statystyki

Ochrona inwestorów to wiedza i zaufanie, a nie tylko regulacje

autor: Małgorzata Kwiatkowska, Tomasz Jóźwik08.08.2016, 07:43; Aktualizacja: 08.08.2016, 13:51
finanse, pieniądze, bank

Rynek produktów finansowych czeka kolejna rewolucja w ochronie klientówźródło: ShutterStock

Problemy z kredytami walutowymi i polisami inwestycyjnymi pokazały, że konieczna jest większa troska o interesy inwestorów

Reklama


Od kilku lat w Unii Europejskiej widać wyraźną tendencję do wzmacniania pozycji inwestorów indywidualnych na rynku finansowym. Pierwszym krokiem w tym kierunku było wdrożenie kilka lat temu dyrektywy MiFID I, która reguluje kwestię oferowania usług i instrumentów finansowych w krajach UE. Jej celem było przede wszystkim usystematyzowanie i standaryzacja informacji przekazywanych klientowi przez te podmioty i zwiększenie ochrony inwestorów.

Na dystrybutorów nałożony został m.in. obowiązek przekazywania informacji o zakresie oferowanych usług oraz potencjalnym konflikcie interesów i metodach zarządzania nim, np. w sytuacji kiedy firma działa w grupie kapitałowej i sprzedaje zarówno jej produkty, jak i dostawców zewnętrznych. – Do tego dochodzi obowiązek ujawnienia wszystkich kosztów i opłat związanych z inwestycją, np. w fundusz, oraz sposobu przyjmowania i rozpatrywania reklamacji. Ważną kwestią są testy adekwatności i odpowiedniości. Takie regulacje z pewnością były potrzebne. Wprowadziły one na polskim rynku ujednolicony standard informacji, które muszą otrzymywać inwestorzy, i procedury, które powinny zwiększać ich świadomość co do celów i ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe – wskazuje Paweł Sujecki, prezes spółki ProService Agent Transferowy, która obsługuje m.in. TFI.

Porządek na rynku musi być

Porządek na rynku musi być

źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama