Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zleciła w piątek liniom lotniczym przeprowadzenie przeglądów prawie jednej trzeciej będących w użyciu samolotów A380. W skrzydłach tych dwupoziomowych maszyn wykryto niewielkie pęknięcia.

Linie mają od czterech dni do sześciu tygodni na zbadanie problemu, w zależności od intensywności wykorzystywania maszyn. W wyniku usterki nie uziemiono żadnego samolotu.

"Jeśli te pęknięcia nie zostaną zbadane i naprawione, mogą potencjalnie wpłynąć na całą strukturę samolotu" - napisała unijna agencja w dyrektywie, która ukazała się na stronie internetowej EASA.

Konieczny jest przegląd 20 maszyn A380

Obecnie siedem linii lotniczych, w tym Emirates, Air France oraz Singapore Airlines, ma swoich flotach łącznie 68 airbusów tego typu, wartych 390 mln dolarów.

Na swój dwupiętrowy pokład A380 może zabrać ponad 500 pasażerów, podróżujących w trzech klasach. Samolot, którego rozpiętość skrzydeł wynosi prawie 80 metrów, mógłby pomieścić 70 samochodów.

Firma ma już plan naprawienia usterki

Dyrektor wykonawczy Airbusa Tom Enders w oczekiwaniu na dyrektywę poinformował, że firma już opracowała sposób naprawy usterki. "To kłopotliwa sprawa, ale zrobimy wszystko, co możliwe, by zapewnić bezpieczeństwo" - mówił w czwartek telewizji CNN Enders.

Tego dnia Airbus poinformował, że wykrył nowe pęknięcia w skrzydłach dwóch A380. Doszło do tego podczas przeglądów rozpoczętych w następstwie incydentu z 2010 r., w którym silnik airbusa linii Qantas stanął w płomieniach i rozpadł się.

"Pęknięcia nie są istotne, a latanie A380 jest bezpieczne"

Już na początku stycznia wykryto mikropęknięcia w skrzydłach dwóch z sześciu A380 należących do Singapore Airlines.

Według EASA najnowsza usterka jest jednak poważniejsza.