Poczta Polska może śmiało powiedzieć, że w obsłudze dużych przetargów nie ma na razie sobie równych, posiadając jako jedyny operator na rynku odpowiednią infrastrukturę do świadczenia usług na wysokim poziomie.

Jednocześnie w cieniu zamieszania wokół samego przetargu u wyznaczonego operatora trwają prace nad udoskonaleniem uruchomionej w poprzednim roku platformy Envelo.pl.

Przypomnijmy, że pozwala ona na wysłanie przez internet kartki pocztowej i listu, które zostaną doręczone do adresata w formie papierowej. W przypadku listu usługa jest hybrydowa, a więc działa także w drugą stronę. Dodatkowo na platformie można wydrukować znaczek, zamiast korzystać z placówki pocztowej.

Platforma envelo.pl

Platforma envelo.pl

źródło: Materiały Prasowe

Ale to nie koniec oferty. Jak informuje Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, w tym roku klienci na platformie Envelo skorzystają także z neofaktury. Usługa będzie skierowana zarówno do klienta indywidualnego, jak i biznesowego. "Będzie to kompleksowe rozwiązanie zaspokajające potrzeby zarówno wystawców, jak i odbiorców faktur" - dodaje Baranowski. Na razie Poczta nie zdradza działania samej usługi.

Jednak oczywistym wydaje się fakt, że funkcjonalność będzie polegała na umożliwieniu firmom wysyłania e-faktur do operatora, a następnie rozsyłania ich w wersji papierowej do odbiorców. Ograniczy to koszty firm związane choćby z dostarczaniem papierowych faktur na pocztę. Mniej pracy będzie miał także sam operator, gdyż fakturę otrzyma w wersji elektronicznej.

Prawdziwą rewolucją byłaby możliwość odbierania przez klientów indywidualnych na platformie Envelo e-faktur od firm, które jeszcze tej usługi nie wprowadziły, np. operatorów gazowych przy jednoczesnej opcji opłaty takiej faktury. Na razie jednak Poczta nie udostępni takiej możliwości.

Pozostałe usługi Poczta wzbogaci o nowe funkcjonalności. Wkrótce klient będzie mógł sam zaprojektować awers swojej neokartki, nabyć spersonalizowany neoznaczek lub taki na przesyłki zagraniczne.

Ponadto na przełomie marca i kwietnia w usłudze neolist wprowadzona zostanie opcja czarno-białego wydruku. To pozwoli na niższe koszty samej usługi. Dziś za jedna kartkę przesyłką ekonomiczną musimy zapłacić 1,99 zł, a priorytet to koszt niemal 4 zł za kartkę.

e-znaczek Poczta polska

e-znaczek Poczta polska

źródło: Materiały Prasowe

Dowiedzieliśmy się również, że w drugim półroczu platforma Envelo umożliwi klientom wysłanie listu poleconego. Nowe funkcjonalności z pewnością pomogą Poczcie na zwiększenie wpływów. Nie wiadomo jednak, czy pozwoli to na poprawienie słabej kondycji finansowej operatora. Debiut giełdowy zapowiadany na 2014 rok może odbyć się tylko pod warunkiem rentowności spółki. Danych za 2013 rok spółka jeszcze nie podała.

Neokartka - problematyczna usługa?

Jak twierdzi Poczta neokartka okazała się strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o sposób przesyłania życzeń świątecznych. "Liczba sprzedanych kartek przed Świętami Bożego Narodzenia była piętnastokrotnie wyższa od średniej, jaką obserwowaliśmy w poprzednich miesiącach. Większość kartek docierało na czas – zgodnie z deklaracjami Poczty Polskiej i regulaminem usługi na envelo.pl, dotyczącymi terminowości dostarczania przesyłek" - zauważa Baranowski. Wysyłając neokartki, klienci korzystali najczęściej z platformy Envelo poprzez stronę envelo.pl, mniejsze zainteresowanie było z aplikacji mobilnej. Klienci w 60 proc. przypadków wybierali zdjęcie z dedykowanej galerii na platformie Envelo. Natomiast pozostała część to kartki wysłane z użyciem grafik czy zdjęć klientów. I tu pojawia się pewien problem. Choć Poczta Polska zapewne, że tego typu sytuacje nie miały miejsca, możliwość własnego zaprojektowania kartki czy znaczka może prowadzić do łamania prawa. Nie chodzi nawet o prawa autorskie do zdjęć wykorzystywanych przez klientów, ale także o możliwość promowania zakazanych prawem treści: nazizmu, pornografii etc. W regulaminie usług Envelo znajduje się zapis mówiący o tym, że użytkownik nie może dostarczać treści o charakterze bezprawnym. W szczególności użytkownik nie może wprowadzać ani przetwarzać w ramach usługi jakichkolwiek materiałów lub treści naruszających przepisy prawa, dobre obyczaje lub prawa osób trzecich. Tym samym usługodawca scedował odpowiedzialność za niedozwolone treści na użytkowników serwisu. Jednak wydaje się to dosyć naiwne, biorąc pod uwagę, że Poczta Polska przyznaje się do nieposiadania żadnego systemy wykrywającego takie treści.