Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma bardzo ambitne plany budowy nowych dróg i autostrad. Problemem jak zwykle jest brak wystarczającej sumy pieniedzy. Dlatego minister powrócił do pomysłu zarabiania na obwodnicach autostradowych. Jednak zdaniem fachowców nie ma szans, by uzbierać z nich rocznie 1,2 mld zł.
Korki w miastach zostaną
Eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wyliczyli, że w 2015 r. z elektronicznego systemu pobierania opłat od samochodów powyżej 3,5 tony za przejazd ponad 9 tys. km autostrad, dróg ekspresowych i krajowych do budżetu państwa wpłynie 3,3 mld zł. Trudno więc wyobrazić sobie, że opłaty z 250 km obwodnic przyniosłyby 1,2 mld zł. – Musiałyby być chyba dziesięciopasmowe i w pełni wykorzystane – mówi Adrian Furgalski, ekspert TOR-u. – Utrzymanie wszystkich dróg w Polsce kosztuje rocznie ponad 800 mln zł, a 860 km autostrad 82 mln zł. Aby więc uzyskać 1,2 mld zł z obwodnic, musiałyby z nich bić wodotryski – ironizuje dalej Furgalski.
Sprawa jest jednak poważna, bo wprowadzenie opłat na obwodnicach będzie oznaczało, że Warszawa, Kraków czy Wrocław, które budują obwodnice, nie mogą liczyć na rozładowanie ruchu w miastach. Niewielu kierowców będzie chciało dodatkowo płacić za przejechanie kilku kilometrów autostradą. Także ruch tranzytowy, który powinien omijać miasto, będzie w dużej mierze kierował się nadal darmowymi prowadzącymi przez nie trasami. A korki oznaczają straty dla kierowców.
Warszawiak traci 1000 zł
– Po uwzględnieniu różnych czynników, takich jak benzyna czy opłaty środowiskowe, obliczyliśmy, że przeciętny mieszkaniec Warszawy, który dojeżdża do pracy samochodem, rocznie traci ok. 1000 zł na staniu w korkach – mówi Furgalski.
Jedynym rozwiązaniem tego problemu są właśnie obwodnice. Tyle że darmowe. Jako przykład tego, że system płatności na obwodnicach się nie sprawdza, podaje obwodnicę miasta Birmingham, która z tego powodu stoi prawie pusta.
Jednak Zbigniew Rynasiewicz (PO), przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, broni Cezarego Grabarczyka. – Rozumiem myślenie ministra, któremu wszystko musi się w budżecie spinać – mówi poseł. – Jednak z opłat powinni być zwolnieni mieszkańcy metropolii, którzy na co dzień będą korzystać z obwodnic. Przecież po to są budowane, by odkorkować miasta.
Rynasiewicz podkreśla, że sprawa jest wciąż otwarta i będzie jeszcze dyskutowana m.in. podczas prac komisji. Tyle że rząd już w czerwcu zapewniał, że opłat nie będzie. Teraz do nich wraca.
– Na Zachodzie obwodnice są darmowe. Drogi płatne to te znajdujące się dalej od miast – mówi Furgalski.
Wiadomo już też, ile będziemy płacić za przejazd autostradami. Przejechanie kilometra ma kosztować 20 gr dla samochodów osobowych, a 46 gr dla ciężarówek.
Oznacza to, że chcąc przejechać osobówka autostradą A1 z Łodzi do Gdańska, zapłacimy w sumie ok. 59 zł na odcinku 295 km (tyle ma być gotowe na Euro 2012). Przy założeniu, że samochód spala na trasie ok. 6 l/100 km, opłata za autostradę stanowi trzy czwarte kosztów paliwa.
wjw(2010-10-14 11:23) Zgłoś naruszenie 00
A od kiedy opłaty za jazdę w miastach ?
Odpowiedzlulek(2010-10-14 10:36) Zgłoś naruszenie 00
rozwiązaniem jest tez carpooling - w Europie zachodniej już dawno to wiedzą
Odpowiedzpikpok25(2010-10-15 16:40) Zgłoś naruszenie 00
Stracone miliardy zł:
OdpowiedzPołowa aut sprowadzonych z Niemiec miała tablice za ok 100-150 euro. Gdyby takie tablice dało się kupić np za 500zł u nas, nie nabijalibyśmy kasy Niemcom.
