Pomoc publiczna kierowana do przedsiębiorców może zakłócać funkcjonowanie mechanizmów Jednolitego Rynku, dlatego jej udzielanie jest regulowane wieloma zasadami, ustalonymi na poziomie Unii Europejskiej.
Pomoc publiczna kierowana do przedsiębiorców może zakłócać funkcjonowanie mechanizmów Jednolitego Rynku, dlatego jej udzielanie jest regulowane wieloma zasadami, ustalonymi na poziomie Unii Europejskiej.
Państwa członkowskie mają tendencję do uszczegóławiania, a czasem zaostrzania niektórych przepisów i nie jest to zakazane. Pomoc wykraczająca ponad poziom pomocy de minimis (czyli 200 tys. euro w okresie trzech lat) lub pomoc nie- objęta tzw. wyłączeniami grupowymi (czyli wsparcia na zatrudnienie, szkolenia, prace badawczo-rozwojowe oraz pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw), w większości przypadków przed udzieleniem musi uzyskać akceptację Komisji Europejskiej.
Należy zwrócić uwagę, iż notyfikacja programu pomocowego jest procesem czasochłonnym i może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy, zaś udzielanie pomocy może rozpocząć się dopiero po ostatecznej akceptacji programu przez Komisję.
W celu ograniczenia liczby tzw. indywidualnych notyfikacji umożliwiono notyfikację programów pomocowych umożliwiających wielokrotne udzielanie pomocy na realizację projektów spełniających warunki określone w programie. Indywidualna notyfikacja wymagana jest, gdy wysokość regionalnej pomocy publicznej (np. na realizację nowych inwestycji) przekracza kwotę pomocy, jaką projekt o wartości 100 mln euro mógłby maksymalnie uzyskać, np. dla projektu realizowanego w woj. małopolskim przez dużego przedsiębiorcę byłoby to 37,5 mln euro.
Również w przypadku, gdy na realizację tzw. dużego projektu, czyli projektu o wartości powyżej 25 mln euro w przypadku inwestycji w zakresie ochrony środowiska lub 50 mln euro w przypadku projektów dotyczących innych obszarów działalności gospodarczej przewidziana jest pomoc publiczna, państwo członkowskie musi przekazać KE informację na ten temat. Jest to o tyle istotne dla przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie, iż proces zgłoszenia projektu opóźnia moment przyznania pomocy, a co więcej, na podstawie pozyskanych informacji Komisja może obniżyć wielkość przyznanej pomocy czy też nawet w ogóle odmówić dofinansowania projektu.
W przypadku funduszy strukturalnych dostępnych w latach 2007-2015 niektóre będą wymagały przygotowania programów pomocowych, a część także notyfikacji Komisji Europejskiej. Zgodnie z danymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na 37 programów pomocowych (będą to rozporządzenia MRR) 26 będzie wymagało akceptacji KE. To pozwoli przedsiębiorcom uzyskiwać pomoc publiczną bez konieczności stosowania skomplikowanych i długotrwałych procedur w zakresie akceptacji przez Komisję Europejską przyznanego wsparcia. Pomoc np. dla małych i średnich przedsiębiorstw, szkolenia czy regionalna pomoc inwestycyjna, a także program pomocy de minimis nie będą wymagały notyfikacji do KE, co oznacza, że będą mogły być uruchomione najszybciej.
Na środki z programów wymagających akceptacji Komisji Europejskiej trzeba będzie poczekać dłużej, tj. do opublikowania programu na stronach KE i uzyskania pisemnego potwierdzenia od instytucji wdrażającej (najczęściej przyjmującej wnioski), że projekt spełnia tzw. kryterium zachęty, tzn. że nie mógłby zostać zrealizowany w przedstawionym zakresie bez pomocy publicznej. Wyjątkowo będą traktowane wyłącznie duże inwestycje.
Szymon Żółciński
starszy konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego, Accreo Taxand
/>
Pozostało
80%
treści
Reklama
Reklama