Rozpatrzenie reklamacji przesyłki nie może być uzależnione od sporządzania protokołu szkody z kurierem. Dodatkowo w przypadku opóźnienia w dostawie przesyłki klient sklepu internetowego musi mieć prawo odstąpienia od umowy. UOKiK ukarał spółkę Electro.pl karą w wysokości 41 122 zł.

Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły postanowienia zamieszczone w regulaminie spółki Electro.pl, sprzedającej m.in. sprzęt RTV i AGD przez internet. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie zawiadomienia konsumenta.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudził wymóg spisywania protokołu szkody w obecności kuriera, bez którego spółka nie rozpatrywała reklamacji uszkodzonego towaru. Zdaniem Urzędu, obowiązki określone przez Electro.pl są nadmiernie uciążliwą formalnością, niewymaganą przez przepisy. Zgodnie z prawem nie można uzależniać dochodzenia roszczeń w przypadku zakupu wadliwego towaru od spisania protokołu szkody.

Prezes UOKiK zakwestionowała także warunek, zgodnie z którym sklep nie ponosił żadnej odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie przesyłek. Jeżeli dostawa towaru opóźnia się, konsument powinien mieć prawo odstąpienia od umowy.

Postanowienia zakwestionowane przez prezes UOKiK w regulaminie Electro.pl zostały uznane przez sąd za zabronione i znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Wpis do tego rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca, bez względu na branżę, nie może ich stosować.

Prezes UOKiK uznała, że spółka Electro.pl naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę finansową w wysokości 41 122 zł. Okolicznością łagodzącą było to, że przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych postanowień. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca może się odwołać do sądu.