Mimo to na poziomie zysków całego sektora nie widać, że sytuacja jest aż tak zła i zmusiła ubezpieczycieli do radykalnych kroków (m.in. podniesienia cen). Cała branża miała po trzech kwartałach ponad 3 mld zł zysku netto. Było to o prawie 0,5 mld zł więcej niż rok temu.

Zdaniem Marcin Brody, analityka firmy OGMA, to przede wszystkim zasługa lidera rynku – PZU. Po trzech kwartałach tego roku miał on 1,8 mld zł zysku netto. Tymczasem wicelider rynku majątkowego Ergo Hestia odnotował 48 mln zł straty, a zajmująca trzecie miejsce Warta – 45 mln zł.

PZU napędza rynek

Dodatkowo wyższe niż w ubiegłym roku były przychody z działalności lokacyjnej. Po trzech kwartałach tego roku ubezpieczyciele majątkowi uzyskali z tego tytułu 4,7 mld zł, czyli o 1,3 mld zł więcej niż rok temu. Duży udział w tym miało także PZU.

– Mimo wypłaty rekordowej dywidendy przed swoim giełdowym debiutem ma on nadal wystarczające aktywa, by skutecznie poprawiać wynik całego segmentu majątkowego – podkreśla Marcin Broda.

Dodaje, że większość ubezpieczycieli podjęła już działania naprawcze i podniosła stawki. Jednak w ich wynikach będzie to dopiero widoczne w przyszłym roku. Dodatkowo część firm wykorzystała zły okres, by wyczyścić swoje portfele z generujących straty ryzyk.

Łącznie cały sektor majątkowy zebrał od stycznia do końca września tego roku 16,9 mld zł składek, czyli o blisko 6 proc. więcej niż rok temu.

Urósł także rynek ubezpieczeń życiowych. Zebrana na nim składka wyniosła 23,2 mld zł i była wyższa o 4,1 proc. niż rok wcześniej. Większość wzrostu została wygenerowana przez wicelidera rynku – Europę Życie, która w ciągu 12 miesięcy urosła o 101 proc. Oprócz niej, znacząco swój udział w rynku życiowym zwiększyły także HDI-Gerling Życie i Ergo-Hestia.

Aviva wypchnęła Alianz

Po trzech kwartałach do pierwszej piątki największych ubezpieczycieli życiowych wskoczyła Aviva. Zepchnęła ona z piątego miejsca Allianz Polska. Wśród liderów tylko to towarzystwo i Europa odnotowały wzrost przypisu składki. Pozostali gracze głównie tracili udziały w rynku.

Z danych KNF wynika, że coraz mocniejszą pozycję mają towarzystwa, które specjalizują się w sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem banków. Oprócz Europy przykładem na to jest Nordea Polska TUnŻ (wzrost sprzedaży w ciągu roku o 47 proc.).