Co najmniej pięć nowości programowych, w tym część w jakości HD, poprawki techniczne dekoderów oraz nowe kontrakty z dostawcami filmów i programów - to jedne z wielu nowości w jesiennej ofercie, jakie ogłosi jutro Maciej Sojka, prezes platformy satelitarnej n, wynika z informacji GP.

Platforma n, najmniejszy gracz na rynku płatnej telewizji satelitarnej, którego 25,1 proc. udziałów przejęła niedawno Grupa TVN, rozpocznie w ten sposób jesienną walkę platform i kablówek o nowych klientów. W kolejnych dniach swoje propozycje prezentować mają również konkurenci.

II półrocze, w szczególności IV kwartał, to dla nich najważniejszy okres w roku. Polacy, kuszeni promocjami, najchętniej decydują się wtedy na zakup dekoderów i ofert płatnej telewizji, internetu czy usług telefonicznych. Dlatego wszyscy gracze wprowadzają w tym czasie najwięcej nowości, a ich szczegóły do końca trzymane są w tajemnicy. Czym będą kusić klientów w tym roku?

Sport już był, teraz HD

W ubiegłym roku platformy i kablówki wydały dziesiątki milionów złotych na nowe kanały sportowe i filmowe.

- Teraz rozbudują oferty dla dzieci, młodzieży, programów rodzinnych oraz rozrywkowych. Ale przede wszystkim poszerzą ofertę kanałów HD. Bez nich nie ma co liczyć na szybki wzrost bazy abonentów - uważa Janusz Sulisz, redaktor naczelny SATKurier.pl, branżowego magazynu poświęconego rynkowi telewizji satelitarnej i kablowej.

Tempo, z jakim poszerza się oferta programów w HD, już jest imponujące. Według SATKuriera.pl, na polskim rynku obecnych jest już 15 polskojęzycznych kanałów w wysokiej rozdzielczości.

- To stawia nas na drugim miejscu w Europie za Wielką Brytanią, która takich kanałów ma na rynku 24. Moim zdaniem do końca roku ich liczba przekroczy u nas 20. Jednym z nich będzie MTV HD - twierdzi Janusz Sulisz.

- Rozbudowa HD to jeden z priorytetów naszej oferty. Posiadanie dwóch czy trzech takich kanałów to za mało, aby przyciągnąć klientów - dodaje Janusz Arciszewski, prezes Grupy Aster, posiadającej 10 kanałów w HD.

Rynek się nasycił

Właśnie dzięki HD, a także takim nowym usługom, jak wideo na żądanie, cyfrowe nagrywarki i skutecznemu marketingowi, liczba abonentów płatnej telewizji satelitarnej rosła w ubiegłym roku w tempie galopującym. Trzy platformy pozyskały w ciągu 12 miesięcy ponad 1,5 mln nowych klientów. To wynik dotychczas rekordowy.

W tym roku tak łatwo już nie pójdzie. Rynek się nasycił. Widać to po wynikach operatorów. Cyfrowy Polsat, który zakończył rok z niewiele ponad 2 mln abonentów, w I półroczu 2008 r. zwiększył ich liczbę o 220 tys. Platforma n pozyskała w tym czasie 52,9 tys. nowych klientów i ma ich obecnie 326 tys.

- Na powtórkę ubiegłorocznego wzrostu nie ma absolutnie szans. Cyfrowy Polsat zakończy rok z maksymalnie 2,5 mln abonentów, Cyfra+ dobije do około 1,2 mln, a platforma n nie przekroczy pół miliona. Teraz rynek powoli będzie zdobywał ten, kto zaoferuje najlepszą jakość - uważa Janusz Sulisz.

Aby to się udało, wprowadzania kolejnych kanałów w HD, oprócz platformy n, spodziewać się można także po Cyfrowym Polsacie i Cyfrze+. Według informacji GP, jednym z nowych kanałów, w ofercie n, będzie Disney Channel. Aby przyciągnąć klientów, platforma obniżyła nawet cenę abonamentu do 38 zł, naśladując strategię Cyfrowego Polsatu. Cyfra+ na pewno poszerzy natomiast ofertę o kanał wnętrzarski Domo. Cyfrowy Polsat, chcąc wspomóc sprzedaż dekoderów, rusza jesienią z promocją usługi wirtualnej telefonii komórkowej Halo Polsat. W przyszłym roku konkurencja na tym rynku jeszcze się zaostrzy, jeśli własną platformę uruchomi TVP oraz Telekomunikacja Polska.

- To może przyśpieszyć konsolidację - mówi osoba działająca na rynku satelitarnym.

Lepszy czas kablówek

Impet, dzięki telewizji cyfrowej, odzyskali operatorzy kablowi. Ich oferta programowa jest konkurencyjna dla platform, a do tego kablówki oferują dostęp do internetu i telefonii stacjonarnej. U czterech największych graczy - UPC Polska, Vectra, Multimedia i Aster - z telewizji cyfrowej korzysta dziś w sumie 260 tys. abonentów. Do końca roku liczba ta może przekroczyć 300 tys. Przychody największych operatorów wzrosną natomiast od kilkunastu do 20 proc.

Pomoże w tym rozszerzenie oferty programowej w najbliższych miesiącach. Multimedia podpisały właśnie umowy z amerykańskimi gigantami - Disney i Universal Studios - a ich filmy wejdą do oferty wideo na żądanie (VoD).

- W ofercie znajdzie się kilkanaście pozycji miesięcznie, niektóre już 45 dni po premierze na DVD - mówi Zuzanna Wolska z Multimediów.

Działająca w Wielkopolsce INEA stawia jesienią na promocję usługi triple-play, czyli telewizji, internetu i telefonu w jednym pakiecie, wprowadzając aż 5 nowych promocji cenowych.

Więcej wideo na żądanie

Multimedia to na razie jedyna kablówka posiadająca VoD, ale już w tym roku to się zmieni.

- Jesienią wprowadziły cyfrową nagrywarkę, pozwalającą na nagrywanie programów, a jeszcze w tym roku planujemy uruchomienie usługi wideo na żądanie - mówi Monika Rutkowska, rzecznik prasowy Aster.

Aster może wprowadzić jesienią jedenasty kanał w HD - prowadzi w tej sprawie negocjacje. Oferuje też telefonię komórkową MNVO.

Liczby nowych kanałów w HD nie ujawnia na razie Vectra.

- Na pewno nasza oferta poszerzy się o kilkanaście nowych kanałów już w październiku - zapowiada Tomasz Żurański, prezes spółki. Dodaje, że w przyszłym roku operator wprowadzi cyfrową nagrywarkę PVR oraz wideo na żądanie.

- Funkcję nagrywania programów wprowadzimy już jesienią - zapowiada z kolei Lidia Gos, z biura prasowego UPC Polska, które planuje rozszerzenie dostępności cyfrowej telewizji o Szczecin i kolejne miasta.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Polska, według firmy badawczej Informa Telecoms & Media, jest i pozostanie największym rynkiem płatnej telewizji w regionie. Przychody z płatnej telewizji w 2007 roku oszacowano na 1,8 mld dol., a przychody w 2013 roku prognozowane są na 3,61 mld dol.