Obniżki cen odnotowaliśmy jedynie w przypadku autogazu, którego litr kosztuje średnio 2,39 zł.

Chociaż wzrost średniego poziomu cen benzyn i oleju napędowego sięgał 2 – 4 grosze na litrze, to na części stacji odnotowaliśmy podwyżki przekraczające 10 groszy na litrze. Drożały paliwa zwłaszcza na stacjach, gdzie w ubiegłym tygodniu płaciliśmy za nie najmniej. Natomiast na stacjach, na których z kolei tankowaliśmy najdrożej, w tym tygodniu ceny w większości pozostały jeszcze stabilne.

Kolejny tydzień to naszym zdaniem dalsze podwyżki cen na stacjach. Średni poziom cen benzyny Eurosuper 95 przekroczy ponownie poziom 5,40 zł/l, a oleju napędowego zbliży się do średniego poziomu 5,40 zł/l. Za litr benzyny bezołowiowej 95 będziemy płacić od 5,25 do 5,50 zł, a oleju napędowego od 5,22 do 5,47 zł. Wciąż nie powinny rosnąc ceny LPG.

Korzystniej wyglądała sytuacja na rynku hurtowym, gdzie ceny podlegały mniejszym wahaniom cen niż w poprzednim tygodniu.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-05-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4290 PLN/1000l ( spadek o 16 PLN/1000l w porównaniu do cen z 17-05-2013), Superplus 98 – 4422 PLN/1000l (spadek o 24 PLN/1000l), olej napędowy 4227 PLN/1000 l (wzrost o 4 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2932 PLN/1000 l (spadek o 10 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-05-2013 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4300 PLN/1000l (wzrost o 44 PLN/1000l w porównaniu do cen z 17-05-2013), Superplus 98 – 4433 PLN/1000l (wzrost o 30 PLN/1000l), olej napędowy 4232 PLN/1000 l (wzrost o 1 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2937 PLN/1000 l (wzrost o 44 PLN/1000l).

Notowania lipcowej serii kontraktów na ropę Brent spadły w skali tygodnia ponad 2,5 USD/bbl i w piątek rano ropa Brent w Londynie kosztuje 102,30 USD/bbl. Obecnie zrównały się ceny ropy Brent i Urals natomiast ropa WTI jest 8 USD/bbl tańsza.

Wystąpienie szefa Fed nie rozwiało wątpliwości odnośnie ograniczenia QE3 i dalsze kierunki działań będą uzależnione od napływających danych makro.

Fed nadal nie jest zadowolony z sytuacji na rynku pracy tak więc zbyt wczesne ograniczenie programu skupu aktywów wiązałoby się z ryzykiem podobnie jak utrzymywanie zbyt długo niskich stóp procentowych

Dodatkowo rozczarował wstępny odczyt wskaźnika aktywności chińskiego sektora przetwórczego. Indeks PMI (HSBC) spadł po raz pierwszy od 7 miesięcy poniżej poziomu 50 pkt. będącego granicą rozwoju od stagnacji. Chiny maja kluczowe znaczenie dla tempa wzrostu światowego popytu na ropę. W ostatnich kilku latach tylko same Chiny odpowiadały w ponad 40% za wzrost popytu na ropę na świecie.

Konsumpcja benzyn w USA wzrosła w ubiegłym tygodniu 5% do 8,8 mln bbl/d i jest najwyższa od 6 miesięcy. W porównaniu z rokiem ubiegłym poziom popytu jest 2% wyższy. Udział benzyn w amerykańskiej strukturze konsumpcji paliw wynosi obecnie 47%. Z kolei popyt na wszystkie paliwa osiągnął w minionym tygodniu poziom 18,8 mln bbl/d i jest 1% wyższy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Urszula Cieślak, BM REFLEX

Rafał Zywert, BM REFLEX