Rosnąca liczba sklepów, a także coraz szerszy asortyment towarów i usług dostępnych w internecie sprawiają, że dokonywanie zakupów bez ruszania się sprzed ekranu monitora zyskuje szybko na popularności.
Rosnąca liczba sklepów, a także coraz szerszy asortyment towarów i usług dostępnych w internecie sprawiają, że dokonywanie zakupów bez ruszania się sprzed ekranu monitora zyskuje szybko na popularności.
Z trzynastu stron przebadanych przez Widzialnych jedynie dwie otrzymały oceny dobre, a aż cztery oceny niedostateczne. Kilka banków odniosło się do uzyskanych w raporcie wyników. Rosnąca liczba sklepów, a także coraz szerszy asortyment towarów i usług dostępnych w internecie sprawiają, że dokonywanie zakupów bez ruszania się sprzed ekranu monitora zyskuje szybko na popularności. Ponieważ jednak w tym wypadku nie mamy fizycznego kontaktu z samym sklepem i jego pracownikami, powinniśmy zachować większą ostrożność. Co więc zrobić, by sieciowe zakupy nie okazały się jedynie stratą pieniędzy i czasu?
Popularność zakupów w sieci wykorzystują nie tylko uczciwe osoby, ale także rzesza przestępców, których jedynym celem jest wyłudzenie pieniędzy, danych osobowych lub numeru karty kredytowej. Wizytę w każdym niesprawdzonym wcześniej sklepie powinniśmy zacząć od zwrócenia uwagi na kilka rzeczy.
Godny zaufania sklep internetowy umieści w swoim serwisie wszystkie dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej. Sprawdźmy więc, czy są:
● adres siedziby firmy,
● numery REGON i NIP,
● zasady zapłaty za zamówienia,
● koszty, terminy i sposoby dostawy towarów/usług,
● sposoby składania reklamacji,
● dane kontaktowe.
Większość sklepów internetowych będzie wymagać od klienta założenia konta, by możliwa była realizacja zamówienia. Konieczne będzie podanie naszych danych osobowych, numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej, a także adresu, pod który ma nastąpić wysyłka. Zastanówmy się przed podaniem sklepowi większej ilości informacji niż faktycznie potrzebne do dokonania zakupu. Istnieje bowiem tendencja do tego, by zbierać jak najwięcej informacji o swoich klientach. Zazwyczaj w celach marketingowych.
Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności danego sklepu, powinniśmy wykonać parę innych czynności sprawdzających – zadzwonić pod podany na stronie numer telefonu, popytać znajomych, poszukać w internecie opinii.
Mając NIP lub REGON, możemy z łatwością na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl) sprawdzić, czy dana firma faktycznie istnieje, a jej działalność znajduje odbicie w oficjalnym wpisie. Jeśli cokolwiek dalej nie będzie się zgadzać, należy rozważyć opuszczenie sklepu i poszukanie innego.
Warto także zwrócić uwagę, czy sklep korzysta z certyfikatów zapewniających bezpieczeństwo przesyłania i przechowywania danych. Najpopularniejszym jest certyfikat SSL szyfrujący transmitowane dane. Jego obecność poznamy po kłódce w oknie przeglądarki.
Warto także sprawdzić, jak wygląda możliwość skasowania konta. Pamiętajmy, że nie zawsze oznacza to także jednoczesne usunięcie naszych danych osobowych z bazy danych sklepu. Jeśli nie chcemy dostawać niechcianej korespondencji, konieczna może być osobna prośba o ich skasowanie.
Nie wolno także zapominać o oprogramowaniu antywirusowym, które kontrolować będzie, co i komu wysyła nasz komputer, a także jakie dane są pobierane na twardy dysk. Może się bowiem zdarzyć, że podczas wizyty w sklepie internetowym otrzymamy wirusa, który może wykraść ważne dane, które mamy zapisane.
Wiele osób najbardziej obawia się momentu dokonania płatności. Dla osób nieufnych najbardziej odpowiednią formą płatności może być przekazanie pieniędzy w momencie odbioru przesyłki. Nierzadko jednak ta forma płatności jest droższa. Ważne jest także, czy sklep pobiera płatność bezpośrednio, czy też wykorzystuje w tym celu zewnętrzne wyspecjalizowane firmy.
W przypadku dużych i znanych sklepów nie powinno to mieć aż takiego znaczenia jak w przypadku mniejszych. Wtedy lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z płatności poprzez zewnętrzny serwis. Wtedy sklep nie będzie miał dostępu do numeru naszego konta bankowego lub karty płatniczej. Każda płatność powinna się odbywać przy wykorzystaniu zabezpieczonego łącza – adres strony powinien zaczynać się od https://. Wtedy będziemy mieli pewność, że nikt nieuprawniony nie pozna naszych danych.
Dobrym rozwiązaniem może być także zaopatrzenie się w specjalną kartę płatniczą służącą jedynie do płatności w internecie. W ofercie ma ją kilka banków. Działa ona na zasadzie karty prepaid – zasilamy ją tylko odpowiednią kwotą potrzebną do zrealizowania zamówienia. Nawet jeśli jej pełne dane dostaną się w niepowołane ręce, złodziej nie uzyska dostępu do naszego konta bankowego i znajdujących się tam pieniędzy.
Nie dajmy się także zwieść niezwykle atrakcyjnym cenom, które sklep oferuje.
Okazjonalne promocje na część artykułów są jak najbardziej normalne. Jednak mocno przeceniony cały asortyment powinien nam dać do myślenia. Warto wtedy sprawdzić ceny w innych sklepach, wchodząc bezpośrednio na ich strony, bądź skorzystać z jednej z kilku dostępnych porównywarek cen. Podjęcie decyzji na bazie impulsu może nas bowiem sporo kosztować, zwłaszcza jeśli dokonamy płatności z góry.
Czytanie regulaminów zakupów, mimo że nudne i nierzadko czasochłonne, jest jednak wskazane. Może nam pozwolić ustrzec się przed niemiłymi niespodziankami. Znajdują się tam bowiem zapisy mówiące o ochronie naszych danych, możliwości ich dalszego przetwarzania lub przekazywania stronom trzecim informacji o reklamacjach czy ewentualnych zwrotach za niezrealizowane zamówienia.
Kupując w sieci, mamy także prawo do zwrotu zakupionego towaru w przeciągu 10 dni od daty jego dostarczenia bez podawania przyczyn oraz bez jakichkolwiek konsekwencji. Nie może on jednak być rozpakowany lub nosić znamion korzystania. Termin realizacji zamówienia nie może przekroczyć 30 dni.
Dokonywanie zakupów w serwisach aukcyjnych tylko trochę różni się od kupowania w e-sklepach. Mamy tutaj do czynienia z dwoma kategoriami sprzedających – osobami prywatnymi oraz prowadzącymi działalność gospodarczą. W przypadku tych drugich zasady postępowania są identyczne, jak w sytuacji robienia zakupów w samodzielnym sklepie. Nierzadko jest tak, że platforma aukcyjna jest po prostu kolejnym kanałem sprzedaży tradycyjnego bądź elektronicznego sklepu. Warto więc sprawdzić, czy taki sklep istnieje także poza serwisem aukcyjnym.
Platformy aukcyjne mają tę przewagę nad samodzielnie działającymi sklepami, że zapewniają większy obiektywizm. Każdy klient, który dokonał zakupu, ma bowiem możliwość wystawienia opinii. Żadne z nich nie są usuwane, chyba że są niezgodne z zapisami regulaminu. Jeśli więc dany sklep bądź osoba nie cieszą się dobrą renomą, będziemy o tym natychmiast wiedzieć. Warto także sprawdzić, jakie są zabezpieczenia danego serwisu przed nieuczciwymi sprzedawcami – gwarancje zwrotu gotówki, pobranych prowizji czy też mediacji.
Zachowanie zdrowego rozsądku, a także poświęcenie kilku minut na dokładniejsze poznanie sklepu, w którym chcemy dokonać zakupu, może oszczędzić nam wielu problemów, stresu i pieniędzy. Nie zawsze warto ufać pierwszemu wrażeniu. Złodzieje są świadomi, że ładna witryna uśpi czujność wielu internautów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama