Mamy coraz większe oczekiwania. Odpowiednia jakość kupowanych towarów i standard obsługi to coś, co się nam bezdyskusyjnie należy.

W mediach pełno jest opowieści o ludziach, którzy odgrywali ważną rolę w korporacji, ale postanowili z niej odejść, by wykorzystać swoje umiejętności w ciekawszy lub przyjemniejszy dla nich sposób. To kwestia zmiany systemu wartości. Nowy wybiera coraz więcej osób. Można nawet powiedzieć, że nastała taka moda. Któż zresztą nie marzy o tym, aby uwolnić się od codziennej i zazwyczaj nielubianej rutyny, by robić coś, na czym naprawdę mu zależy.

Praca to pasja

We współczesnej ekonomii mamy do czynienia z konsekwentnym odejściem od klasycznej ścieżki kariery w ramach dużych organizacji. Ludzie zaczynają walczyć o własny biznes oparty na unikalnych umiejętnościach, wiedzy, a także pełnym zaangażowaniu. Taka praca, często ciężka, to nie tylko zarobek. To często całe życie wypełnione pasją i świetną zabawą oraz ogromna satysfakcja z osiąganych sukcesów. Funkcjonowanie takich przedsiębiorstw i firm opiera się na ugruntowanych, trwałych relacjach i wyjątkowym zaufaniu. Nie tylko do klientów, ale również do biznesowych partnerów.

Co więcej taką ścieżkę „kariery” wybiera coraz więcej Polaków. Małe i średnie firmy od kilku lat są w centrum zainteresowania, zarówno partnerów biznesowych, komentatorów sytuacji gospodarczej, jak i polityków. Jest to sektor, który wytwarza 66 proc. z PKB produkowanego przez przedsiębiorstwa, pracuje w nim 60 proc. zatrudnionych w przedsiębiorstwach i pochodzi z niego 48 proc. nakładów biznesu na inwestycje.

Tym zmianom w podejściu do pracy na świecie i w Polsce towarzyszy odwrót od masowej produkcji. Stajemy się coraz bardziej wymagający i cenimy rzeczy nietuzinkowe, pojedyncze, unikatowe sztuki czy ręcznie wykonane przedmioty. Coraz częściej oczekujemy też indywidualnego podejścia oraz usług i produktów tworzonych „na miarę” i „z duszą”. Renesans przeżywają małe zakłady rzemieślnicze i fachowcy – eksperci w swoich dziedzinach. Zaczynamy doceniać prawdziwe rzemiosło. Coraz częściej stawiamy na lokalnych producentów oraz regionalne produkty.

Drobni przedsiębiorcy w Polsce to grupa, która odpowiada za ogromną część gospodarczego kapitału. Często są to właściciele małych, rodzinnych firm z tradycjami czy świetnych rzemieślniczych warsztatów, którzy często w niesprzyjających warunkach prowadzą swój biznes z wielką pasją i oddaniem.

Zatrudniamy firmy, które znamy

Tak jak konsumenci cenią indywidualne podejście, tak i drobni przedsiębiorcy oczekują tego samego od firm świadczących im usługi. – Prowadzę małą firmę. Nie zawsze mam czas i ochotę przebijać się przez dziesiątki ofert, aby wybrać tę, która będzie najkorzystniejsza dla mnie – tłumaczy Edyta Dąbrowska, właścicielka firmy Amabile, świadczącej usługi edukacyjne. Dodaje, że w takiej sytuacji oczekuje, że dostawca, od którego coś kupuje, będzie jej w stanie doradzić i pomóc także w bardziej nietypowych sytuacjach. – Na przykład jeśli przy korzystaniu z internetu coś przestaje działać, to przydałaby się pomoc mojego operatora, który sprawdzi, czy to wina łącza, czy też popsuł się komputer. A jeśli zawinił sprzęt, to rozwiąże również ten problem – mówi Dąbrowska. Jej zdaniem jest wiele sfer działalności gospodarczej, w których drobni przedsiębiorcy oczekują kompleksowych usług i opieki ze strony firmy, która im je sprzeda. – Zwracam szczególną uwagę na to, czy firma, z którą współpracuję, chce tylko dostarczyć standardową usługę, czy oferuje więcej, czyli coś, co jest dostosowane do moich szczególnych potrzeb – zastrzega Dąbrowska.

Partner godny zaufania

Biznes dostrzegł już te potrzeby rynku i coraz częściej kieruje do MSP specjalne oferty. Np. w marcu po takich wymagająch klientów sięgnął dostawca energii EDF. Zaproponował taryfy z gwarancją utrzymania ceny energii do grudnia 2018 r. – Wchodząc na rynek MSP, EDF staje się zintegrowanym i zorientowanym na klienta przedsiębiorstwem energetycznym. Wpisuje się to w naszą ambicję bycia najbardziej efektywnym i innowacyjnym wytwórcą w Polsce – uznanym przez wszystkich za partnera godnego zaufania, posiadającego wszelkie wymagane kompetencje zarówno w dziedzinie wytwarzania, jak i sprzedaży energii – powiedział Thierry Doucerain, Prezes Zarządu EDF Polska. Dodał, że spółka zamierza zapewnić swoim klientom wymierne oszczędności ale także oraz szereg nowych i ciekawych usług oraz produktów.

Do nowych potrzeb klientów dostosowały się już także biura podróży. W sieci pełno jest ofert polegających na organizowaniu imprez na indywidualne zamówienie. Np. CT Poland oferuje szyty na miarę wyjazd w dowolne miejsce w Azji i w dowolnym terminie. Biuro deklaruje, że ma w tym doświadczenie, bo rocznie organizuje ponad sto tego typu imprez.

Coraz częściej podobnie jest również w sektorze telekomunikacyjnym. Jak pokazuje ostatnie badanie przeprowadzone przez IPSOS na zlecenie Microsoftu, ta sfera usług jest kluczowa dla sektora MSP. – Wyniki naszego badania wskazują wyraźnie, że pracownicy w małych i średnich firmach pracują dużo i że jednocześnie cenią sobie swój czas prywatny poświęcany rodzinie czy też swoim pasjom. Czy jednak pracują produktywnie? Przenikanie się życia prywatnego i zawodowego dotyczy ich tak samo jak wszystkich i o ile zdarza im się wykonywać prywatne zadania w biurze, o tyle myślą o pracy również poza biurem i właśnie wtedy wpadają na najlepsze pomysły. Oczywiste staje się, że o ich wydajności będzie w dużej mierze decydować to, jak elastycznie mogą realizować swoje zadania.

Wsparty rozwiązaniami mobilnymi nowy styl pracy z każdego miejsca i urządzenia może istotnie pomóc osiągnąć większą satysfakcję i wydajność – mówi Wojciech Życzyński, dyrektor segmentu MSP w polskim oddziale Microsoft.

Bliżej codziennych potrzeb

Specjalną ofertę dla małych firm przygotował T-Mobile. – Stawiamy na ekspertów oraz wiedzę fachową. Wiemy, jak długo zdobywa się specjalistyczne umiejętności i bezcenne doświadczenie. Tym bardziej doceniamy tych klientów, którzy są z nami od wielu, wielu lat i którzy konsekwentnie rozwijają swój biznes z nami – mówi Marta Szwakopf, kierownik działu marketingu SOHO w T-Mobile Polska.

