Moment na inwestycje w rynek usług medycznych jest idealny. – W Polsce jest około 11 tys. placówek, nie ma w tej chwili sieci, która nie potrzebowałaby kapitału na rozwój – twierdzi szef jednej z firm z branży. O tym, jak szybko się ona rozwija, świadczy to, że w ciągu pięciu lat liczba prywatnych przychodni się podwoiła.

Kilkudziesięciu milionów złotych poszukuje Enel-Med. Firma działa na polskim rynku od 20 lat, ma 17 przychodni medycznych, 10 diagnostycznych oraz 2 szpitale. Przychodnie znajdują się w sześciu największych miastach w kraju: w Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Gdańsku oraz we Wrocławiu. W ciągu pierwszych trzech kwartałów firma miała 147,5 mln zł przychodów i 90 tys. zł straty.

Według Adama Rozwadowskiego, prezesa Enel-Medu, firma zakłada budowę nowych przychodni. – Chcemy pozyskać kapitał na sfinansowanie rozwoju – wyjaśnia. – Może się to odbyć poprzez pozyskanie inwestora finansowego, branżowego, firmy ubezpieczeniowej lub poprzez sprzedaż wydzielonych centrów diagnostyki obrazowej. Decyzje o wyborze sposobu finansowania podejmiemy do połowy 2014 r. – zapowiada Rozwadowski.

Enel-Med stawia przede wszystkim na sprzedaż abonamentów medycznych. Dziś odpowiadają one za prawie 60 proc. przychodów. Sieć chce mocniej zaistnieć na rynku śląskim i zachodniopomorskim oraz utworzyć dwie nowe specjalistyczne placówki w Warszawie. Oferowałyby one usługi związane z ortopedią i rehabilitacją oraz zabiegi medycyny estetycznej.

Pieniędzy na rozwój szuka też inna sieć placówek medycznych – Polmed. Dysponuje ona obecnie 20 centrami medycznymi w całej Polsce i współpracuje z 1,6 tys. partnerów. Przychody ze sprzedaży po trzech kwartałach sięgnęły 40,4 mln zł, a zysk wyniósł 1,5 mln zł. – Trwa proces prowadzony przez EY, który ma doprowadzić do wyboru inwestora – zapowiada Radosław Szubert, prezes Polmedu. – Zastąpi on obecny fundusz w akcjonariacie i wniesie dodatkowy kapitał na dalszy rozwój spółki – dodaje.

Obecnie 54 proc. udziałów w Polmedzie ma cypryjska spółka Polmed-Medical Ltd., a blisko 42,5 proc. fundusz NPN II Med S.a r.l. z Luksemburga i to na jego miejsce poszukiwany jest inwestor. Szubert nie zdradza szczegółów związanych z planami firmy.

W biznes związany z usługami medycznymi wierzy dystrybutor leków Neuca. – Nie mogę zdradzić żadnych szczegółów – zastrzega Piotr Sucharski, prezes firmy. – Możemy tylko potwierdzić, że przyglądamy się rynkowi przychodni. Powołaliśmy spółkę Neuca Med, która zainwestuje w sieć placówek 30 mln zł – dodaje.

Zapewnia przy tym, że pieniądze na nowe inwestycje pozyska z wewnętrznych zasobów. W tym roku spodziewa się osiągnięcia zysku netto o około 10 proc. lepszego, niż zakładały prognozy. Po trzech kwartałach 2013 r. grupa ma 71,5 mln zł zysku.

Największą dotychczas transakcją kupna sieci przychodni było ubiegłoroczne przejęcie Lux Medu przez brytyjskiego ubezpieczyciela Bupa za 400 mln euro.