statystyki

Brak korzyści dla dostawcy wyklucza pobieranie opłat

autor: Małgorzata Kryszkiewicz02.08.2017, 19:00
handel sklep

Z zebranego materiału dowodowego w żadnym razie nie wynikało, iż market świadczył na rzecz odbiorcy ekwiwalentne świadczenia o charakterze reklamowym czy też promocyjnymźródło: ShutterStock

 Jeżeli sklep wielkopowierzchniowy promuje lub reklamuje towar, który nabył, to działa na swoją korzyść, a nie korzyść firmy, która mu go dostarczyła. A skoro tak to pobieranie od dostawcy opłat za taką „usługę” jest czynem nieuczciwej konkurencji. Takie wnioski płyną z wyroku wydanego przez Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Reklama


Spółka z o.o. zawarła z marketem umowę handlową. Zgodnie z jej treścią chwilą przejścia własności towarów dostarczanych przez spółkę był moment odebrania towaru na rampie sklepu odbiorcy. Ponadto umowa przewidywała różne dodatkowe świadczenia, jakie miały być wykonywane przez odbiorcę na rzecz dostawcy. Wśród nich były m.in. reklamy towaru w gazetce wydawanej np. z okazji rocznicy sklepu czy też reklama medialna organizowana w innej formie wybranej przez odbiorcę.

Spółka doszła jednak do wniosku, że naliczane przez market na podstawie umowy kwoty to w rzeczywistości opłaty, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153 poz. 1503 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Sąd okręgowy, do którego spółka złożyła pozew żądając zwrotu wpłaconych kwot, w większości podzielił jej argumentację i zasądził niemal całą żądaną sumę. Od wyroku odwołał się pozwany, jednakże bezskutecznie. Sąd apelacyjny uznał bowiem, że w I instancji dokonano właściwej oceny zarówno stanu faktycznego, jak i sytuacji prawnej.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama