Netia, największy operator alternatywny, przyłączyła w I kwartale 13,8 tys. klientów szerokopasmowego internetu, zwiększając ich liczbę do 704 tys. Tymczasem w ostatnim kwartale 2010 r. zdobyła 36,3 tys. nowych abonentów, a w I kwartale przed rokiem – aż 44 tys. Choć więc w stosunku do ubiegłego roku liczba abonentów jest wyższa o 17,2 proc., to w porównaniu z grudniem – tylko o 2 proc.

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku UPC Polska, największego operatora kablowego na polskim rynku. Opublikowane wczoraj dane pokazują, że w I kwartale operator pozyskał 14,2 tys. nowych klientów szybkiego internetu, kończąc marzec z 538,8 tys. abonentów sieci. Przed rokiem w pierwszych trzech miesiącach roku przyłączył 14,5 tys. klientów. Wzrost w stosunku do grudnia wynosi z kolei 2,6 proc.

– Rynek internetu szerokopasmowego wyhamowuje i jest coraz bliższy nasycenia – wyjaśnia wolniejsze wzrosty sprzedaży Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Potwierdzeniem trendu są założenia sprzedażowe samej Netii, która chce skończyć 2011 rok z 780 – 800 tysiącami klientów sieci.

– Oznacza to pozyskanie od 80 tys. do 110 tys. Tymczasem w ubiegłym roku zdobyła 130 tys. nowych klientów – przypomina Stachowiak.

Mirosław Godlewski, prezes Netii, twierdzi jednak, że w drugim kwartale widać przyspieszenie sprzedaży w stosunku do początku roku.

– Sprzedaż wygląda lepiej. Ruch w naszym centrum obsługi klienta, który jest wyznacznikiem dla sprzedaży, skoczył o kilkadziesiąt procent. W kolejnych kwartałach spodziewamy się większej liczby przyłączeń – powiedział Mirosław Godlewski podczas ogłaszania wyników Netii za I kwartał.

Spółka zwiększyła w tym czasie przychody o 3,6 proc., do 401,2 mln zł, i były to wyniki minimalnie lepsze od oczekiwań analityków. Z powodu jednorazowego odpisu spółka zanotowała stratę w wysokości 23,05 mln zł. Analitycy podkreślają, że firma poprawiła wynik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację).

– Oczekujemy, że w całym 2011 r. osiągniemy zysk netto – zapowiedział jednak Jonathan Eastick, członek zarządu Netii.

Choć rynek się nasyca, operatorzy wykluczają raczej wojnę cenową. – Świadczy o tym także najnowsza oferta TP. Będziemy mieli do czynienia raczej z wyścigiem na coraz szybsze przepustowości i nowe usługi – dodaje Stachowiak.

A pod tym względem górą są wciąż kablówki, które oprócz internetu mają rozbudowaną ofertę telewizyjną.

UPC Polska zwiększyło w I kwartale liczbę klientów cyfrowej telewizji o 54 proc., do 408 tys. w stosunku do ubiegłego roku. Dalszym motorem wzrostu mają być cyfrowe usługi, takie jak wideo na żądanie czy planowane wprowadzenie możliwości sterowania dekoderem przez internet za pomocą iPhonów czy iPadów. Obecnie w zasięgu szybkiego internetu o prędkości 120 Mb/s jest 1,3 mln gospodarstw domowych.