Od 5 lat sprzedawcy samochodów nie mieli tak dobrego początku roku. Statystyki napędzają firmy.
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów za dwa miesiące 2012 r. wynika, że to firmy stoją za blisko 15-proc. wzrostem sprzedaży nowych aut osobowych. Przedsiębiorcy zarejestrowali ponad 22 tys. nowych pojazdów – o 50 proc. więcej niż przed rokiem. Była to niemal połowa wszystkich nowych aut sprzedanych w tym czasie w salonach.
Jak twierdzą sprzedawcy, ostatni raz auta sprzedawały się tak dobrze pięć lat temu.

7 tysięcy w leasingu

Według Przemysława Byszewskiego, rzecznika prasowego GM Poland, o takich wynikach przesądziły dwa czynniki. Przede wszystkim bardzo dobra i spójna oferta wyprzedażowa poprzedniego rocznika. Po drugie, właśnie na początku roku wygasły kontrakty leasingowe na eksploatowane od kilku lat samochody. – Do wymiany floty przystąpiło wiele firm z dużymi parkami samochodowymi – ocenia.
Tę diagnozę potwierdza analiza Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, z której wynika, że z ponad 11 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w lutym przez firmy, aż 7 tys. egzemplarzy kupiły firmy z branży leasingowej. Jak twierdzą ich przedstawiciele, zwiększony popyt to zasługa głównie dwóch grup zawodowych kupująych pojazdy – prawników i lekarzy. Wystarczy spojrzeć na strony internetowe firm leasingowych, by się przekonać, że to właśnie te zawody są obecnie w centrum zainteresowania sprzedawców.
– Obydwie grupy są od niedawna zobowiązane do posiadania kas fiskalnych. Samochód jest najłatwiejszym sposobem na podwyższenie kosztów działalności – mówi Katarzyna Pydych z wrocławskiego instytutu KerallaResearch. To tłumaczy rewelacyjne wyniki nie tylko Skody, lecz także Volkswagena, Opla czy Toyoty. Nic dziwnego, że wśród najchętniej kupowanych modeli tych marek wymieniana jest już nie tylko Skoda Octavia, lecz także o wiele droższe: Volkswagen Passat, Opel Insignia czy Toyota Avensis. Robert Mularczyk, rzecznik prasowy Toyota Motor Poland, potwierdza, że za dwucyfrowym wzrostem sprzedaży japońskiej marki w zeszłym miesiącu stoi nowy model Avensis. Co trzecie auto sprzedane przez Toyotę to był właśnie ten model.
Tomasz Latała-Golisz z firmy analitycznej Carmarket.com. pl, uważa, że dobre nastroje w firmach utrzymają się w następnych miesiącach. – Klienci indywidualni obawiają się kryzysu, ale firmy muszą wymieniać floty – mówi ekspert.
Liczba rejestracji samochodów osobowych przez firmy / DGP

Lepiej czy gorzej?

Według niego okres eksploatacji samochodu we flocie firmowej to trzy lata. Potem firmy decydujące się na dalsze trzymanie takich aut zbyt ryzykują przestojami w związku z częstszymi awariami.
Nikt nie jest w stanie powiedzieć, ile aut chcą wymienić w tym roku firmy i jak duże to mogą być zamówienia. – Nie sądzę, żeby nawet podkręcenie oferty dla przedsiębiorstw ze strony sprzedawców spowodowało przyśpieszenie decyzji zakupowej. Wymienią ci, którzy po prostu muszą to zrobić – mówi Byszewski. Katarzyna Pydych studzi emocje. Z ankiet, jakie Instytut Keralla rozsyła po firmach, wynika bowiem, że raczej myślą one o oszczędnościach w działach samochodowych. Według niej już od kilku miesięcy cięte są budżety w działach zarządzających parkami samochodowymi. To m.in. efekt wzrostu cen paliw.
Liderzy rynku
Firmy nie kupują samochodów za gotówkę czy na kredyt, lecz najczęściej sięgają po leasing. Według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów 15 firm tego typu na koniec 2011 r. finansowało i zarządzało w naszym kraju 93,2 tys. pojazdów. Najwięcej aut jest w full service leasingu (FSL) – 75,8 tys., w leasingu z serwisem jest 7,4 tys. aut, a w wyłącznym zarządzaniu – 9,9 tys. pojazdów. Z danych PZWiLP wynika ponadto, że największym parkiem pojazdów w FSL dysponował Arval Service Lease (15,3 tys.). Jednak dane te nie uwzględniają Masterlease. A ta firma jest największym graczem na rynku, bo zarządza ponad 20 tys. pojazdów. W leasingu z serwisem najlepszy rezultat uzyskała firma PKO Leasing (3,4 tys.), a w wyłącznym zarządzaniu – LeasePlan (3,6 tys.). W rezultacie, pierwszą piątkę firm członkowskich tworzyły: LeasePlan Fleet Management (18 101 pojazdów); Arval Service Lease (15 849); Alphabet Polska Fleet Management (10 206); Carefleet (7 941); BRE Leasing (7 463). Przed nimi jest oczywiście Masterlease.