Zygmunt Solorz-Żak przyjechał na targi telekomunikacyjne MWC w Barcelonie, by zobaczyć nowości w ofercie największych producentów telefonów i dostawców infrastruktury, które mogłyby pasować do jego wizji rozwoju Polkomtelu. Właściciel sieci Plus myśli, jak obniżyć koszty i zwiększyć przychody. Plan jest prosty: zacieśnić współpracę z Cyfrowym Polsatem i zmienić ofertę medialną.

– Całe targi poświęcone są praktycznie LTE. Nowe telefony, tablety, aplikacje, jest wiele rozwiązań, które chcemy wprowadzać w ramach naszej oferty internetowej – mówi Zygmunt Solorz-Żak. Biznesmen uważa, że usługi transmisji danych staną się tak powszechne, jak telefonia komórkowa w technologii GSM. – Wprowadzimy szybki internet pod strzechy, oferując dostęp w tych miejscach, które były dotychczas pomijane przez operatorów – dodaje.

LTE to kolejny krok rozwoju Polkomtelu, po przejęciu spółki przez biznesmena pod koniec 2011 r. za 18,1 mld zł. Jako jedyny operator na rynku sprzedaje mobilny internet pozwalający na transmisję danych z prędkością do 150 Mbit/s. Miesiąc temu Plus zaczął oferować pierwszy tablet obsługujący technologię LTE firmy Samsung. – Sprzedaje się jak świeże bułeczki – mówi Solorz-Żak.

Spółka nie ujawnia, z jakimi wynikami zakończyła 2011 r., choć zrobili to konkurenci. Solorz-Żak tłumaczy, że wyniki Polkomtelu za ubiegły rok nie zostały jeszcze zaudytowane, ale same przychody mogły być niższe, bo wpływy wszystkich dużych telekomów mają tendencję spadkową. – Jedyną szansą na odwrócenie niekorzystnej tendencji są usługi transmisji danych, które chcemy dynamicznie wprowadzać i rozwijać – mówi Solorz-Żak. Twierdzi, że trend spadkowy uda się odwrócić najwcześniej za dwa – trzy lata.

Pomóc mają w tym dodatkowe usługi: wideokonferencje i oferta treści telewizyjnych, oparta na początku na programach Polsatu, dostarczanych za pośrednictwem internetowej telewizji Ipla. Operator pracuje nad odpowiedzią na oferty Playa, najbardziej agresywnego operatora na rynku. Na razie problemem jest brak telefonów, które pozwalałyby na automatyczne przechodzenie z transmisji danych w LTE na usługi głosowe w GSM. – Dostawcy obiecują, że w tym roku uda się wprowadzić odpowiednie aparaty – mówi Solorz-Żak.

Kolejnym krokiem będzie optymalizacja sieci sprzedaży Polkomtelu i Cyfrowego Polsatu. Wspólna oferta zwiększy zasięg i pozwoli obniżyć koszty. Spółki z imperium biznesmena pracują nad ofertami z wykorzystaniem produktów obydwu firm, które w najbliższym czasie planują wprowadzić do sprzedaży. Jeszcze w pierwszej połowie roku ruszyć może mobilna telewizja Cyfrowego Polsatu. – CP będzie sprzedawać tę usługę swoim klientom indywidualnym, a jego spółka Info TV-FM będzie oferować ją innym operatorom telekomunikacyjnym – tłumaczy Solorz-Żak.

Polkomtel zakończył już optymalizację zatrudnienia. Postawiono na program odejść dobrowolnych. Zgłosiło się 460 pracowników. Zredukowano też armię 80 dyrektorów. Teraz firma skupia się na rozwoju oferty LTE i stworzeniu sieci. Być może w marcu uda się zakończyć przetarg na wybór firmy, która ją wybuduje. Od dawna spekulowano, że Solorz-Żak może chcieć kupić Exatel lub TK Telekom, bo Polkomtel będzie potrzebował infrastruktury światłowodowej. – Rozważamy różne opcje. Światłowody można budować lub dzierżawić – mówi Solorz-Żak.

Zmiany szykują się też w części medialnej. – Zastanawiamy się nad projektem utworzenia dostawcy informacji ekonomicznych na wzór Bloomberga. To ciekawy projekt, ale do konkretów jeszcze daleka droga – zdradza Solorz-Żak.