Gigantyczne inwestycje w podziemne magazyny ropy, które miały być jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski, zniknęły z listy projektów ubiegających się o unijne dofinansowanie.
Realizacja projektów budowy kawern solnych do magazynowania ropy naftowej na Pomorzu staje się coraz mniej realna. Planowane przez Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP) oraz Grupę Lotos (GL) inwestycje, warte w sumie 3,2 mld zł, zniknęły z listy strategicznych projektów ubiegających się o dofinansowanie ze środków UE. Na oba przedsięwzięcia mieliśmy otrzymać prawie 840 mln zł.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało kilka dni temu listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Jak ustaliliśmy, z listy dla sektora energetyki wykreślono projekt OLPP Ługowanie podziemnych magazynów ropy naftowej i paliw ciekłych w górotworze na terenie gminy Kosakowo.
W Ministerstwie Rozwoju Regionalnego poinformowano nas, że dokonano tego na wniosek Ministerstwa Gospodarki, a tam nie wiedzą, dlaczego projekt zniknął z listy.
- Być może usunięto go ze względu na niedopatrzenie proceduralne. Dokonano tego jednak na życzenie samego OLPP - mówi Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki.
Czy to oznacza, że Operator Logistyczny wycofał się ze strategicznej inwestycji? Nie wiadomo.
- Nie będziemy komentować tej sprawy - ucinają w OLPP.
Kilka tygodni temu Wojciech Włodarczyk, prezes OLPP, mówił, że w marcu ma powstać spółka celowa do budowy kawern ropnych. W Przedsiębiorstwie Eksploatacji Rurociągów Naftowych, które wspólnie z OLPP złożyło wniosek na budowę kawern, twierdzą, że nastąpi to prawdopodobnie kilka miesięcy później.
- To wieloletnia i bardzo poważna inwestycja. Jednym z pierwszych elementów będzie powołanie spółki celowej. Czy to jednak będzie w marcu, czy w maju to sprawa drugorzędna - powiedział nam Robert Soszyński, prezes PERN.
Według niego spółka powstanie tak szybko, jak to będzie konieczne.
A co stało się z kawernowym projektem Grupy Lotos?
- Wniosku o jego zdjęcie z listy z pewnością nie wnosiliśmy - twierdzi Maciej Kaliski.
Z końcem roku resort zdecydował o zgłoszeniu planowanej budowy kawern w regionie Pelplin-Tczew-Pruszcz na listę rezerwową indykatywnego wykazu projektów indywidualnych dla działania Rozwój systemów przesyłowych... ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego.
- Wiemy jedynie, że ostatecznie nie został on wpisany na listę podstawową - mówi Marcin Zachowicz z Lotosu.
Brak projektów OLPP i Grupy Lotos na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oznacza, że kawerny - jeśli firmy te ostatecznie w ogóle nie zrezygnowały z tych inwestycji - powstaną z opóźnieniem. Zdaniem ekspertów najwcześniej uruchomienie takich magazynów mogłoby nastąpić nie w latach 2014-2015, ale za dziesięć lat.
- Aby i ten termin był realny, już trzeba by przystępować do prac.
Tymczasem żadna ze spółek nie wystąpiła nawet o koncesję geologiczną - zdradza nam jeden z ekspertów specjalizujących się budowie kawern.
Dodatkowe pojemności magazynowe dla ropy są Polsce niezbędne. W tym roku będziemy dysponować około 8 mln m sześc. To o 7 mln mniej, niż potrzeba. Właśnie tyle - kosztem 1,7 mld zł - planował wybudować w kawernach solnych Lotos. Inwestycja miała być gotowa w 2015 roku. Z kolei przedsięwzięcie OLPP miało być zrealizowane na przełomie 2014 i 2015 roku. Operator chciał kosztem 1,5 mld zł oddać do użytku 6 mln m sześc. pojemności magazynowych.
NOWA STRATEGIA KAWERNOWA ORLENU 2009-2050+
Inwestycje w podziemne magazyny ropy naftowej i paliw planuje także Polski Koncern Naftowy. Choć Orlen posiada już takie kawerny w Inowrocławskich Kopalniach Soli (IKS), które należą do największych w Polsce, to zamierza dalej rozwijać ten sposób magazynowania surowca. Jak się dowiedzieliśmy, wspólnie ze swoją spółką zależną IKS Solino pracuje obecnie nad Strategią rozwoju magazynowania podziemnego w kawernach solnych dla Grupy Kapitałowej PKN Orlen na lata 2009-2050+. W koncernie nie chcą zdradzać szczegółów tego projektu.
- Jest on aktualnie przedmiotem naszych prac. Informowanie o nim dziś byłoby przedwczesne - tłumaczy Dawid Piekarz, rzecznik PKN.
Jak ustaliliśmy, jednym z elementów tej strategii ma być budowa - na terenie IKS Solino - podziemnych magazynów na gaz płynny Orlen Gazu.
- Przedsięwzięcie to zostało wpisane do Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego naszej spółki, obok takich projektów jak budowa terminalu LPG w Sokółce i terminalu morskiego LPG w Szczecinie - wyjaśnia Agnieszka Woźniak z Orlen Gazu.
Jak tłumaczy, gotowe jest już studium wykonalności oraz koncepcja inwestycji.