Dawno umarło przekonanie, że dyplom ukończenia studiów to murowana gwarancja pracy. Absolwenci narzekają na trudności ze znalezieniem zadowalającego ich zatrudnienia. W głównej mierze winny temu jest system edukacji, produkujący taśmowo magistrów, którzy oprócz papieru nie mają żadnego doświadczenia. Ale czasem i sami studenci są sobie winni, wybierając kierunki przestarzałe, niedające wielkich szans na zatrudnienie, lub imprezując w czasie studiów, by dopiero jako 24- czy 25-latkowie ubiegać się zaledwie o staż.

Renesans fachowców

Młodzi ludzie zdają sobie z tego sprawę. Dlatego od kilku lat szkoły zawodowe i technika odżywają i pozbywają się etykietki „szkoły drugiej kategorii”. – Fach to sztuka, a branża usługowa przeżywa renesans – mówi Marta Szwakopf, kierownik działu marketingu VSE/SOHO. Widać to po liczbach. W roku szkolnym 2006/2007 nieco ponad 47 proc. młodzieży kończącej gimnazjum rozpoczęło kolejny etap edukacji w technikum lub szkole zawodowej. W roku szkolnym 2014/2015 już niemal 55 proc. Ten odsetek stale rośnie. Pracodawcy również zgłaszają zapotrzebowanie na fachowców. Z zeszłorocznego badania „Bilans kapitału ludzkiego” wynika, że zdecydowana większość, bo 80 proc. pracodawców, miało problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników – specjalistów, wykwalifikowanych robotników, monterów.

Renesans fachowców to nie niszowy trend, lecz rzeczywistość, o której świadczą statystyki. Jak wyliczył Główny Urząd Statystyczny, w ostatnim kwartale 2014 r. bez pracy było nieco ponad 25 proc. osób posiadających wykształcenie zasadnicze zawodowe. Dla porównania jeszcze w 2005 r. odsetek ten wynosił ponad 32 proc.

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło rok 2014 „Rokiem szkoły zawodowców”, a w perspektywie lat 2014–2020 na rozwój techników i zawodówek samorządy przeznaczą łącznie 900 mln euro.

Rzemieślnicy potrzebują internetu

Współczesnymi fachowcami są nie tylko absolwenci techników i zawodówek, ale też młodzi twórcy start-upów. Co prawda studia mogą nauczyć pisać programy komputerowe, jednak tego, jak założyć i prowadzić start-up, na studiach nie uczą. Z badania dla „Startup Poland” wynika, że w kraju działa ok. 2400 podmiotów, które można nazwać start-upami. Od tradycyjnych rzemieślników i usługodawców różnią się tym, że swoje usługi oferują w oparciu o nowe technologie. Obie te grupy, rzemieślnicy tradycyjni i nowocześni, zarówno stolarze, jak i twórcy aplikacji, mają kilka wspólnych mianowników. – Na rynku małych i średnich firm działa obecnie ok. 2 mln podmiotów. Wielu młodych ludzi planuje otworzyć własną działalność i dalej ją rozwijać – mówi Marta Szwakopf. Wykwalifikowany mechanik samochodowy czy cukiernik niekoniecznie chce pracować u kogoś. Często woli działać na własną rękę. Wszyscy ci rzemieślnicy potrzebują usług telekomunikacyjnych – by być w stałym kontakcie z klientami i internetem, gdzie owi klienci coraz częściej szukają usług. Ale też oszczędzać czas i pieniądze. Po co biegać codziennie na pocztę, by wysłać faktury klientom, skoro można to zrobić taniej i szybciej za pośrednictwem e-maila? Fachowcy często sami prowadzą marketing czy strony internetowe swoich firm, są w ciągłym ruchu i potrzebują niezawodnych usług telekomunikacyjnych. – Przedsiębiorcy poszukują najlepszych rozwiązań, które pomogą im w rozwijaniu własnego biznesu oraz w zaistnieniu na rynku wśród wielu konkurencyjnych marek – mówi Marta Szwakopf. – Właściciele firm z sektora MSP chętnie sięgają po zintegrowane usługi telekomunikacyjne. T-Mobile zapewnia dopasowane do potrzeb danej firmy taryfy, bezpieczny i sprawny dostęp do internetu, nielimitowane połączenia komórkowe i stacjonarne jak również SMS-y – dodaje Marta Szwakopf.

