Duże obniżki cen produktów w ramach Black Friday w sklepach stacjonarnych oraz Cyber Monday w sklepach internetowych zyskują na popularności w Polsce. Zasada jest prosta: w tym dniu w sklepach przez krótki okres czasu dostępne są produkty w znacznie obniżonej cenie. Decydując się na przeprowadzenie Cyber Monday trzeba pamiętać o konieczności przestrzegania zasad uczciwej konkurencji. Marcin Jędrzejak, specjalista ds. prawa w Trusted Shops, przedstawia 7 wskazówek dla e-sprzedawców.

1. Zamieść prawdziwe informacje o poprzedniej cenie

Cyber Monday jest doskonałą okazją, aby w atrakcyjny sposób zareklamować produkty sklepu. Istnieją jednak przepisy prawne wymagające rzetelnego i prawidłowego sposobu organizowania promocji. E-sprzedawcy, którzy nie stosują się do tych zasad mogą zostać obciążeni karą finansową za stosowanie czynów nieuczciwej konkurencji naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Przede wszystkim w sklepie internetowym muszą być zamieszczone prawdziwe ceny przed i po obniżce. Zawsze trzeba podawać ceny brutto – nie tylko podczas Cyber Monday, ale także podczas innych dni w roku.

2. Nie zamieszczaj sztucznie zaniżonych cen

Niedozwolone jest ustalanie ceny z rabatem na podstawie nieprawdziwej i zawyżonej ceny pierwotnej. Nie wolno podawać nieprawdziwych informacji o cenach obowiązujących przed promocją.

Często w reklamach zamieszczana jest informacja o rabacie wynoszącym 50% a nawet więcej. W rzeczywistości do wyliczenia obniżonej ceny jako punkt wyjściowy przyjmuje się nie cenę oferowaną tuż przed promocją, lecz pierwotną, czyli początkową cenę danego towaru.

W takim przypadku trzeba być ostrożnym z używaniem określeń takich jak „rabat” czy „obniżona cena”. Przy takim opisie konsument oczekuje, że rabat ustalany jest na podstawie dotychczas obowiązującej ceny bezpośrednio przed promocją, a nie na podstawie ceny początkowej danego towaru.

Sprzedawca internetowy stosujący reklamę „tylko dzisiaj 50% rabatu”, wprowadza konsumenta w błąd, jeśli 50% rabat odnosi się do początkowej ceny, a nie do ceny oferowanej na stronie sklepu bezpośrednio przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.

Wprowadzaniem konsumenta w błąd jest także praktyka polegająca na podniesieniu ceny na krótko przed promocją – tylko na kilka dni (lub godzin), aby w trakcie Cyber Monday wykorzystać tę cenę jako punkt odniesienia, kusząc klientów atrakcyjnym rabatem.

3. Nie przedłużaj akcji promocyjnych

Jeśli akcja rabatowa obowiązuje przez określony czas, wówczas e-sprzedawcy nie powinni przedłużać okresu trwania promocji. Konsumenci, którzy już skorzystali z promocji mogą się wówczas poczuć oszukani, jeśli specjalna – reklamowana jako krótkoterminowa i okazyjna oferta, zostanie nagle przedłużona o kolejne dni.

Z kolei przypadki uprawniające sprzedawcę do nagłego, wcześniejszego zakończenia promocji powinny zostać jasno określone w regulaminie promocji.

4. Nie reklamuj produktów, których nie ma na stanie sklepu

Kiedy nie można już zagwarantować dostępności danego towaru, wówczas produkt powinien być odpowiednio oznaczony na stronie sklepu, np. jako „wyprzedany” lub „chwilowo niedostępny”. Konsumenci nie powinni mieć możliwości złożenia zamówienia takiego towaru. Sprzedawca powinien w takiej sytuacji usunąć przycisk symbolizujący dodanie danego towaru do koszyka zakupowego.

Przedsiębiorcy, którzy oferują w swoich sklepach produkty, wiedząc, że nie mogą ich dostarczyć, dopuszczają się czynu nieuczciwej konkurencji.

Zdarza się, że konsumenci przy 70-80% rabatach robią duże zapasy produktów z nadzieją na ich późniejsze odsprzedanie. Jeśli jednak sprzedawcy internetowi chcą uniknąć takiej sytuacji, muszą sformułować jasne warunki promocji, opisując je w regulaminie. Dobrze przygotowany regulamin promocji może uchronić sprzedawcę przed niepożądanymi nadużyciami.

Dla przykładu, można wprowadzić odpowiednie ograniczenia jak np. „każdy klient ma możliwość złożenia zamówienia na maksymalnie 3 sztuki produktu podlegającego akcji promocyjnej”.

Natomiast sformułowanie typu „sprzedaż w ilościach nieprzekraczających potrzeb gospodarstwa domowego” będzie już pojęciem zbyt ogólnym, zwiększającym ryzyko sporu, ponieważ konsument nie wie wówczas, jaką ilość produktu ma przez to rozumieć. Najlepiej jest nie tylko zamieścić odpowiednią (wyraźną) informację, ale także wskazać liczbę produktów, jakie można zamówić w ramach danej akcji promocyjnej. Bez czytelnych i jednoznacznych zapisów w warunkach promocji nie można się później powoływać na ograniczenia w ilościach zamówienia.

5. Poinformuj o pozostałych ograniczeniach i warunkach promocji

Jeśli reklama przyciągająca uwagę konsumentów atrakcyjnymi rabatami uzależnia przyznanie rabatu od konieczności spełnienia określonych czynności, np. wprowadzenia kodu, lub też wprowadza opisane w punkcie powyżej ograniczenia np. w liczbie zamawianych produktów, to te warunki i ograniczenia powinny być łatwo dostępne i widoczne dla kupujących. W bezpośrednim sąsiedztwie banneru z reklamą promocji, a najlepiej w samym banerze powinien znaleźć się link do szczegółowych warunków (regulaminu) akcji promocyjnej. Przygotowując regulamin promocji należy pamiętać, iż nie może on zawierać postanowień, które mogłyby zostać uznane za klauzule niedozwolone.

Przykładem dobrze skonstruowanego hasła z informacją o promocji jest następujący slogan „W sklepie obowiązuje 20% rabat na cały asortyment z wyjątkiem karmy dla zwierząt”. Podstawowe ograniczenie, którego nie uwzględnia promocja zostało umieszczone już w samej reklamie promocji i jest widoczne wraz z zapowiedzią akcji promocyjnej. Dodatkowo, jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie reklamy znajduje się odnośnik do regulaminu promocji wraz z pozostałymi informacjami, wówczas sprzedawca prawidłowo i rzetelnie informuje o warunkach promocji.

Aby nasza promocja odniosła zamierzony sukces, warunki i ograniczenia powinny być przejrzyste i mało uciążliwe dla konsumenta. Cyber Monday powinien przebiegać bardzo szybko i sprawnie, co będzie utrudnione jeśli konsument musi zapoznać się z wieloma stronami warunków określających liczne wyłączenia i ograniczenia akcji promocyjnej.

6. Po upływie terminu obowiązywania promocji, powróć do poprzedniej ceny

Po zakończeniu okresu promocji trzeba oczywiście pamiętać o tym, by produkt był dostępny w cenie, obowiązującej bezpośrednio przed promocją. Ważne jest, aby tuż po promocji ze strony sklepu usunięte zostały wszystkie reklamy informujące o promocyjnej ofercie.

Po zakończeniu promocji, na stronach sklepu nie powinna widnieć informacja o udzielanym rabacie. Wówczas reklama mogłaby wprowadzać konsumentów w błąd.

7. Nie zapominaj o prawach kupujących online

Trzeba również pamiętać, że akcje rabatowe podlegają wszystkim podstawowym regułom obowiązującym w sklepie internetowym. Dane firmy, polityka prywatności, ogólne warunki handlowe i pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy muszą być dostępne także przy promocyjnych ofertach.

Ponadto, jeśli artykuł jest oferowany po obniżonej cenie, nie oznacza to oczywiście, że można np. wyłączyć dla tego towaru prawo do odstąpienia od umowy. Konsumentowi także w trakcie Cyber Monday przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru bądź złożenia reklamacji na podstawie ustawowej rękojmi. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi wyłącznie w sytuacji, gdy dany produkt zawarty jest w katalogu wyjątków określonych w ustawie o prawach konsumenta i sprzedawca poinformował o tym w regulaminie sklepu.

Cyber Monday jest dla każdego sprzedawcy internetowego doskonałą okazją do promocji sklepu. Należy jednak pamiętać o stosowaniu wymogów prawnych, aby akcja promocyjna Cyber Monday nie zakończyła się prawnymi problemami i rozczarowaniem kupujących.


O firmie Trusted Shops
Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 20 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą takie znane firmy jak 5.10.15, Meble Abra, EuroFlorist, Neo24.pl, Cyfrowe.pl i wiele innych. Dzięki połączeniu audytu eksperckiego, ochrony kupującego oraz systemu opinii, Trusted Shops oferuje kompleksowy pakiet usług budujących poczucie bezpieczeństwa wśród konsumentów.
www.trustedshops.pl


Kontakt dla prasy
Joanna Berger
LEWIS
Tel. 22 661 53 61
Tel. kom.: 606 994 050
E-mail: press@trustedshops.pl




Więcej informacji na temat firmy oraz zdjęcia w wysokiej rozdzielczości dostępne są na stronie http://www.trustedshops.pl/handlowcy/press-centre.html