statystyki

Drugie otwarcie w planie Junckera: Polski rząd idzie do Europy po pieniądze na inwestycje

autor: Marek Chądzyński, Grzegorz Osiecki21.06.2016, 07:50; Aktualizacja: 21.06.2016, 08:50
Do tej pory tylko jedna firma, Mlekowita, dostała wsparcie KE.

Do tej pory tylko jedna firma, Mlekowita, dostała wsparcie KE.źródło: ShutterStock

Będzie drugie otwarcie w planie Junckera. Na liście znalazło się 47 propozycji. Gros projektów na liście inwestycji, które mają być zgłoszone do finansowania w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS) będącego najważniejszą instytucją odpowiedzialną za realizację planu Junckera ma związek z energetyką – wynika z informacji DGP. Są także duże projekty infrastrukturalne dotyczące kolei czy rozbudowy dróg wodnych.

Reklama


Jedną z najdroższych inwestycji rekomendowanych do sfinansowania przez EFIS jest budowa Kanału Śląskiego. Ma on połączyć Odrę z Wisłą i umożliwić transport np. węgla. Projekt rekomenduje resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Liczy, że to jedna z inwestycji, które pozwolą rozwinąć transport rzeczny w Polsce. Przedsięwzięcie jest wyceniane na 11 mld zł. W oczach Brukseli może znaleźć uznanie jako realizacja celów polityki klimatycznej – żegluga śródlądowa jest traktowana przez Unię Europejską jako poważna alternatywa dla transportu samochodowego.

Przykładem inwestycji energetycznych jest wpisanie na listę modernizacji bloków 1–3 w elektrowni Turów. Ma to dostosować je do zaostrzonych norm środowiskowych oraz podnieść ich moc i sprawność. Inny przykład to propozycja budowy farm wiatrowych nad Bałtykiem. Oba projekty mają być realizowane przez spółki PGE, a są rekomendowane przez resort energii. Pierwszy jest wart 800 mln zł, a drugi aż 13 mld zł.

Innym przykładem jest próba pozyskania pieniędzy z EFIS na zagospodarowanie błoni Stadionu Narodowego w Warszawie. Za około 1 mld zł spółka Pl2012 planuje stworzyć tam halę widowiskowo-sportową, centrum kongresowe i hotel. Pieniądze z EFIS mają posłużyć do finalizacji planów, które powstały, gdy rodziła się koncepcja Stadionu Narodowego. To projekt rekomendowany przez Ministerstwo Sportu.

Dwie propozycje już zostały zgłoszone i są oceniane przez Europejski Bank Inwestycyjny. Chodzi o inwestycję Tauronu za 1,6 mld zł w rozbudowę sieci energetycznych, co da możliwość przyłączania nowych odbiorców. Zaś 0,5 mld ma kosztować modernizacja i zakup taboru dla spółki kolejowej Przewozy Regionalne.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama