statystyki

Podpis na tablecie nietrudny do podważenia

autor: Piotr Pieńkosz06.02.2018, 09:39; Aktualizacja: 06.02.2018, 10:30
tablet-technologie

Zbieranie podpisów klientów na ekranach może więc być ryzykowne dla przedsiębiorcy.źródło: ShutterStock

Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie modnego rozwiązania: możliwości składania przez konsumenta odręcznego podpisu na tablecie lub terminalu. Okazuje się jednak, że taki mechanizm zatwierdzania dokumentów – choć wygodny i nowoczesny – może przysporzyć firmie kłopotów. Konsument może bowiem zakwestionować to, że parafka na tablecie została złożona przez niego. I ma ku temu podstawy.

Odręczne parafki na szklanej tafli są podobne do analogicznych na papierze w zaledwie 62 proc. To może być wykorzystane do zakwestionowania ich wiarygodności.

Zbieranie podpisów klientów na tabletach okazać się może ryzykowne dla przedsiębiorcy, szczególnie gdy trzeba będzie wykazać ich wiarygodność. Taki wniosek płynie dla przedsiębiorców z badania przeprowadzonego przez zespół z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. „Własnoręczne podpisy złożone przez tę samą osobę tradycyjnie na papierze i na szkiełku są do siebie podobne w zaledwie 62 proc.” – dowodzą naukowcy w raporcie z badania „Porównanie podpisów biometrycznych na papierze i tabletach”.

Coraz popularniejsze

Tymczasem rozwiązanie polegające na podsuwaniu klientom szklanej tafli tabletu lub panelu specjalnego urządzenia zamiast tradycyjnej kartki papieru coraz bardziej zyskuje na popularności. W grudniu 2017 r. spółka telekomunikacyjna Orange poinformowała, że w jednym ze swoich warszawskich salonów sprzedaży rozpoczęła pilotażowy program podpisywania umów z klientami na tablecie. Po wybraniu oferty z doradcą, ustaleniu warunków i zapisaniu danych klient składa podpis rysikiem na szklanym ekranie. Następnie dokument trafia na jego adres e-mailowy. To rozwiązanie alternatywne dla tradycyjnego podpisywania kontraktu, czyli długopisem na papierze. Orange chwali się, że wprowadzając nowe rozwiązanie, chce popularyzować zawieranie elektronicznych umów.

Tę metodę w relacjach z klientami przedsiębiorcy stosują coraz częściej, np. firmy kurierskie, banki, firmy ubezpieczeniowe. Co ciekawe, składanie podpisów rysikiem na tablecie jest wykorzystywane na szeroką skalę przez Pocztę Polską przy doręczaniu przesyłek z sądów powszechnych.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane