Na koniec ubiegłego roku w naszym kraju było zainstalowanych ok. 250 tys. terminali do obsługi płatności kartą. Ich liczba rośnie nieprzerwanie od kilku lat i będzie rosła, bo Polacy coraz chętniej korzystają z plastikowego pieniądza. Dla wielu właścicieli sklepów i punktów usługowych instalacja terminalu POS wydaje się więc nieunikniona, choć trzeba mieć świadomość, że wiąże się to z kosztami i pewnymi niedogodnościami.

Dzierżawa terminalu

Decydując się na wprowadzenie możliwości płacenia kartą, właściciel sklepu lub punktu usługowego musi podjąć współpracę z jednym z kilku działających w Polsce agentów rozliczających takie transakcje. Agentami takimi są m.in. bank Pekao, Polbank, firma eService należąca do banku PKO BP czy największy w Polsce agent rozliczeniowy – firma First Data Polska z marką Polcard.

Agent rozliczeniowy wydzierżawi terminal do obsługi płatności kartami. Koszt takiej dzierżawy jest różny w poszczególnych firmach i wynosi od 30 do 100 zł netto miesięcznie. – Stawka jest uzależniona od wielu czynników, między innymi średniego koszyka zakupów, lokalizacji punktu, udziału kart w obrocie ogółem – mówi Tomasz Bogusławski z banku Pekao. Bierze się nawet po uwagę możliwy podział obrotów na karty debetowe, kredytowe, Visa, MasterCard oraz karty krajowe i zagraniczne.

Znaczenie ma także rodzaj terminalu. Najnowocześniejsze z nich mają bowiem wbudowaną kartę SIM taką jak w komórce i łączą się z centrum autoryzacyjnym za pomocą sieci GPRS. Są droższe, więc i dzierżawa kosztuje więcej.

Koszty połączeń

Ale dzięki niemu nie potrzeba linii telefonicznej, a sam terminal może być w ruchu, np. jeździć razem z dostawcą pizzy do klienta. Decydując się na terminal GPRS, trzeba się jednak liczyć z rachunkami za korzystanie z karty SIM (ok. 40 zł miesięcznie). Opłata ta albo jest naliczana oddzielnie, albo wliczona już w koszt czynszu dzierżawy.

Przy terminalu analogowym odpada koszt karty SIM, za to wyższe będą opłaty za połączenia telefoniczne. Każda transakcja to jedno krótkie połączenie. Dodatkowo raz na dobę terminal łączy się ze swoją centralą, aby rozliczyć wszystkie transakcje z całego dnia. Połączenie takie może trwać nawet kilka minut. Trzeba więc założyć, że łączne koszty związane z połączeniami telefonicznymi terminalu to kilkadziesiąt złotych miesięcznie.