Przekrojowy wybór ofert

Przedsiębiorca ma w czym wybierać, bowiem T-Mobile przygotował różne oferty, by jak najlepiej dopasować je do skali i specyfiki działalności danej firmy. Przykładowo oferta „Nielimitowany internet LTE do biura” dla przedsiębiorców wyróżnia się na tle ofert innych operatorów. Głównie dlatego, że „bez limitu” nie jest tu chwytem reklamowym. Telekom zapewnia, że klient ma ciągle dostęp do maksymalnej prędkości internetu, bez spowalniania jej po przekroczeniu 100 GB, jak u innych operatorów. Za mobilny internet LTE do biura przedsiębiorca zapłaci złotówkę miesięcznie przez pierwszy rok. Następnie będzie płacił abonament 59 zł. Jeśli jest już klientem T-Mobile, posiadając np. abonament telefoniczny, może dodatkowo liczyć na zniżkę 10 zł. Nie ma tu haczyków jak dodatkowe opłaty za utrzymanie łącza. Jedynym, jednorazowym kosztem, jaki trzeba ponieść, jest 9 zł za router i symboliczna złotówka opłaty aktywacyjnej. T-Mobile przygotował znacznie więcej ofert dla firm. W taryfie Jump proFirma przedsiębiorca zyskuje pełny wachlarz usług i preferenc yjne traktowanie. Przykładowo Jump! pro Firma L za 89,99 zł gwarantuje nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y do wszystkich w kraju. Nieocenione w relacjach z zagranicznymi kontrahentami będą nielimitowane rozmowy z Polski do krajów UE, brak opłat za odbieranie połączeń i SMS-ów w UE oraz aż 200 minut na połączenia i SMS-y wykonywane w roamingu z UE do Polski. Całość dopełnia internet connect – czyli 4 GB, które można współdzielić na kilku urządzeniach – idealne dla małego biura. Za dodatkowe 5 zł można dokupić kolejne 2 GB internetu. Markowy smartfon kosztuje od 9 zł, co więcej, przedsiębiorca dostanie 750 zł rabatu na kolejne urządzenie. Wisienką na torcie jest preferencyjne traktowanie przedsiębiorców w punktach obsługi. Jeśli przedsiębiorca potrzebuje czegoś więcej niż tylko smartfon – i na to znajdzie się sposób. W zestawie 2 w 1 dla firm za 99,99 zł miesięcznie oprócz nielimitowanych połączeń, SMS-ów i MMS-ów w kraju klient otrzyma smartfon Huawei P8 z 5 GB internetu LTE oraz tablet Huawei Mediapad z 30 GB internetu LTE.

T-Mobile docenia stałych klientów – jeśli przedsiębiorca jest już związany z firmą i przedłuża umowę, może liczyć na dwa razy więcej internetu LTE w smartfonie i rabat na urządzenia.

T-Mobile ma też ofertę dla przedsiębiorców, którzy chcą być w kontakcie z osobami, które zatrudniają. W ofercie Jump! proFirma XS dla pracowników za 24,99 zł otrzymamy nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y w kraju oraz 0,5 GB internetu w telefonie.

Lojalność klienta kapitałem telekomu

Rynek jest trudny, bardzo konkurencyjny i co więcej – nasycony. Tzw. penetracja kart SIM w drugim kwartale bieżącego roku wyniosła rekordowe 152 proc. – wynika z danych GUS. To oznacza, że na rynku działa ponad 58,4 mln kart SIM. Wartość rynku mierzona przychodami telekomów się kurczy. Pierwszy spadek w historii polskiej telekomunikacji nastąpił w 2009 r., gdy wartość rynku przekroczyła 42 mld zł wobec 49 mld zł w 2008 r. Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, w 2014 r. wartość ta wyniosła 39,2 mld zł. Doprowadziło to do sytuacji, że firmy telekomunikacyjne raczej przejmują klientów konkurentów, niż pozyskują nowych.