Jej zdaniem tacy klienci robią to co lubią i wiedzą, czego chcą, a także trzymają się sprawdzonych i pewnych rozwiązań. – To filozofia bliska T-Mobile. Zależy nam, by być jeszcze bliżej codziennych potrzeb oraz problemów naszych klientów, które możemy wspólnie rozwiązywać – podkreśla Szwakopf. Dodaje, że dlatego właśnie operator stworzył specjalny pakiet usług skrojonych pod potrzeby małych firm. – T-Mobile dostrzega trendy w gospodarce i to na ich podstawie projektuje optymalne i przemyślane rozwiązania dla swoich klientów. Dobrym przykładem są oferty JUMP!proFirma. Każda z nich, co jest już standardem na rynku, posiada nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y do wszystkich sieci w kraju – tłumaczy Szwakopf. Jej zdaniem dzięki dodatkowym usługom firma może zapewnić sobie bezpieczeństwo i ochronę przed utratą danych. Na przykład oferowany przez T-Mobile proDysk to usługa, dzięki której firmowe pliki są automatycznie kopiowane na serwery. Można nimi swobodnie zarządzać za pomocą prostej aplikacji i udostępniać innym użytkownikom. Nawet gdy nie ma możliwości skorzystania z komputera, użytkownik ma dostęp do danych z dowolnego urządzenia mobilnego: smartfonu, tabletu czy netbooka – oczywiście tylko wtedy, gdy urządzenie jest podłączone do internetu.

Fachowcy coraz częściej rozszerzają swoją działalność poza granice kraju i potrzebują ciągłego kontaktu ze swoimi zagranicznymi kontrahentami, dlatego T-Mobile, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, oferuję taryfę JUMP! proFirma XXL, która zapewnia swobodne rozmowy w całej Unii Europejskiej.

Z punktu widzenia prężnie rozwijających się firm, które rozważają ekspansję na inne europejskie rynki, to szczególnie ważne, aby technologia była sprzymierzeńcem, a opłaty z nią związane były przewidywalne. T-Mobile wychodzi w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom klientów. Firmy charakteryzuje coraz większa mobilność i praca poza biurem, dlatego w ramach oferty znajduje się jedna z najlepszych nawigacji – NaviExpert, która pozwala użytkownikom smartfonów oszczędzić czas, ominąć korki i bez problemów dotrzeć do celu. Ostatnio dodatkową atrakcją w nawigacji jest to, że jeśli wybierzemy taką opcję, wskazówki, dokąd mamy jechać, odczytuje Geralt z Rivii, czyli postać z bestselerowej polskiej gry „Wiedźmin”. Głosu postaci, tak jak w przypadku superprodukcji CD Projektu, użyczył aktor Jacek Rozenek.

Elastycznie i stale

Dla firm ważna jest także elastyczność w ramach zawartej umowy. Jeśli pakiet usług ma spełniać nawet najbardziej specyficzne oczekiwania klienta, to powinien on mieć możliwość ich optymalizacji w trakcie trwania umowy. W T-Mobile taka opcja następuje po 6 miesiącach od momentu jej zawarcia. To doskonały moment, aby pochylić się nad oczekiwaniami raz jeszcze i wprowadzić ewentualne korekty.

– Chcemy trafnie doradzać naszym klientom, tak aby nasze najnowocześniejsze rozwiązania umiejętnie pomagały im w codziennej pracy. Już dziś dostrzegamy, że internetowy system zdalnej obsługi zyskuje coraz więcej zwolenników – przyznaje Szwakopf. Operator oddaje w ich ręce ekspertów dostępnych 24 godziny przez siedem dni w tygodniu, tak aby mogli zawsze otrzymać merytoryczne wsparcie i pomoc. Jak twierdzi Szwakopf, aż osiem na dziesięć spraw jest przez nich załatwianych od ręki, już przy pierwszym kontakcie. – Dla nas najważniejsza jest najlepsza jakość obsługi oraz niezawodna sieć. Dlatego wspólnie z naszymi klientami chcemy tworzyć nową jakość, która w T-Mobile jest już dziś najlepiej ocenianą kategorią – podsumowuje Marta Szwakopf.

Partner merytoryczny opracowania: T-Mobile