Włączanie nadawania cyfrowego realizowane będzie stopniowo, ale zaczyna się od lubuskiego, bo to region, gdzie liczba osób niemających płatnej telewizji jest najmniejsza. Pod koniec listopada sygnał cyfrowy zastąpi analogowy jeszcze w woj. pomorskim, a także części wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W reszcie kraju standard nadania zmieni się w przyszłym roku. Ostatni nadajnik analogowy zniknie pod koniec lipca 2013 r.

Budżety dla specjalistów

Po jednej stronie staną stacje ogólnopolskie – TVN, Polsat i TVP – które tracą widzów. – Cyfryzacja, która wprowadziła na salony nowe kanały, odbiera największym nadawcom atut w postaci ogólnopolskiego zasięgu. To powoduje znacznie bardziej wyrównaną walkę o pieniądze z reklam i wzmocnienie pozycji mniejszych nadawców – podkreśla Justyna Bednarek, wicedyrektor ds. obsługi kanałów TV Atmediów.

Chodzi głównie o należące do Dariusza Dąbskiego TV Puls i TV Puls2 oraz zupełnie nowych nadawców: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe z Eska TV i Polo TV, a także ATM Rozrywka producenta telewizyjnego ATM Grupy.

Zdaniem Piotr Janika, szefa analityków KBC Securities, cyfryzacja tylko wzmocni trend, jakim jest zwiększanie udziałów rynku stacji tematycznych kosztem głównych anten TVN, Polsatu i TVP. Na razie duże stacje dysponują nieporównywalnie większymi budżetami na produkcję programów, czym próbują utrzymać swoją pozycję. Ale to też będzie się zmieniać. – Wyspecjalizowane stacje będą rosły w siłę, a w efekcie będą do nich przepływać coraz większe budżety – dodaje Janik.

Dla trzech dużych nadawców zabezpieczeniem mają być dostępne w cyfrze stacje tematyczne, jak TVN 7 i TTV należące do TVN czy TV4 oraz TV 6 Polsatu. Największą ofertę będzie mieć jednak TVP, bo cyfrowy zasięg, oprócz Jedynki i Dwójki – zyskują Kultura, Historia, Info i Polonia.

– Na cyfryzacji zyskają tak naprawdę wszyscy nadawcy, którzy dzięki niej poszerzą zasięg do ogólnopolskiego – podkreśla w rozmowie z DGP Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji, odpowiedzialna za wprowadzanie cyfrowej telewizji.

Ilu gotowych na cyfrę

Zmartwieniem menedżerów największych stacji jest teraz to, ile osób faktycznie przestawi się na odbiór cyfrowy. Aby temu pomóc, MAiC i nadawcy rozpoczęli w ubiegłym roku kampanię informacyjną.

Małgorzata Olszewska podkreśla, że efekty badań, które przeprowadzono wśród osób, które w Lubuskiem nie mają żadnej telewizji płatnej, potwierdzają pozytywne efekty kampanii. – Aż 93 proc. badanych w tej grupie słyszało o procesie cyfryzacji. Wśród osób powyżej 60. roku życia wie o niej 89 proc. badanych. Prawie trzy czwarte twierdzi też, że kampania jest przystępna i zrozumiała – podkreśla Olszewska.

Niepokojące, jak przyznaje wiceminister, jest to, że ok. 44 proc. badanych twierdzi, że ma jeszcze czas na dostosowanie się do cyfrowego nadawania. – Problem może polegać na tym, że ludzie nie wiedzą, kiedy dokładnie nastąpi wyłączenie, dlatego zintensyfikowaliśmy przekaz dotyczący wyłączenia telewizji analogowej w lubuskim. Ale tak naprawdę musimy poczekać na rozwój sytuacji po faktycznym wyłączeniu analogu. Wciąż będziemy prowadzić z nadawcami kampanię informacyjną w tym zakresie – zapewnia Olszewska.