statystyki

Jeżeli złamie się Google'a, mogą stracić konsumenci. Kto poradzi sobie z potęgą monopoli?

autor: Mariusz Janik06.12.2014, 10:00
Długa lista głośnych antymonopolowych procesów to również przypadki mniej typowe.

Długa lista głośnych antymonopolowych procesów to również przypadki mniej typowe.źródło: ShutterStock

Każda firma dąży do zduszenia konkurencji. Jednak gdy jej się to udaje, cierpią na tym konsumenci. Kto jest w stanie przywrócić równowagę? Tylko państwo. Bo to ono dba jeszcze o zdrową rywalizację na rynku.

Reklama


Andreas Schwab mógłby być menedżerem Google. Energiczny i wygadany czterdziestolatek jest jednak politykiem niemieckich chadeków. I od dobrych kilku lat najtwardszym krytykiem giganta z Mountain View. Przygotowany przez niego projekt rezolucji europarlamentu wyraża nie tylko zaniepokojenie, ale wręcz strach przed dominacją amerykańskiego giganta, i sugeruje sposoby rozwiązania problemu. Z podziałem firmy włącznie. – Nie jesteśmy przeciwni Google z powodów ideologicznych. Jesteśmy przeciwko monopolom – podkreśla inicjator akcji.

Inicjatywa trafiła na podatny grunt. W przeprowadzonym pod koniec listopada głosowaniu została przegłosowana znaczącą większością głosów. Problem w tym, że ani europarlamentarzyści, ani Komisja Europejska nigdy jeszcze nie dzielili prywatnej firmy – i właściwie nie mają do tego uprawnień. Dlatego inicjatorzy rezolucji szukają ratunku u twórców przepisów dotyczących ochrony konkurencji na europejskim rynku oraz organów antymonopolowych.

Jaki jest Google, każdy widzi. Wyszukiwarka obsługuje dziś 90 proc. zapytań w Europie i daje jej to potęgę, jakiej nie miała żadna inna firma. Eurodeputowani żądają, by przyjrzeć się w szczególności czterem polom aktywności: sposobowi prezentacji wyników wyszukiwania w porównaniu z innymi wyszukiwarkami, kopiowaniu treści z innych serwisów internetowych (np. zawierających recenzje usług czy towarów), wyłączności Google na umieszczanie reklam przy wynikach wyszukiwania i konsekwencjom, jakie firma wyciąga wobec reklamodawców, gdy decydują się oni prowadzić kampanie również w innych wyszukiwarkach. Już w samych pytaniach zawarte są więc sugestie, w jaki sposób Google wykorzystuje rynkową przewagę.


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama