Aż 89 ze 126 sklepów internetowych wzbudziło zastrzeżenia Inspekcji Handlowej podczas kontroli przeprowadzonej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najczęstszym przewinieniem wirtualnych sprzedawców jest brak podstawowych informacji związanych z transakcjami.
Z raportu Inspekcji Handlowej wynika, że klienci sklepów internetowych nie otrzymują od sprzedawców podstawowych informacji dotyczących oferowanych produktów i warunków, na jakich są dokonywane transakcje kupna-sprzedaży. W większości skontrolowanych sklepów (aż 62 proc.) brakowało danych kontaktowych przedsiębiorcy, informacji o kosztach i terminie dostawy czy dotyczących miejsca i sposobu składania reklamacji.

Wadliwe umowy

Wiele zastrzeżeń wzbudziły wzory umów stosowanych przez przedsiębiorców handlujących w internecie. Jak wskazuje UOKiK, wśród postanowień budzących wątpliwości znalazły się m.in. takie, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do odmówienia realizacji zamówienia bez podania konkretnej przyczyny bądź wprowadzenia zmian w ofercie bez powiadomienia o tym klienta.
Inspekcja Handlowa ujawniła również, że konsumentom ograniczano prawo do wymiany towaru bądź zwrotu poniesionych przez niego kosztów. Osoby kupujące przedmioty i usługi w sieci mogą reklamować wadliwy towar w ciągu dwóch lat od dnia zakupu bądź w ciągu dwóch lat od podpisania umowy o świadczenie usługi. Niestety, część przedsiębiorców nie stosowała się do obowiązujących przepisów i uzależniała wymianę uszkodzonych towarów lub zwrot kosztów od zgłoszenia wad w czasie kilku dni od dnia otrzymania przesyłki.

Kara za zwrot towaru

Konsumenci kupujący w sklepach internetowych mają wyjątkowe uprawnienie do zwrotu zakupionego towaru w ciągu dziesięciu dni od otrzymania przesyłki. Nie muszą przy tym nawet podawać przyczyny. Niektórym sprzedawcom przepisy prawa chroniące ich klientów przeszkadzały jednak do tego stopnia, że zdecydowali się na stosowanie w umowach klauzuli, w której zastrzegają sobie prawo do odstąpienia od realizacji kolejnych zamówień złożonych przez klienta, który zwraca zamówiony towar bez podania przyczyny.
Należy pamiętać, że e-sklep ma zawsze obowiązek poinformować nas o prawie zwrotu towaru w ciągu dziesięciu dni. Jeśli tego nie zrobi, można odesłać towar nawet do trzech miesięcy od dnia wykonania umowy. Zwracać jednak nie możemy np. rozpakowanych: płyt CD i DVD, kaset wideo i oprogramowania komputerowego. Tymczasem konsumenci nie są informowani o takim przywileju albo jest on im ograniczany.

Co radzi UOKiK

Skala nadużyć ze strony sprzedawców internetowych jest większa niż mogłoby się wydawać. Dlatego każda osoba kupująca w e-sklepie powinna uważnie zapoznać się wcześniej z zasadami i warunkami realizacji transakcji. UOKiK podkreśla, że warto przy tym sprawdzać wszystkie informacje dostępne o produkcie oraz dodatkowe koszty, jakie będziemy musieli ponieść w związku z zakupem. Może to dotyczyć np. opłaty za pakowanie czy dostarczenie przesyłki. Konieczne jest również ustalenie, w jakim czasie oraz w jaki sposób zostanie nam doręczona.
Klienci e-sklepów zapominają również, że zarówno w przypadku rezygnacji z towaru, jak i jego reklamacji niezbędne jest przedłożenie sprzedawcy potwierdzenia dokonania transakcji w danym sklepie. Należy więc zachowywać rachunki i paragony.
GDZIE UDAĆ SIĘ PO POMOC
W razie gdy sklep internetowy łamie nasze prawa konsumenckie, możemy zwrócić do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów (ich lista, adresy i numery telefonów znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy) lub organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.
OBOWIĄZKOWE INFORMACJE NA STRONIE E-SKLEPU
Takie informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego:
• imię i nazwisko przedsiębiorcy (nazwa sklepu),
• adres stacjonarny firmy,
• cena towaru i zasady zapłaty za niego,
• koszt, termin oraz sposób dostawy,
• informacja o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni, miejscu i sposobie składania reklamacji oraz prawie do wypowiedzenia umowy.