Z badań przeprowadzonych niedawno przez Pentor Research na zlecenie Google wynika, że 65 proc. klientów, którzy zdecydowali się na podpisanie umowy z Bankiem Zachodnim WBK w tradycyjnym oddziale, wcześniej wykorzystywało internet do poszukiwania informacji o usługach finansowych.

Można więc powiedzieć, że internet = konsument. I dzisiaj to właśnie w sieci marketerzy powinni szukać swoich klientów. Korzystanie z wyszukiwarki przy szukaniu informacji o produktach czy firmach jest powszechne, a wyszukiwanie jest jedną z najczęstszych aktywności w sieci.

W Polsce, w odróżnieniu od wielu innych krajów, rynek wyszukiwarek jest mocno zdominowany przez Google, która realizuje ponad 97 proc. wyszukiwań od polskich internautów (badanie Gemius, grudzień 2010 r.). Jest to więc istotny powód, by zainteresować się bliżej programem reklamowym Google AdWords, pozwalającym wyświetlać reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google.

1. Linki sponsorowane a pozycjonowanie

Reklamy w Google wyświetlane są po prawej stronie oraz powyżej wyników wyszukiwania. I są one wyraźnie oddzielone od wyników wyszukiwania. Nazywane są linkami sponsorowanymi i wyświetlane są w ramach programu reklamowego Google AdWords.

Trzeba przy tym podkreślić, że za obecność w tzw. naturalnych wynikach wyszukiwania, nie trzeba płacić. Google indeksuje wszystkie strony w internecie. Oczywiście firmy świadome popularności wyszukiwarki Google starają się wpłynąć na to, by ich strona znalazła się na jak najwyższym miejscu w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dlatego też podejmują one działania tzw. pozycjonowania. Polegają one na wypromowaniu stron serwisu internetowego na jak najwyższe miejsca w wynikach zapytań wyszukiwarek dla zadanych słów kluczowych i fraz. Firmom chodzi o to by, hasła powodujące, że firmowa witryna powinna znaleźć się na pierwszej stronie wyników, jak najlepiej odpowiadały świadczonym przez nią usługom lub sprzedawanym produktom.

Algorytm wyszukiwania Google, który decyduje o miejscu w wynikach wyszukiwania, bierze pod uwagę ponad 200 czynników. Można je podzielić na dwa podstawowe obszary:

● czynniki związane z budową strony internetowej

● odnośniki (linki) prowadzące z innych witryn do strony WWW.

Dlatego na pozycjonowanie składają się działania dwojakiego rodzaju:

● stworzenie odpowiedniej składni HTML serwisu internetowego;

● zapewnienie możliwie największej liczby odnośników z zewnętrznych serwisów internetowych prowadzących do naszego serwisu, który pozycjonujemy.

Trzeba podkreślić, że pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania nie ma wpływu na reklamy wyświetlane w ramach programu Google AdWords. I tak samo poprzez reklamę w Google AdWords nie można podnieść pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

2. Słowa kluczowe, czyli znajdujesz tych, którzy cię szukają

Słowa kluczowe to wyrazy lub wyrażenia oddające treści serwisu, np. charakteryzujące działalność firmy. Powinny one być indywidualnie dobierane dla każdej witryny internetowej, a ich wybór powinien być poprzedzony odpowiednimi badaniami i obserwacjami.

W przypadku programu Google AdWords działa to również w ten sposób, że po określeniu przez firmę takich słów za każdym razem, gdy internauta szuka czegoś w Google, obok wyników wyszukiwania mogą wyświetlić się reklamy powiązane tematycznie z wyszukiwanym hasłem.

Dla firm może być to więc dobre narzędzie dokładnego targetowania i komunikacji, nad którym ma ciągłą kontrolę. Reklamy są bowiem wyświetlane wtedy, gdy ktoś wpisze jedno z tych słów w Google. Dzięki temu mogą dotrzeć do indywidualnych konsumentów z odpowiednio dopasowanym przekazem, będącym odpowiedzią dokładnie na to, czego właśnie szukają. To ogromna zaleta, bo takiej możliwości nie dają tradycyjne media. Także efektywność kosztowa jest dużą zaletą. Duże kampanie ATL są drogie, a ich efekty są znacznie trudniejsze do zbadania.