Stały dostęp do internetu nieograniczony limitami jest niezwykle ważny dla przedsiębiorców, często pasjonatów, którzy swój biznes prowadzą w sieci. Internet to dla nich kopalnia wiedzy, źródło inspiracji, to sposób na ciągłe obcowanie z nowinkami, możliwość wymiany myśli, zaprezentowania swojej oferty biznesowej. Internet zniósł granice czasowe i geograficzne. Ułatwił komunikację z kontrahentami i klientami w kraju oraz za granicą, dał właścicielowi firmy i jego pracownikom większą elastyczność.

– Intensywny rozwój technologiczny oraz kolejne pokolenia wchodzące na rynek pracy spowodowały wiele zmian w tradycyjnym postrzeganiu biznesu. Młodzi ludzie wychowani w erze internetu inaczej podchodzą do prowadzenia firmy i chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych – mówi Marta Szwakopf, Kierownik Działu Marketingu SOHO w T-Mobile.

Ale nie tylko młodzi przedsiębiorcy doceniają znaczenie internetu. W dzisiejszych czasach to już nie tyle ekskluzywna szansa na rozwój i zdystansowanie konkurencji na starcie, ile absolutny wymóg. Bez internetu firma sama odbiera sobie narzędzia walki o klientów. To tak jak ze znajomością języków obcych w procesie rekrutacyjnym na rynku pracy. Kiedyś był to dodatkowy atut, dziś pozwala jedynie wyrównać szanse na pomyślne przejście rekrutacji.

– Dzisiaj prowadzenie biznesu to prawdziwe wyzwanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę silną konkurencję, praktycznie w każdej branży – mówi Marta Szwakopf. – Wszystko to doprowadziło do przeniesienia dużej liczby działalności do sieci – dla niektórych przedsiębiorców jest to dobry sposób na rozkręcenie firmy bez angażowania dodatkowych środków finansowych, związanych np. z wynajmem lokalu, dla innych z kolei wejście z usługami do internetu to poszerzenie działalności stacjonarnej – mówi Marta Szwakopf.

Tę ogólnokrajową internetyzację widać w liczbach. Z danych Gemiusa wynika, że mamy w kraju ponad 21,5 mln internautów. To oznacza, że tzw. penetracja internetu wynosi ok. 65 proc. Wartość ta jest niższa niż średnia europejska (75 proc.), ale będzie systematycznie rosła.

Analogicznie wygląda sytuacja z dostępem do internetu w przedsiębiorstwach. Z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2014 r. dostęp do internetu miało 93 proc. polskich firm. Aż 90 proc. respondentów w badaniu GUS zadeklarowało, że korzystało w 2014 r. z internetu stacjonarnego. Internet mobilny, w tym LTE, ma 61 proc. przedprzedsiębiorstw, a firmy coraz częściej go doceniają. Dla porównania – jak wynika z danych GUS – w 2012 r. odsetek firm korzystających z mobilnego łącza szerokopasmowego nie przekraczał 40 proc. W 2013 r. z kolei – 44 proc. Nic nie zapowiada końca tych wzrostów.

– Czas w internecie płynie szybciej. Sieć żyje całą dobę, co daje ok. 750 godzin miesięcznie. Internet odgrywa rolę niezawodnego partnera dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych czerpiących na co dzień z jego bogactwa. Warto więc zadbać o komfort pracy i zainwestować w odpowiednią usługę – mówi Marta Szwakopf.

Przy pracy w biurze często problem stanowią liczne kable doprowadzające internet oraz samo ich podłączenie. Instalacja mobilnego internetu jest znacznie łatwiejsza, a korzystanie – wygodniejsze. Oferty mobilnego internetu LTE są też mniej skomplikowane. W T-Mobile nie ma ukrytych w regulaminie dodatkowych opłat, np. za utrzymanie łącza. Wreszcie – w ostatnich latach stał się bardziej przystępny cenowo, a limity danych przestały być problemem.

Nie bez znaczenia jest to, że internet stacjonarny nie jest dostępny w każdym miejscu w kraju, natomiast T-Mobile podaje, że zasięg jego sieci LTE to 75 proc. obszaru Polski, a łącznie ze starszymi technologiami mobilnego dostępu do internetu T-Mobile obejmuje zasięgiem praktycznie cały kraj.

T-Mobile wprowadził nową ofertę ułatwiającą klientom biznesowym dostęp do sieci – w najszybszej technologii LTE i 3G, bez żadnych ograniczeń i zbędnych kabli. Wystarczy zamienić internet stacjonarny na mobilny i wybrać ofertę Nielimitowany Internet LTE do biura. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na mobilny internet LTE od T-Mobile, zyskują dostęp do maksymalnej dostępnej prędkości internetu, bez spowolnienia po przekroczeniu 100 Mb/s, co często ma miejsce u innych dostawców usług telekomunikacyjnych. Oprócz wysokiego komfortu użytkowania właściciele firm dzięki na przykład routerowi LTE D-Link DWR-921 mogą zapewnić sygnał nawet dla 31 użytkowników. Wszystko w bardzo atrakcyjnej cenie – już od złotówki miesięcznie przez pierwszy rok, a następnie za jedyne 59 zł.

