statystyki

Eksporter jak saper, myli się i ginie

autor: Marek Chądzyński, Patrycja Otto09.09.2015, 07:19; Aktualizacja: 09.09.2015, 08:14
tir-ciężarówka-transport

Według Krajowego Rejestru Długów ponad 39 proc. przedsiębiorców nie dostało od zagranicznego odbiorcy należnych im pieniędzyźródło: ShutterStock

Prawie 40 proc. eksporterów ma problem z odzyskaniem zapłaty od zagranicznych kontrahentów. Problemy z bezpieczeństwem przeprowadzanych transakcji oraz zapłatą za towar to największe zmartwienia polskich eksporterów – wynika z najnowszego raportu „Handel bez granic”, przygotowanego przez brytyjską firmę Ebury.

Reklama


Na pierwszą z barier wskazało 39 proc. przedsiębiorców, a na drugą – 32 proc. O bezpieczeństwo transakcji martwią się nie tylko Polacy, lecz także przedsiębiorcy z Holandii czy Niemiec. Różni nas za to druga z wymienionych obaw.

– To dowód, że krajowe firmy są świadome ryzyka czyhającego na nie poza granicami Polski i wiedzą, jak tym ryzykiem zarządzać. To efekt rosnącego doświadczenia w sprzedaży zagranicznej – komentuje dyrektor Ebury Polska Jakub Makurat. Zupełnie inaczej wyglądają problemy z zapłatą za towar. W innych krajach przedsiębiorcy nie wymieniają ich wśród głównych barier eksportowych. I tak np. Belgowie i Brytyjczycy bardziej boją się dużej konkurencji na zagranicznych rynkach, a Włosi – wysokich kosztów transportu towarów i biurokracji.

Polskie obawy mają jednak uzasadnienie. Według Krajowego Rejestru Długów ponad 39 proc. przedsiębiorców nie dostało od zagranicznego odbiorcy należnych im pieniędzy. To wynik lepszy niż w obrocie krajowym (tu na brak terminowych płatności skarży się 2/3 firm), ale eksporterzy, których dotknął ten problem, zwracają uwagę, że dochodzenie należności za granicą jest dużo trudniejsze. – Polskie firmy nie bardzo wiedzą, jak się poruszać w realiach innych rynków i systemów prawnych. Dla części przedsiębiorców korzystanie z usług prawnych w krajach dłużników wydaje się zbyt kosztowne. Nie bez znaczenia jest też bariera językowa, zwłaszcza w przypadku małych i średnich firm – uważa Andrzej Kulik z KRD.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama