Wpływy pochodzą m.in. ze sprzedaży licencji i praw do wydawania filmów na DVD i Blu-ray, emisji w telewizjach, wykorzystywania wizerunku bohaterów w reklamach, na opakowaniach, podczas imprez i ze sprzedaży reklam w kanałach Disney Channel, Disney XD, Playhouse Disney.

– Wcześniej kontrakty reklamowe i promocyjne negocjowane były przez poszczególne oddziały biznesowe Disneya. Teraz robimy to bezpośrednio dzięki Disneymedia+. To zdecydowane umocni nas na polskim rynku – mówi Katarzyna Westermark, szefowa The Walt Disney Company w Europie Środkowej i Wschodniej.

Więcej po polsku

Inni zagraniczni giganci telewizyjni też będą wzmacniać swoją pozycję w Polsce. Discovery Communication, nadający w Polsce dziewięć kanałów, zwiększy liczbę polskich produkcji, m.in. we wprowadzonym w październiku ubiegłego roku TLC. – Od pojawienia się kanału na rynku powiększa on widownię. W styczniu zanotował 46-proc. wzrost oglądalności w stosunku do grudnia – podkreśla Dorota Żurkowska-Bytner, zarządzająca w Discovery Networks rynkami z Europy Środkowej. Średnio 29 tys. widzów pozwoliło TLC wyprzedzić TVN Turbo i TVN Style i zająć pozycję lidera wśród kanałów lifestyle’owych.

Z kolei HBO, by wzmocnić swoją pozycję, wydłużyło do trzech lat wyłączność na emisję u siebie amerykańskich seriali i przyspieszyło ich polskie premiery. Zacząło też produkcję polskich seriali. Pierwszy z nich – „Bez tajemnic” z Jerzym Radziwiłowiczem – właśnie powstaje. – Planujemy produkować 1 – 2 seriale rocznie – mówi Aleksander Kutela, prezes HBO Polska. Nadawca uruchomił też usługę HBO GO, pozwalającą na dostęp do jego oferty przez internet.

Dostępność swoich programów w sieci zwiększyło też MTV Networks (ma u nas sześć kanałów). NBC Universal, po wprowadzeniu w ubiegłym roku piątego kanału 13th Street Universal, pracuje nad zwiększeniem ich zasięgu. – Nasze najbliższe plany w Polsce to dalsza ekspansja kanałów i wprowadzenie kanału HD – powiedział „DGP” Tariq Syed, dyrektor zarządzający Universal Networks International na Europę Środkową i Wschodnią.

Centrala w Warszawie

Rynek reklamy w kanałach tematycznych, który rośnie w tempie 50 proc. rocznie, był wart w ubiegłym roku 550 – 600 mln zł.

Kierunek rozwoju globalnych grup medialnych potwierdza, że nasz rynek staje się dla nich coraz ważniejszy. Polska jest jedynym krajem w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdzie Disney uruchomił Disneymedia+.

– Marka Disneya jest tutaj zakorzeniona, a pod względem przychodów też jesteście już w naszej najwyższej lidze – powiedział „DGP” Diego Lerner, szef Disneya w regionie EMEA i Ameryce Łacińskiej.

Działania w regionie oparł na Polsce też Discovery Communication. Warszawski oddział stał się ośrodkiem zarządzającym 99 rynkami w Europie Centralnej, Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.