PiSkiller(2010-10-15 15:20) Zgłoś naruszenie 00
Jak budżetowa trwoga to do...kierowców. Jak zwykle. Granda i bandytyzm w majestacie prawa. Rewolucja już stoi za rogiem !
Odpowiedzvdziwny(2010-10-14 20:27) Zgłoś naruszenie 00
Trudno określić na odległość kto tu debil. Pewne, że ten kto używa takich epitetów nie należy do inteligentnych. Aha. Co się tyczy opłat, to rzeczywiście w wielu krajach są drogi lepsze, a i darmowe. Te opłaty to pomysł w państwach postkomunistycznych. Tajemnica tylko, dla jakich grzechów. Czyżby pazerność? Co podatek drogowy, to pestka?
Odpowiedzkolo(2010-10-14 17:25) Zgłoś naruszenie 00
A czasami pan Grabarczyk nie powinien zmienić psychiatry albo innego doradcy , bo to już nie pierwszy raz pan minister ma takie pomysły - może niech lepiej nauczy się lepiej gospodarzyć dostępnymi środkami a ciągle sięgać po prywatne - kto zdaniem ministra będzie jeździł płatnymi obwodnicami - chyba tylko on sam albo inni koledzy z rządu
OdpowiedzJerzy(2010-10-14 13:40) Zgłoś naruszenie 00
Kierowcy! Przy następnych wyborach pamiętajcie o obietnicach PO.
Odpowiedzlukasz(2010-10-14 04:02) Zgłoś naruszenie 00
A glupi narod niech dalej glosuje na tych POpaprancow
Odpowiedzpocztajk@op.pl(2010-10-14 09:59) Zgłoś naruszenie 00
Dziwny jest sposób liczenia kosztów, liczy się tak jakby koszt utrzymania innych dróg był zerowy.Przecież jeżeli kierowca nie pojedzie autostradą do pojedzie inną drogą (a większość dróg jest też finansowana z budżetu państwa).
OdpowiedzJeśli policzy się koszt utrzymania przypadający na liczbę przejechanych kilometrów, to różnice okazują się niewielkie. Jeśli doliczy się wydłużenie przejazdów w celu ominięcia atostrad, to okaże się że dla budżetu państawa koszt jednostkowy jest niższy w przypadku autostrad.
Nie oczekuję nawet, żeby rząd uwzględnił w swych rachunkach korzyści płynących dla użytkowników (a powinien).
mers0n(2010-10-14 13:08) Zgłoś naruszenie 00
nie no kurde nie przesadzajcie juz naprawde... wiedzialem ze tylko beda ceny rosly i nowe oplaty sie pojawialy za tych po, ciekawe czy ludzie omamieni mediami w koncu zmadrzeja...
OdpowiedzMINISTERSTWO DEMENTUJE(2010-10-14 13:01) Zgłoś naruszenie 00
Obwodnice nie mają byc płatne - minister Grabarczyk podtrzymuje wcześniejsze stanowisko dementując doniesienia TVN24 oraz DGP.
OdpowiedzPis=Po=dno(2010-10-14 12:46) Zgłoś naruszenie 00
To typowa polityka jak nie kijem go, to pałką. Pojedziesz obwodnicą, zapłacisz myto. Pojedziesz przez miasto, zapłacisz więcej za paliwo, w korkach zużycie jest horendalne, i jeszcze zmarnujesz czas. Wybór należy do Ciebie obywatelu...
OdpowiedzTak na marginesie, już widzę jak PiS zwalnia nas z wszystkich drogowych opłat czyli jak nie patrzeć d... zawsze z tyłu
seksik na boku.(2010-10-14 11:54) Zgłoś naruszenie 00
p.i.e,r.d.o.l.n.i.t.y w lepus ja sam nie mam nawet na autko na zakup gazu a ten h.u.j chce w.y.j.e.b.a.c nas na koszt paliwa wez wyjevb jeszce na oleju i pipce tirowki opodatkowac tirowkin 80 procent podatku od zysku.
