W początkowej fazie planujemy uruchomienie bezprzewodowego internetu w pociągach międzynarodowych EIC, w klasie pierwszej – mówi rzeczniczka PKP Intercity Małgorzata Sitkowska. Pod koniec roku dostęp do sieci powinien się pojawić w ekspresach (też w klasie pierwszej). Docelowo – od 2013 r. – system ma działać też w klasie drugiej składów obu kategorii. Tanie pociągi TLK, które także należą do przewoźnika PKP IC, znajdą się poza siecią.

Trakcja zakłóca WiFi

W każdym wagonie sygnał będzie udostępniony przez sieć WiFi. Wagon będzie łączył się z internetem za pomocą technologii 2G, 3G i 3G+. Przy wprowadzaniu usługi PKP Intercity współpracuje z operatorami telefonii komórkowej.

Codziennie po kraju kursuje od czterech do siedmiu wagonów Intercity, w których trwają próby. Sygnał na razie nie jest dostępny dla pasażerów korzystających z laptopów, tabletów albo smartfonów. W pociągach są natomiast informatycy, którzy sprawdzają parametry łączy.

W czasie testów wyszły na jaw problemy techniczne, np. ze stabilnością połączenia. Powód – wzdłuż części linii kolejowych jest słaba moc sygnału telefonii komórkowej. Na przykład Centralna Magistrala Kolejowa jest poprowadzona na większości odcinków z dala od dużych skupisk ludzkich. Druga komplikacja: sieć trakcyjna PKP generuje pole elektromagnetyczne, które utrudnia działanie routerów.

Tego problemu nie będzie w kupionych przez PKP Intercity za 430 mln euro 20 składach Pendolino (u nas pod nazwą Bielik), które mają jeździć z Gdańska przez Warszawę do Krakowa i Katowic od 2014 r. Tam internet pokładowy będzie zamontowany fabrycznie przez producenta, firmę Alstom – takie były wymogi specyfikacji przetargowej.

Dopłata 5 zł do biletu?

Kolejarze nie zdecydowali na razie, czy bezprzewodowy internet będzie płatny. Wstępny pomysł jest taki, żeby zainteresowani pasażerowie dopłacali do biletu, ale nie więcej niż 5 zł. Zanim zostanie podjęta decyzja, PKP Intercity czeka na to, jakie parametry techniczne łączy uda się uzyskać.

– Jeśli osiągniemy prędkość internetu mobilnego poniżej 1 MB, to nie będziemy się wygłupiać i pobierać opłat. Ale jeśli pokładowy dostęp do sieci okaże się szybszy, raczej nie będzie darmowy – usłyszeliśmy w PKP IC.

Nie w każdym wagonie, korzystając z laptopa, można się będzie jednak podłączyć do sieci elektrycznej, bo tylko w wyremontowanych wagonach znajdują się gniazdka. Bezprzewodowy internet (z gniazdkami do laptopów pod każdym fotelem) oferuje natomiast Polski Bus, który jest największym konkurentem PKP IC.

Technologię WiFi oferują Przewozy Regionalne w niektórych pociągach, np. RegioEkspres „Warta” z Poznania do Lublina. Jak sprawdziliśmy, usługa jest bezpłatna, ale zawodna. Pasażer nigdy nie ma pewności, czy w jego wagonie da się połączyć z siecią.

W Europie bezprzewodowy, ale płatny internet jest standardem u przewoźników oferujących szybki transport. Z sieci możemy skorzystać na pokładzie m.in. pociągów TGV u przewoźników SNCF, Thalys i Eurostar, ICE w ramach Deutsche Bahn i Frecciarossa w Trenitalii. České Dráhy uruchomiły WiFi w składach Pendolino, ale chcą rozszerzyć usługę także na tabor niższej klasy.

1700 wagonów ma PKP Intercity; WiFi testują w siedmiu

168 mln zł wydały PKP Intercity na remonty taboru w 2011 r.

430 mln euro będzie kosztować 20 pociągów Pendolino z WiFi