Oprócz wyjątkowej oferty T-Mobile wprowadził szereg zmian w obsłudze firm, których celem jest usprawnienie kontaktu między przedsiębiorcą a dostawcą usług telekomunikacyjnych. Powstała m.in. specjalna infolinia dla firm oraz przeznaczone dla nich stanowiska obsługi w sklepach stacjonarnych.

Oprócz priorytetowej obsługi T-Mobile gwarantuje również skuteczność swoich działań i zapewnia, że 9 na 10 spraw zgłoszonych do konsultanta jest załatwianych od ręki przy pierwszym kontakcie.

Rozwój internetu sprawił, że pewne rozwiązania biznesowe odchodzą już do lamusa. Archiwizowanie danych w teczkach zastępowane jest usługami dostępnymi w chmurze. Np. korzystając z usługi T-Mobile proDysk przedsiębiorca ma pewność, że gromadzone przez niego dane w formie elektronicznej są bezpieczne, a on sam ma do nich dostęp w każdej chwili, z dowolnego urządzenia. – Im lepiej firma adaptuje się do nowych technologii, tym większe ma szanse na osiągnięcie sukcesu – mówi Marta Szwakopf. Niestety, jak wynika z badania „Kompetencje cyfrowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw” przeprowadzonego przez Uniwersytet Warszawski w tym roku jedynie co dwudzieste polskie przedsiębiorstwo korzysta z usług chmury obliczeniowej. To cztery razy mniej niż średnia wśród przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.

Polskie małe i średnie firmy coraz chętniej przenoszą biznes do sieci. Szczególnie widać to w branży handlu internetowego. Z raportu „E-Commerce Polska 2015” wynika, że w tym roku ma osiągnąć wartość 33 mld zł, rok wcześniej była to kwota 27 mld zł. 55 proc. internautów przyznaje się do kupowania w sieci i tu również jest miejsce na wzrosty. Wraz z kupującymi rośnie liczba e-sklepów. W 2008 r. było ich. ok. 4,5 tys., dziś – według szacunków – od 15 do 20 tys.

Przedsiębiorcy przenoszą swoje usługi do sieci, bo to tam potencjalni klienci szukają towarów i usług. Zresztą nie tylko oni. Jak wynika z danych zebranych przez serwis aukcyjny Allegro, przedsiębiorcy coraz częściej w internecie szukają dostawców dla swoich firm. W tym roku 10 proc. w całym handlu między przedsiębiorstwami odbywa się w internecie, bo tak jest taniej. Szacuje się, że w perspektywie 5–7 lat ten odsetek ma wzrosnąć do 30–40 proc.

Wzrost zainteresowania internetem wśród przedsiębiorców napędza wartość polskiej gospodarki internetowej. Boston Consulting Group podaje, że w 2009 r. jej wartość wynosiła 36 mld zł, ok. 2,7 proc. PKB. W 2015 r. liczba ta ma wzrosnąć do 77 mld zł, czyli 4,1 proc. PKB. Lecz to wciąż mało.

Dla przedsiębiorców, którzy chcą efektywniej wykorzystać internet w rozwoju biznesu, nie jest jeszcze za późno na wdrożenie nowych technologii, ponieważ niski stopień cyfryzacji polskich małych i średnich firm jest dość powszechny. Egzamin z wykorzystania internetu w biznesie zdały co najwyżej dostatecznie. Taki wniosek wynika z raportu „Kompetencje cyfrowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw. – Polska gospodarka pod względem poziomu ucyfrowienia zajmuje jedno z ostatnich miejsc w klasyfikacji Unii Europejskiej, pozostając w tyle nie tylko za wszystkimi państwami starej Unii Europejskiej, ale nawet za większością nowych krajów członkowskich. Główną przyczyną tego odstawania od unijnej średniej jest niski poziom ucyfrowienia małych i średnich przedsiębiorstw, stanowiących większość działających w kraju podmiotów gospodarczych – piszą autorzy raportu.

Swoją tezę podpierają liczbami. Indeks DESI to opracowany przez Komisję Europejską parametr określający stopień ucyfrowienia danej gospodarki i społeczeństwa, obejmujący takie współczynniki jak poziom rozwoju infrastruktury i dostęp do łączności, intensywność wykorzystania internetu czy wdrażania technologii cyfrowych. Polska zajmuje odległe 23. miejsce w UE.

Właśnie dlatego polskie firmy nie powinny zwlekać z wykorzystaniem mobilnego internetu LTE w swoim biurze. To pierwszy krok do rozwoju firmy w nowoczesnych czasach.

PARTNER