OdpowiedzRealista(2010-10-14 11:29) Zgłoś naruszenie 00
PLATFORMA OBYWATELSKA I DZIESIĘĆ ZOBOWIĄZAŃ
OdpowiedzPOLSKA ZASŁUGUJE NA CUD GOSPODARCZY
1. Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy
2. Radykalnie podniesiemy płace dla budżetówki, zwiększymy emerytury i renty
3. Wybudujemy nowoczesną sieć autostrad, dróg ekspresowych, mostów i obwodnic
4. Zagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ
5. Uprościmy podatki – wprowadzimy podatek liniowy z ulgą prorodzinną, zlikwidujemy ponad 200 opłat urzędowych
6. Przyspieszymy budowę stadionów na Euro 2012
7. Szybko wypełnimy naszą misję w Iraku
8. Sprawimy, że Polacy z emigracji będą chcieli wracać do domu i inwestować w Polsce
9. Podniesiemy poziom edukacji i upowszechnimy Internet
10. Podejmiemy rzeczywistą walkę z korupcją.
A czyja to wina
Naopowiadano bajek obiecano cuda
A ludek kupił
A więc nie narzekać
Przypominam tylko smutne fakty
Szuflady pełne ustaw i po trzech latach efekty
Jedyna reforma to ludzie po czterdziestu latach pracy idą na zasiłek przedemerytalny
Netto 760 zł
A cała reszta po 15 – 20 latach pracy pełna emerytura
Śmiać się czy płakać???
Ale w końcu ludek głosował i dalej głosuje na obiecane cuda to macie
A wiec nie narzekać i nie zwalać na PIS
Macie w końcu obiecane cuda
Hi hi
Tchórz(2010-10-14 10:22) Zgłoś naruszenie 00
Wszyscy obywatele mają zapłacić, bo pewien tchórz boi się ruszyć święte przywileje nadane przez komunistów. Przywileje które już zjadają 1/3 budżetu.
Odpowiedztaka jest prawda(2010-10-14 06:58) Zgłoś naruszenie 00
podówjną opłate powinni wnosić debi.le głosujący na PO
Odpowiedzolaboga(2010-10-14 10:20) Zgłoś naruszenie 00
zlikwidować gddkia, zaraz się pieniądze odnajdą
OdpowiedzALA(2010-10-14 09:58) Zgłoś naruszenie 00
TO ŻE POLSKA MA CORAZ WIĘKSZY DEFICYT TO NIE ZŁE ZARZĄDZANIE W POLSCE TO ZŁE ZARZĄDZANIE TAKICH KRAJÓW JAK USA CZY CHINY TO PRZEZ NICH PADAJĄ W DLUGI INNE KRAJE NA TLE INNYCH KRAJÓW TO W POLSCE JESZCZE DA SIE ŻYĆ TYLKO PYTANIE NA JAK DŁUGO CZY MY POLACY ZROZUMIEMY ŻE GORSI OD NAS SĄ CHWALONE NIEMCY . TAM BIEDA LUDZIOM JUŻ W OCZY KOLE. A PŁATNE OBWODNICE - JAK NIE CHCECIE PŁACIĆ JEDZCIE DROGAMI POLNYMI W CZYM PROBLEM.
OdpowiedzAda(2010-10-14 09:56) Zgłoś naruszenie 00
Co drugi kierowca nie powinien mieć nigdy wydanego prawa jazdy, Polscy kierowcy maja mentalnosc idioty powozacego furmanką. Nie potrafią jeździć ani myslieć za kierownicą. zastanawiam sie czy ta grupa ludzi ma choc troche pofałdowany mózg. Jeżeli odbierze im sie prawo do poruszania sie samochodami to miasta się automatycznie odkorkują.
OdpowiedzZlodzieje PO.le.wakow wiecej kradna.Kronikarz S.(2010-10-14 09:48) Zgłoś naruszenie 00
Oszust Tusk,sowiecki agent WSI Komorowski i POkrewne lewac.kie i lib.eralne kanalie zlodziei,szabrownikow,zaprzancow musza wiecej miec wplywow do wlasnych kieszeni i na odbudowe POlamanej POstko.munistycznej agentury.Przeciez to sa zdraj.cy Polski,tylko po.glupieni o tym nie wiedza albo dali sie oglupic ich propagandzie.
Odpowiedz