Ostatni tydzień października to nie tylko początek roku szkolnego dla prawie 200 tys. słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, ale też czas wzmożonej kampanii promocyjnej dla kilku tysięcy firm, które mają w swojej ofercie produkty dla seniorów. Wśród nich są spółki telekomunikacyjne, ubezpieczalnie, banki, biura podróży, supermarkety, a ostatnio także restauracje, kawiarnie i apteki. Słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku to dla nich łakomy kąsek, bo to właśnie oni stanowią emerycką elitę: aktywni, ciekawi świata i z w miarę wysokimi emeryturami.

Choć średnia emerytura w Polsce wynosi tylko 1514 zł, to kwota, jaką dysponuje co miesiąc ponad 5-milionowa rzesza emerytów, przekracza 7 mld zł. Z pieniędzy, które co miesiąc wypłaca ZUS, trzeba zapłacić czynsz, kupić jedzenie, lekarstwa etc. Ale i tak statystycznemu emerytowi zostaje ok. 500 zł. I właśnie o te pieniądze walczy polski biznes.

Najaktywniejsze są banki. Konta dla seniorów ma w ofercie większość instytucji finansowych. Część z nich, jak np. BZW BK czy Getin Bank, wraz z kontem oferują bonusy: rabaty do aptek, dostawę leków do domu, transport do i ze szpitala, a nawet bezpłatne wizyty lekarza czy pielęgniarki.

Rośnie też aktywność biur podróży. Oferty dla emerytów mają nie tylko te największe, lecz i małe lokalne instytucje, które po sezonie organizują wyjazdy dla seniorów.

Firmy coraz chętniej współpracują z uniwersytetami trzeciego wieku. Zostawiają tam ulotki informacyjne. Niektóre prowadzą wykłady i szkolenia dla słuchaczy. Biznes docenił siłę, jaką stanowią uniwersytety w ciągu ostatnich lat, gdy okazało się, że liczba słuchaczy lawinowo rośnie. Dziś w Polsce działa ok. 300 uniwersytetów, podczas gdy 10 lat temu była ich niepełna setka.

O tym, jak rośnie zainteresowanie biznesu ludźmi w wieku emerytalnym, świadczy zwiększająca się liczba wystawców na targach senioralnych. Na październikowej imprezie we Wrocławiu zabrakło miejsc na sali wystawienniczej. Kilkadziesiąt firm przyjechało tam, by zaprezentować ubrania dla seniorów, leki i sprzęt rehabilitacyjny. Oprócz tradycyjnej oferty były też stoiska z najnowszymi modelami komputerów i kamer wideo.

To m.in. efekt zmian demograficznych, jakie czekają społeczeństwo w ciągu najbliższych lat. Według prognoz GUS już w 2020 r. liczba osób po 65. roku życia zwiększy się z 5 do 7 mln i będzie stanowiła 19 proc. społeczeństwa. W 2030 r. w wieku senioralnym ma być już 22 proc. Polaków.

Już dziś seniorzy stanowią podporę lokalnych biznesów. W wielu miejscowościach od października trwa akcja „Kawa dla seniora” Każdy po 60. roku życia może między godz. 10 a 15 wpaść do lokalu na kawę czy herbatę za złotówkę. Dzięki seniorom puste w godzinach przedpołudniowych lokale żyją, a interes się kręci.