W ostatnim czasie branża turystyczna mocno zmaga się z kryzysem. Walkę w 2009 r. przegrała, notując 10-proc. spadek w wartości sprzedaży. W tym roku spodziewane jest zahamowanie negatywnego trendu, a w kolejnym nawet wzrost. Jak twierdzą analitycy, taka sytuacja nie będzie trwała wiecznie i boom w turystyce wyjazdowej to kwestia czasu. W ciągu dekady można spodziewać się nawet trzykrotnego wzrostu rynku. Założenie agencji turystycznej jest dobrym pomysłem na własny biznes.

We franczyzie

Do tego jest łatwiej niż przed laty, bo przybywa sieci franczyzowych, z pomocą których można zadebiutować bez żadnego doświadczenia.

Jak wynika z najnowszego raportu Profit System, na koniec 2009 r. w Polsce funkcjonowało 12 firm turystycznych udzielających licencji franczyzowych. W tym roku dołączyły już dwie kolejne – TravKon i Travel Point. We franczyzie rozwijają się też m.in. Neckermann Tui, Sun Club, Multita.

Pod koniec 2009 r. 192 agencje sprzedające wycieczki działały na licencji. To o 20 proc. więcej niż wcześniej.

– Przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w turystykę, dostrzegając rosnący popyt na wyjazdy. Widzimy to po dynamice rozwoju naszej sieci, która w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności otworzyła 13 placówek licencyjnych – mówi Roman Fon, wiceprezes sieci biur turystycznych Multita.

Biznes w miesiąc

Uruchomienie agencji turystycznej nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne. Nie trzeba uzyskiwać żadnych zezwoleń (bardziej skomplikowane jest założenie biura podróży organizującego imprezy turystyczne). Wystarczy uzyskać wpis do ewidencji, wynająć lokal i kupić wyposażenie.

– Najważniejszy jest komputer obsługujący system rezerwacji. Koszt niezbędnych sprzętów powinien zamknąć się w 10 tys. zł – mówi Robert Kucharczyk, właściciel biura na warszawskich Jelonkach.

Jak szacuje Profit System, koszt uruchomienia działalności we franczyzie, a więc po doliczeniu opłaty licencyjnej, wynosi od 15 tys. zł do 150 tys. zł.

– Inwestycja pod szyldem Neckermanna zamyka się w kwocie 50 tys. zł. Multita oferuje biznes za ok. 65 tys. zł, TravKon – za ok. 15 tys. zł – wymienia Magdalena Kurda z Profit System.