie listu. No i co?

    Odpowiedz
  • zama59(2017-12-26 12:40) Zgłoś naruszenie 10

    zgadzam się z opiniami Bbs i Stella złodziejstwo i bałagan też czekałam na przesyłkę z Holandii i już minęło grubo ponad miesiąc i nic z tamtąd przesyłka wyszła a u nas wsiąkła jak kamfora skorzystali że była to zwykła przesyłka wiedzą że nikt im nie udowodni że dotarła nie oduczą się że co nie twoje to święte nic dziwnego ze potem krążą opinie o polakach że to złodziejski naród .

    Odpowiedz
  • Anna(2017-12-13 19:58) Zgłoś naruszenie 10

    paczki rejestrowane nie dochodzą a co dopiero nie rejestrowane kradną przesyłki wyjmują zawartość to co wyprawia poczta nie mieści się w głowie

    Odpowiedz
  • ela(2017-10-16 17:01) Zgłoś naruszenie 10

    Jeszcze nikt nie wpadł na pomysł aby gps wsadzić do grubszej koperty i wysyłac od miejsca do miejsca łapiąc złodziei? Byłoby głosno to by nie kradli!

    Odpowiedz
  • Kas(2017-09-28 15:11) Zgłoś naruszenie 00

    W Polsce listy giną, przepraszam, ale to jest prawda!!!! Bardzo smutna prawda :( Chciałabym iść na pocztę polską i nie bać się, że coś zaginie... wszystko musi być za potwierdzeniem odbioru, inaczej kto zły to weźmie do domu list nie dla siebie......

    Odpowiedz
  • Mela (2017-06-28 21:56) Zgłoś naruszenie 00

    Witam ja w piątek wysłałam list priorytetem zwykłym ponieważ pani w kasie mi powiedziała ze na polecony niema juz przekaźników, dodam że to było już przed zamknięciem, w kopercie ktoro kupiłam na poczcie znajdowała się umowa oraz bon o wartości 5000 zł na wycieczkę dodam że jeszcze nie doszedł ten lis ponieważ z biura podróży juz dziś dzwonili, jeśli do piątku niedojdzie to wakacje mi przepadno, dodam że potwierdzenia niemam jest tylko kamera która była skwerowana w moim kierunku i na niej pewnie jest wszystko, co mam zrobić

    Odpowiedz
  • Antoni(2017-05-31 07:32) Zgłoś naruszenie 00

    A wystarczy wszystkie przesyłki rejestrować , można to robić automatycznie ,naklejki kodowe niewiele kosztują ,po prostu wrzucamy list do automatu a ten go rejestruje ,proste skończył by się problem tylko trzeba chcieć , klient ma prawo oczekiwać,że każda przesyłka dotrze do adresata , bo Poczta wzięła za to pieniądze ,

    Odpowiedz
  • Antoni(2017-05-31 07:32) Zgłoś naruszenie 00

    A wystarczy wszystkie przesyłki rejestrować , można to robić automatycznie ,naklejki kodowe niewiele kosztują ,po prostu wrzucamy list do automatu a ten go rejestruje ,proste skończył by się problem tylko trzeba chcieć , klient ma prawo oczekiwać,że każda przesyłka dotrze do adresata , bo Poczta wzięła za to pieniądze ,

    Odpowiedz
  • Magda(2017-05-06 23:28) Zgłoś naruszenie 00

    Poczta Polska to porażka.Do mnie z całej Europy dochodzą listy a z Polski wiecznie nie dochodzą.Złodzieje i oszuści.

    Odpowiedz
  • piotrrek(2017-04-24 08:23) Zgłoś naruszenie 10

    listy już zaczęły ginąć, priorytetowy to loteria, przychodzi albo nie w dodatku ze znacznym opóźnieniem. tragedia

    Odpowiedz
  • Tomasz40(2017-02-25 05:31) Zgłoś naruszenie 00

    No patrzcie, to ja 40 lat żytje na tym świecie i lat nie wiedziałem, ze można reklamować przesyłkę nie-rejestrowaną.

