Jest kiepsko – tak o sytuacji na rynku reklamy w II kwartale mówią przedstawiciele mediów, domów mediowych i reklamodawców. Z zebranych informacji wynika, że w II kwartale recesja w reklamie jeszcze się pogłębiła, a spadek wydatków na promocję w mediach wynosi od 10 do nawet 15 proc.

– Nie widać odbicia – mówią przedstawiciele rynku – a jedyny możliwy termin, w którym można się spodziewać pierwszego ożywienia, to końcówka roku.

– Szacujemy, że II kwartał może być gorszy od I, a spadek w stosunku do ubiegłego roku sięgnie 13–14 proc. – mówi Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting.

Według tej firmy w I kwartale rynek skurczył się o 11 proc. względem 2008 roku.

W telewizji wciąż spada

W telewizjach potwierdzają się na razie czarne scenariusze sprzed dwóch miesięcy. Podczas ogłaszania wyników za I kwartał Karen Burgess, członek Grupy TVN ds. finansowych, zmroziła rynek informacją, że w kwietniu wydatki reklamowe w TVN spadły aż o 16 proc. Spółka nie chciała komentować, jak jest dzisiaj, ale wygląda na to, że niewiele się zmieniło.

– Przychylam się do tego, co prognozował TVN. Wydatki w II kwartale są niższe o jakieś kilkanaście procent w stosunku do ubiegłego roku. Ale na szczęście nie widać symptomów pogłębiania się złej sytuacji – mówi Stanisław Janowski, dyrektor zarządzający Polsat Media, biura reklamy Grupy Polsat.

– Spadek mógł być większy niż w I kwartale – uważa Piotr Bieńko, dyrektor w domu mediowym Universal McCann.

Według TVN w I kwartale rynek reklamy telewizyjnej skurczył się o ponad 5 proc. CR Media Consulting szacowały natomiast spadek na 8,2 proc.

Ostre cięcia w TV

By zatrzymać reklamodawców, stacje musiały zdecydować się na duże, bo nawet kilkudziesięcioprocentowe obniżki cen reklam. Biorąc pod uwagę dane przygotowane dla GP przez firmę AGB Nielsen Media Research na temat wydatków w stacjach na podstawie cenników reklamowych, od początku kwietnia do 8 czerwca cały rynek telewizyjny wzrósł o 7,5 proc., do 2,66 mld zł. Najbardziej urosły wpływy TVP: przychody Jedynki o 23,7 proc., do 366,8 mln zł, Dwójki – o 24,7 proc., do 256,2 mln zł. Znacznie wolniej – o 6,8 proc., do 661,1 mln zł – rosły przychody TVN, ale ta stacja zebrała w tym czasie najwięcej pieniędzy z reklam. Jedynie Polsat na razie traci – jego przychody spadły o 13,3 proc., do 529,4 mln zł. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że od stawek cennikowych stacje udzielają 40–60 proc. rabatów, w rzeczywistości pieniędzy w telewizjach jest mniej niż rok temu.

Według naszych informacji w maju i czerwcu stacje sprzedały cały dostępny czas reklamowy.

– To, że sprzedano cały towar, o niczym nie świadczy, bo stacje musiały po prostu korygować ceny w ostatnich miesiącach, by zatrzymać reklamodawców – tłumaczy Stanisław Janowski.