Liczba abonentów przenoszących numer w zeszłym roku przekroczyła 1,81 mln. To niemal o 17 proc. więcej niż w 2013 r. T-Mobile jako pierwszy telekom zdał sobie sprawę, że konkurencja polegająca na dorzucaniu dodatkowych pakietów minut czy internetu daleko nie doprowadzi, bo konkurenci bez trudu mogą skopiować ofertę. Ważna jest lojalność i zaufanie klienta, by ten miał o firmie jak najlepsze zdanie. Bo nawet najlepiej skrojona oferta okaże się niewystarczająca, gdy klient w przypadku jakiejś awarii czy pytania będzie musiał całymi kwadransami „wisieć” na infolinii. – Od dostawcy usług telekomunikacyjnych oczekują nie tylko atrakcyjnych i odpowiednio dostosowanych do działalności ofert, ale również jak najlepszej jakości usług oraz szybkiego reagowania, kiedy pojawia się problem – mówi Marta Szwakopf.

Problem załatwiany od ręki

T-Mobile, wychodząc naprzeciw małym i średnim przedsiębiorstwom i oferując nowy standard obsługi dla małych i średnich przedsiębiorców, skupia się przede wszystkim na partnerskim podejściu – konsultanci będą zawsze do dyspozycji przedsiębiorców dzięki przeznaczonej dla nich infolinii i specjalnym stanowiskom obsługi w sklepach stacjonarnych. W parze z szybką obsługą idzie również skuteczność. Marka T-Mobile zapewnia, że 9 na 10 spraw, z którymi przychodzi klient, rozwiązanych zostanie przy pierwszym kontakcie, a pozostałe w ustalonym wspólnie terminie.

– Wierzymy, że wysoka jakość obsługi i relacje partnerskie to podstawa w świadczeniu usług dla firm. Chcemy jeszcze lepiej rozmawiać z klientem, aby zwiększyć poziom jego satysfakcji wynikającej ze współpracy z nami – mówi Igor Matejov, członek zarządu, dyrektor ds. rynku biznesowego w T-Mobile Polska. – Nowe podejście do obsługi zaczynamy od małych i średnich firm, zdając sobie sprawę, że przedstawienie jedynie dobrej oferty to za mało. Dlatego też, patrząc na biznes szeroko, chcemy zaoferować zindywidualizowane podejście: począwszy od jasnych zasad obsługi klienta, skończywszy na zrozumiałej i atrakcyjnej ofercie – dodaje.

Taki powiew świeżości w podejściu do klienta jest sektorowi telekomunikacyjnemu bardzo potrzebny. W 2013 r. UOKiK podliczył, jak często rzecznicy praw konsumentów otrzymują skargi na telekomy. Branża ta ustanowiła niechlubny rekord – klienci skarżyli się na nią 53 tys. razy, najwięcej spośród wszystkich skarg – łącznie 443 tys. Nie tylko lokalni rzecznicy zasypywani są skargami. Sam UKE w pierwszym półroczu bieżącego roku otrzymał ponad 4,2 tys. wniosków o interwencję lub mediację. Większość rozpatrzono na korzyść klientów.

Wybrane oferty T-Mobile dla firm

● Jump! proFirma XL

– 129,99 zł miesięcznie

– Rozmowy, SMS-y i MMS-y w kraju – bez limitu

– Rozmowy międzynarodowe z Polski do UE – bez limitu

– Rozmowy i SMS-y przychodzące w roamingu w UE – bez limitu

– Rozmowy i SMS-y wychodzące w roamingu w UE – 1000 minut

– Internet w telefonie w UE – 1 GB

– Internet Connect – 6 GB

– 5 zł zniżki na opłatę miesięczną przy współdzieleniu pakietu

– Budżet na kolejne urządzenie – 1500 zł

Dodatkowo

– Właściciele firm obsługiwani są priorytetowo w sklepie i na infolinii

– 9/10 spraw załatwianych od ręki, wystarczy jeden kontakt

– 2 razy więcej internetu dla przedłużających umowę

● Zestaw 2 w 1 dla firm

– Smartfon Microsoft Lumia 640 + Laptop Acer Aspire E15 + modem

– 109,99 zł miesięcznie

– Rozmowy, SMS-y i MMS-y w kraju – bez limitu

– Rozmowy międzynarodowe z Polski do UE – bez limitu

– 2 GB – limit danych w smartfonie

– 30 GB – limit danych w laptopie

Dla pracowników firmy taryfa Jump! proFirma XS

– 24,99 zł miesięcznie

– Rozmowy, SMS-y, MMS-y w kraju – bez limitu

– Internet LTE w telefonie – 0,5 GB

PARTNER