    Odpowiedz
  • Droga Poczto Polska(2017-02-22 14:02) Zgłoś naruszenie 00

    Skoncentruj się na Przesyłkach i Paczkach.... a nie rajstopach, herbacie, pseudoubezpieczeniach i pseudolokatach.... Zróbcie jak Biedronka czy Auchan....lub jak InPost. Mozliwość rejestracji konta na www i tak jak w InPoscie - możliwość elektronicznego opłacenia i etykietowania przesyłek - To choć by człowiek nie stał w długaśnych kolejkach i szybciej by szło.... Teraz wolę InPost - bo Sam opłacę, sam wydrukuję etykietę adresową - a Paczkomat przyjmie szybko i bez kolejki.

    Odpowiedz
  • sa(2017-02-22 03:29) Zgłoś naruszenie 60

    PP może zrobić na poczcie automaty ,przy wrzucaniu do otworu - skrzynki list zwykły stempluje automat z datą i nr przesyłki , odcinek odbiera nadawca . Tak było w NY USA w banku, wrzucało się dokument przelewu i automat dawał kwit ostemplowany nadania z nr. i datą. Czy oni o tym pomyślą , teraz mają monopol , wpechanych paru kolesi ,misiaków partyjnych PIS i będą im PP robić dobrze nie nam. Nowa Zmiano więcej fachowców potrzebujemy , mniej kolesi, misiaków bez wiedzy ,uprawnień, doświadczenia -listy osiągnięć zawodowych . Tak w urzędach (gdzie panie z biura PIW nie wiedzą np.jaki środek zastosować do mat przy ptasiej grypie, jakie maty i co z nimi robić po zużyciu itp ,brak szczegółowej instrukcji postępowania rolnikowi na ich stronie powiatu ) i jak na poczcie-z okienka słychać burczenie. Natomiast PIW grozi tylko karami od 2-8 tys.. Nie chcemy takich rządów nieudaczników.

    Odpowiedz
  • Stella (2017-02-21 21:33) Zgłoś naruszenie 31

    Na poczcie jest bałagan nie dochodzą przesyłki zwykle pracownicy są ubrani niechlujnie a przecież dostają ubrania to dlaczego nie noszą ich

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • toto(2017-02-21 18:48) Zgłoś naruszenie 41

    PP zawsze była jadłodajnią misiewiczów, maści różnej, zależnie od czasu. Ma w tym tradycję, stałą i niezmienną od peerelu.

    Odpowiedz
  • Bbs(2017-02-21 18:47) Zgłoś naruszenie 61

    To jest największe złodziejstwo i bandytyzm w tym kraju za nic się nie odpowiada najlepiej jakby społeczeństwo zrobić idiotow i graniczyc prawa takie jak fikcyjne doręczenie przesyłki czy wiele innych. Patrząc na to wszystko obywatel nie nie ma żadnych praw w konstytucji zapisanych.

    Odpowiedz
  • Arek(2017-02-21 16:54) Zgłoś naruszenie 62

    A ile milionów takich "złotówek" za priorytet, który nim nie jest, przepadło? Jak informowaliśmy termin doręczenia listu poleconego priorytetowego D+1 (pod warunkiem nadania do godziny 15:00) jest terminem szacunkowym, niegwarantowanym i może ulec wydłużeniu. Do czasu przebiegu przesyłek nie wlicza się dni ustawowo wolnych od pracy i sobót. Z tytułu nienależytego wykonania usługi Klientowi przysługuje prawo złożenia reklamacji jeżeli doręczenie przesyłki poleconej priorytetowej nie nastąpiło do czwartego dnia po dniu nadania. W tym przypadku przesyłka została doręczona w 4 dniu po dniu nadania w związku z tym reklamacja byłaby niezasadna. Z poważaniem, Zespół Doradców Klienta Dział Contact Center Poczta Polska S.A.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane