Niektórzy producenci notują w ostatnich miesiącach dwucyfrowy wzrost sprzedaży pod względem ilościowym. Wzrost wartościowy jest już znacznie mniejszy, bo dla całego rynku sięga 3 proc. Według Wojciecha Koneckiego z CECED Związku Pracodawców AGD to dowód na to, jak bardzo producenci starają się pobudzić rynek, obniżając ceny. Spadły one we wszystkich segmentach. Zmywarki staniały aż o 10 proc.

– Erozja cen jest wywołana ostrą konkurencją wielu producentów w najniższych segmentach cenowych. Do tego dochodzi brutalna walka dystrybutorów hurtowych i detalicznych w pozostałych klasach. Jednak mimo obniżek w detalu nasze ceny sprzedaży cały czas pozostają na podobnym poziomie – tłumaczy Rafał Rudziński, członek zarządu BSH Bosch Siemens. Twierdzi, że ten rok mimo trudnej sytuacji na rynku jest kolejnym, w którym firma odnotuje wzrost.

– W ostatnim kwartale nasza sprzedaż była o kilkanaście procent wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost był szczególnie dobrze widoczny w kategoriach urządzeń do zabudowy, lodówek oraz sprzętu drobnego – wyjaśnia Rafał Rudziński.

Powody do zadowolenia mają też Samsung, LG oraz wszyscy inni producenci, którzy specjalizują się w pralkach, chłodnictwie i zamrażarkach. – W segmencie zamrażarek wzrost wynosi już 10 proc. To tyle samo, o ile w 2009 r. sprzedaż spadła. Suszarki natomiast sprzedają się w ilości 1 tys. sztuk miesięcznie. Niedawno taką skalę osiągały w ciągu całego roku – wymienia Wojciech Konecki.

– W segmencie pralek nasz udział zwiększył się o 0,5 proc. Szacujemy, że w 2011 roku będzie stanowił 10 – 12 proc. – mówi Piotr Stelmachów z Samsung Electronics Polska.

Jak dodaje, udział całościowy firmy zwiększył się w ciągu ośmiu miesięcy tego roku do 10,7 proc. z 9,5 proc. w roku ubiegłym. Firma oczekuje dalszego umacniania się udziałów w rynku w związku z wejściem w nowy segment lodówek.

Na nowe produkty stawia też LG. – Wprowadzamy na rynek innowacyjne pralki i lodówki. Ostatni kwartał przyniósł stabilny wzrost udziałów wartościowych w tych segmentach – podkreśla Piotr Mirosław, dyrektora ds. sprzedaży AGD/ RTV w LG Electronics.

Licząc od początku roku, rynek AGD w dalszym ciągu jest słabszy o 5 proc. pod względem wartości i o 3 proc. pod względem ilościowym w porównaniu do ubiegłego. Jest jednak szansa, że trwające ożywienie poprawi wyniki.

– Wystarczy, że tendencja wzrostowa utrzyma się w ostatnim kwartale roku. Wówczas nie jest wykluczone zakończenie roku nawet na delikatnym plusie – uważa Wojciech Konecki.