Największy producent procesorów na świecie ma już 85 proc. udziałów w polskim rynku. Mimo to nie rezygnuje z walki o nowych klientów.

W przyszłym roku Intel chce je zwiększyć. Ma mu w tym pomóc druga generacja procesorów Intel Core i3, i5 i i7 z nowej linii Sandy Bridge, która wspierają grafikę i rozwiązania 3D. Wyposażone w te urządzenia komputery Acer, Samsung, Lenovo czy Sony pojawią się na polskim rynku pod koniec stycznia przyszłego roku. Oddział Intela w Polsce będzie wspomagał ich sprzedaż kampaniami reklamowymi i marketingowymi prowadzonymi wspólnie z producentami komputerów i sieciami handlowymi, a także własnymi akcjami. Wykorzystywany będzie głównie internet i serwisy społecznościowe, takie jak Facebook.

Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na Europę Środkową i Wschodnią, powiedział „DGP”, że to niejedyna nowość, która w przyszłym roku pojawi się w Polsce. Zapowiada też działania promujące sprzedaż nowych technologii i proceserów serwerowych dla firm. Intel zwiększy też swoją aktywność w promowaniu swojego internetowego sklepu z aplikacjami AppUp. Można z niego ściągać i instalować na komputerach zarówno darmowe, jak i płatne aplikacje. Spółka uruchomiła go w tym roku, by wejść na szybko rosnący rynek aplikacji zdominowany dotychczas przez AppStore koncernu Apple oraz Android Market Google’a. Oba oferują aplikacje na telefony komórkowe i tablety. AppUp Intela – na netbooki, a w przyszłości pewnie na smartfony. Dotychczas nie był on promowany na polskim rynku.

– Intel to już nie tylko procesory, ale także oprogramowanie. Dzięki przejęciu firmy McAfee będziemy mogli oferował pełen pakiet sprzętowej i programowej ochrony danych. Będziemy także wspierać takie rozwiązania jak AppUp, bo to element naszej strategii – mówi Tomasz Klekowski.

Jego zdaniem w tym roku przedsiębiorstwa przestały ciąć koszty i zaczęły zwiększać inwestycje w nowy sprzęt.

– Ten rok można uznać za koniec kryzysu, jaki znamy z 2009 roku, zarówno firmy, jak i klienci prywatni powrócili do poziomu zakupów sprzed 2 lat – mówi Tomasz Klekowski.

Ożywienie najbardziej widać w segmencie biznesowym. Zdaniem Klekowskiego popyt na rynku konsumenckim wyhamował w drugiej połowie roku i jest poniżej oczekiwań.

Szef Intela szacuje, że sprzedaż komputerów stacjonarnych, serwerów i laptopów na koniec tego roku zamknie się około 27-proc. wzrostem i sięgnie około 4 mln sztuk.

– Tak wysoki wzrost to efekt niskiej bazy z roku 2009 – mówi.

Konkurenci kontratakują

Intel wprawdzie dominuje na globalnym rynku procesorów z udziałem sięgającym 80,4 proc., jednak według danych firmy IDC spadł on w trzecim kwartale o 0,3 proc. Zyskali konkurenci – AMD i VIA. Ten pierwszy zwiększył udziały w rynku z 19 proc. do 19,2 proc., ten drugi z 0,3 do 0,4 proc.

W przyszłym roku konkurencja zaostrzy się jeszcze bardziej. W odpowiedzi na nowe procesory Intela AMD szykuje kontrofensywę – producent wprowadzi na rynek nową generację opartą na architekturach Fusion i Bulldozer. Procesory zbudowane są z myślą nie tylko o tabletach, lecz także netbookach i komputerach stacjonarnych oraz serwerach.