statystyki

Uleczyć rynek reklamy leków

autor: Walenty Zajdel31.05.2016, 07:56; Aktualizacja: 31.05.2016, 08:16
Molier napisał: „Ludzie umierają na lekarstwa, nie na choroby”

Molier napisał: „Ludzie umierają na lekarstwa, nie na choroby”źródło: ShutterStock

Rosną wydatki na reklamę produktów farmaceutycznych. Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 201 5 r . był to największy rynek reklamy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały na reklamę leków OTC (bez recepty) 4,3 0 m ld zł: w telewizji 2,8 2 m ld zł, w stacjach radiowych 1,1 2 m ld zł, w gazetach i magazynach 0,3 6 m ld zł. To zatrważające dane.

Reklama


Nie ma powodu, by Polska była jedynym krajem w Europie, w którym największym rynkiem reklamowym jest rynek reklamy produktów farmaceutycznych. Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków OTC jest nadmierna ich konsumpcja, nadużywanie oraz lekomania. Negatywne skutki mogą być poważne, czasem nieodwracalne. Przykład? Przypadki śmiertelne po przedawkowaniu paracetamolu, który jest substancją aktywną zawartą w wielu lekach. Z kolei niekontrolowane kombinacje lekowe obarczone są dużym ryzykiem wystąpienia niekorzystnych interakcji, wzrasta częstość powikłań polekowych, 6–13 proc. hospitalizacji spowodowanych jest błędami lekowymi.

Polska należy do krajów europejskich o jednej z największych konsumpcji leków OTC. Ich sprzedaż dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych IMS, w 2014 r . rynek leków OTC w Polsce wart był 9,24 mld zł wartościowo, natomiast ilościowo było to 688 m ln opakowań (przykładowo: Rutinoscorbin – 14 mln opakowań). W 2015 r . było to już: wartościowo 9,89 m ld zł, ilościowo 722 m ln opakowań.

Wartość rynku suplementów diety w Polsce jest szacowana na ok. 3 mld zł rocznie, a w 2015 r. zostało sprzedanych ok. 190 mln opakowań. Z prawnego punktu widzenia suplementy są specyficzną kategorią środków spożywczych, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Występują w postaci tabletek, kapsułek, saszetek. Mają formę i postać taką jak leki, ale to jest jedyne podobieństwo. Z samej swojej definicji tylko uzupełniają dietę, nie leczą ani nie zapobiegają chorobom.

Leczą tylko leki, które przed zarejestrowaniem i wprowadzeniem do obrotu przechodzą badania kliniczne, gdzie zostaje udowodniona ich skuteczność oraz ich działanie lecznicze lub profilaktyczne. W celu zapewnienia jakości oraz bezpieczeństwa ich wytwarzanie jest nadzorowane przez inspekcję farmaceutyczną. W przypadku suplementów diety wystarczy poinformować głównego inspektora sanitarnego o wprowadzeniu danego suplementu do obrotu, podając, jakie składniki, w jakiej ilości i w jakiej formie w nim występują. Nie jest wymagana dokumentacja potwierdzająca jakość oraz deklarowane efekty działania. Tyle że – podobnie jak leki OTC – również suplementy diety są bardzo szeroko reklamowane.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama