statystyki

Duże ułatwienia mają zachęcać do korzystania z umów koncesji

autor: Marcin Oszczak29.11.2016, 09:54; Aktualizacja: 29.11.2016, 10:35
Nowa ustawa o umowie koncesji rozszerza obowiązujące do tej pory zasady wyłaniania koncesjonariusza.

Nowa ustawa o umowie koncesji rozszerza obowiązujące do tej pory zasady wyłaniania koncesjonariusza.źródło: ShutterStock

ZMIANA PRAWA: Większa swoboda w wykonywaniu koncesji, zmiany w umowach koncesji oraz nowe środki ochrony prawnej – to wszystko stanie się możliwe dzięki ustawie z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o umowie koncesji). Akt prawny został podpisany przez prezydenta 4 listopada br. i czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Zastąpi on obowiązującą obecnie ustawę z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 113; dalej: ustawa o koncesji). Przedsiębiorcy przed rozważeniem udziału w postępowaniach prowadzonych według zmienionych reguł powinni się zapoznać z niektórymi przepisami, które wprowadzają nowe rozwiązania.

ZMIANA 1

Katalog fakultatywnych podstaw wykluczenia wykonawców

Przepisy ustawy o umowie koncesji wskazują katalog przesłanek, których wystąpienie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z danego postępowania. Tak stanie się np. w przypadku, gdy będzie on bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności zamawiającego bądź pozyskać informacje poufne mogące dać przewagę w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji. Albo też zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w postępowaniu.

Ponadto w myśl nowej ustawy zamawiający może rozszerzyć istniejący katalog o dodatkowe przesłanki, jeżeli w ogłoszeniu o koncesji lub wstępnym ogłoszeniu informacyjnym albo zaproszeniu do ubiegania się o zawarcie umowy koncesji wskaże na taki zamiar. Przykładowo z postępowania o zawarcie umowy koncesji może zostać wykluczony wykonawca, wobec którego wydano ostateczną decyzję o naruszeniu obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym. Ale tylko wtedy, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną nie niższą niż 3000 zł.

Z punktu widzenia interesów zamawiającego należy korzystnie ocenić możliwość wykluczenia z postępowania podmiotów naruszających określone przepisy prawa. Jest to także zmiana istotna z punktu widzenia całości rynku, gdyż pozwala premiować przedsiębiorstwa działające zgodnie z określonymi regulacjami. Z innej jednak strony tak sformułowany przepis może uniemożliwić udział w postępowaniu wykonawcy, który zdecydował się zaskarżyć ostateczną decyzję administracyjną do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jednak postępowanie sądowoadministracyjne w jego sprawie jeszcze się nie zakończyło. W niektórych sytuacjach może zatem dojść do wykluczenia z prowadzonego postępowania przedsiębiorcy, w którego przypadku uchylona zostanie niekorzystna dla niego ostateczna decyzja administracyjna, która dodatkowo stanowiła przeszkodę w udziale w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane