statystyki

Trzeba się przygotować do nowych zasad raportowania w spółkach

autor: Iwona Gębusia09.06.2015, 10:02; Aktualizacja: 09.06.2015, 11:23

Już tylko rok pozostał do wejścia w życie regulacji zmieniających obowiązki informacyjne i zasady raportowania, m.in. w spółkach giełdowych i podmiotach działających na rynkach finansowych.

Ponad rok temu, 16 kwietnia 2014 r. uchwalone zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku (Market Abuse Regulation, dalej: rozporządzenie MAR, Dz.Urz. UE z 2014 r. L 173, s. 1) oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/57/UE w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku (Market Abuse Directive, dalej: dyrektywa MAD II, Dz.Urz. UE z 2014 r. L 173, s. 179). Dyrektywa MAD II weszła w życie 3 lipca 2014 r. Z kolei większość przepisów rozporządzenia MAR obowiązywać będzie od 3 lipca 2016 r. (z wyjątkiem regulacji wymienionych w art. 39, które stosuje się od 2 lipca 2014 r.). Rozporządzenie MAR, w odróżnieniu od dyrektywy MAD II, jest bezpośrednio skuteczne. W związku z tym nie istnieje potrzeba jego transpozycji do krajowego porządku prawnego.

Wejście w życie rozporządzenia MAR spowoduje wiele zmian w zakresie obowiązków informacyjnych. Przede wszystkim regulacje unijne obejmą nie tylko nadużycia dotyczące instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, ale i wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu (np. NewConnect) oraz obracanych na maklerskich platformach kojarzenia ofert. Wprowadzenie nowych regulacji będzie się wiązać również z doprecyzowaniem definicji informacji poufnych czy modyfikacją kryteriów nakładania sankcji administracyjnych na spółki publiczne za wybrane nadużycia. Na uwagę zasługuje także wprowadzenie jednoznacznego zakazu stosowania strategii prowadzących do nadużyć realizowanych za pomocą tzw. transakcji wysokich częstotliwości. Dodatkowo nowe regulacje będą sankcjonować czyny polegające na manipulacji stawkami odniesienia, takimi jak LIBOR czy WIBOR. Nowość stanowić będzie także zakaz nadużyć dotyczący zarówno rynków towarowych, jak i powiązanych z nimi rynków instrumentów pochodnych. Co więcej, w myśl regulacji unijnych możliwe będzie nakładanie grzywien w wysokości co najmniej trzykrotności zysku osiągniętego w wyniku nadużyć na rynku lub co najmniej 15 proc. obrotów w przypadku przedsiębiorstw (państwa członkowskie będą mogły dodatkowo podjąć decyzję o podwyższeniu tych minimalnych stawek).


Pozostało jeszcze 53% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane