Ankietowani europejscy handlowcy prognozują, że w latach 2012-2015 przybędzie sklepów większych, ale za to obsługiwanych przez mniejszą liczbę pracowników, a w sklepach częściej będą wykorzystywane nowe technologie.
Wprowadzenia skomputeryzowanych kas samoobsługowych oczekuje 22 proc. detalistów w siedmiu krajach objętych badaniem, przy czym największy optymizm w tym względzie wykazali respondenci z Norwegii (25 proc.) i z Wielkiej Brytanii (22 proc.).á
Według 50 proc. badanych warunkiem koniecznym dla rozwoju różnych form zakupów stanie się wprowadzenie płatności elektronicznych i innych zaawansowanych technologii płatniczych.
Ok. 41 proc. detalistów przewiduje skorzystanie z technologii elektronicznych do propagowania zdrowej żywności, czy to poprzez stronę internetową czy na miejscu, w punkcie sprzedaży.
Prawie 70% badanych detalistów sądzi, że w latach 2012-2015 dalej będą prowadzić swoje sklepy
W Niemczech odsetek przekonanych o tym wynosi 82 proc.
"Internet to ciągle uzupełniający kanał sprzedaży, choć rośnie o kilkanaście procent rocznie. Ta tendencja się utrzymuje" - powiedział PAP prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzej Maria Faliński.
Dodał, że 19 proc. udział handlu internetowego w całkowitej wartości sprzedaży to na lata 2012-2015 zawyżona prognoza. "Nie ma takiej potrzeby na rynku. Ogromny wolumen sprzedaży to żywność, a ta zawsze będzie kupowana w sklepach" - powiedział.
Jego zdaniem, nowe technologie coraz częściej będą wykorzystywane przede wszystkim w sklepach wielkopowierzchniowych.
Raport zamówiony przez organizację Visa Europe, zatytułowany "Sklep Przyszłości 2012-15", został sporządzony przez brytyjski ośrodek badawczy Centre for Retail Research.
Przedstawia on wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 300 dużych i średnich detalistów w siedmiu krajach europejskich: we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Holandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Respondentów zapytano o przewidywany przebieg głównych zmian w całym handlu detalicznym w okresie do lat 2012-15.
Ośrodek badawczy Centre for Retail Research w Nottingham prowadzi od 1997 roku niezależne badania handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii i całej Europie.
Visa Europe to stowarzyszenie 4,6 tys. banków europejskich. Udział kart Visa w europejskich płatnościach za wydatki konsumpcyjne w punktach sprzedaży detalicznej wynosi obecnie 11,4 proc.