Pierwszy kwartał 2018 r. był rekordowy pod względem aktywności najemców na rynku powierzchni magazynowych w Polsce, a to z kolei przełożyło się na najniższy w historii wskaźnik pustostanów. Warto zwrócić uwagę, że popyt w dużej mierze kształtowali najemcy z branży e-commerce (24 proc.), operatorzy logistyczni (23 proc.) oraz sieci handlowe (19 proc.). Z uwagi na swoje położenie geograficzne, dostępność nowoczesnej powierzchni magazynowej i atrakcyjne koszty zatrudnienia Polska jest interesującym miejscem dla zagranicznych inwestorów. Nieprzerwany rozwój infrastruktury drogowej, a także otwartość mniejszych miast na inwestycje zagraniczne, buduje pozytywny wizerunek polskiej gospodarki. Na mapie logistycznej kraju pojawiają się całkiem nowe lokalizacje centrów logistycznych, np. Bolesławiec, gdzie firma Rhenus Logistics zdecydowała się wybudować swoje własne centrum logistyczne – pierwszą tego typu inwestycję firmy w Polsce, a zarazem jedną z największych w Europie. Magazyn Rhenus w Bolesławcu to 57 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni, która częściowo została już wykorzystana pod obsługę międzynarodowych projektów e-commerce dla lifestyle i fashion.

Wybór lokalizacji centrum dystrybucyjnego jest szczególnie istotny w przypadku projektów dla sprzedaży online. Bliskość rynków, hubów kurierskich oraz dostępność pracowników decydują o wyborze. Projekty logistyczne dla e-commerce obsługują zazwyczaj kilka lub kilkanaście rynków europejskich, angażując w swoje operacje zarówno operatorów logistycznych, dostawców usług kurierskich, jak i rozlicznych podwykonawców, takich jak agencje pracy tymczasowej czy dostawców infrastruktury magazynowej. Niesłabnący wzrost sprzedaży internetowej, która wypiera tradycyjny kanał sprzedaży, pozwala sądzić, iż w kolejnych latach będziemy obserwować dalszy rozwój i specjalizację usług logistycznych dla e-commerce. Myśląc o przyszłości, Rhenus Logistics rozwija powierzchnie magazynowe i automatyzuje procesy w obecnych projektach tego typu. Doskonałym przykładem dynamicznego rozwoju projektów e-commerce jest lokalizacja Rhenus Logistics w Goleniowie. Od kilku lat jest tam obsługiwany klient z branży e-commerce, który w roku 2017 odnotował ponad 20-proc. wzrost, obejmując pozycję lidera wśród klubów zakupowych dla rodzin w Europie.

W obsłudze kanału e-commerce największym wyzwaniem są szczyty sprzedażowe, podczas których magazyn musi kilkukrotnie zwiększyć swoją wydajność, zachowując najwyższą jakość procesów. Obsługa logistyczna sezonowości wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania, ale przede wszystkim doświadczenia, które zdobywa się latami. Wypracowanie procedur zarządzania zasobami, organizacja pracowników tymczasowych, odpowiednie planowanie infrastruktury czy reorganizacja powierzchni w magazynie wymagają czasu i zaangażowania. Obsługa sezonowych wzrostów sprzedaży jest swego rodzaju papierkiem lakmusowym, który weryfikuje profesjonalizm operatora logistycznego. W przypadku projektów wymagających zaangażowania znaczącej liczby pracowników – a takimi wciąż są projekty dla e-commerce – uzyskanie dużej elastyczności w szczytach sezonowych staje się wyzwaniem dla wielu firm. Obecne trendy pokazują, że to zapewnienie odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników staje się kluczowym kryterium wyboru dostawcy usług logistycznych.

Outsourcing usług logistycznych dla e-commerce jest ważnym wyborem i świadczy o pewnej dojrzałości organizacji, która chce się skoncentrować na swojej kluczowej działalności. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy, decydując się na outsourcing logistyczny, chcą zoptymalizować procesy, zwiększyć ich skalę lub zreorganizować logistykę całego przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji ważna jest kompleksowość rozwiązania logistycznego w ramach obsługi całego łańcucha dostaw od transportu z kraju produkcji, przez transport morski, lotniczy, lądowy, odprawy celne, magazynowanie, przygotowanie wysyłek pod zlecenie klienta hurtowego i indywidualnego oraz obsługa zwrotów. Grupa Rhenus dostarcza kompleksowych rozwiązań o globalnym zasięgu, zarządza złożonymi łańcuchami dostaw oraz zapewnia bogactwo usług logistycznych. 

U podstaw sukcesu sprzedaży online leży zadowolenie klientów, a sprawnie zorganizowana logistyka jest jednym z głównych elementów budujących pozytywny customer experience. Firmy, które decydują się na zorganizowanie przetargu na usługi logistyczne, powinny, przede wszystkim, jasno określić swoje potrzeby i zdefiniować cele, a następnie wybrać wiarygodnego i doświadczonego dostawcę usług, który będzie elastycznie reagował na potrzeby firmy i umożliwi jej dalszy rozwój.

Marta Kunikowska

kierownik ds. marketingu Rhenus Logistics S.A.

źródło: Materiały Prasowe