Na rozpoczynającym się dzisiaj w Barcelonie Mobile World Congress oczekiwane są premiery telefonów komórkowych. W tym roku spekuluje się, że Nokia, największy światowy producent komórek, pokaże telefon z dotykowym ekranem. Nowe, zaawansowane technologicznie komórki zaprezentują też LG, Samsung, Sony Ericsson i Motorola. Będą też pokazywane telefony przeznaczone na rynek masowy.

Od kogo iPhone

NXP Semiconductors wspólnie z Purple Labs przedstawi Purple Magic - telefon komórkowy dla sieci trzeciej generacji wyposażony w umożliwiający wideorozmowy i słuchanie muzyki system operacyjny Linux. Cena ma być niższa niż 100 dol. To kolejny krok w obniżaniu bariery dostępu do usług 3G.

W Barcelonie Apple ma poinformować o kolejnych europejskich rynkach, na których rozpocznie sprzedaż iPhone'a. Obecnie ten telefon dostępny jest w brytyjskiej sieci O2, francuskiej Orange i niemieckiej T-Mobile. W porównaniu z rynkiem amerykańskim popyt na iPhone w Europie jest umiarkowany.

W sieciach komórkowych na całym świecie działa już ponad 3,3 mld kart SIM, co oznacza, że globalna penetracja przekroczyła 50 proc. W zasięgu sieci komórkowych mieszka ok. 90 proc. mieszkańców Ziemi. Ubiegłoroczne globalne przychody operatorów komórkowych szacowane są na blisko 680 mld dolarów, co oznacza wzrost o 11 proc. w skali roku.

Sześć firm z Polski

W towarzyszącej kongresowi wystawie od kilku lat uczestniczą polskie firmy. Najdłużej obecne są krakowski ComArch (dostarcza systemy informatyczne dla operatorów komórkowych, takie jak billing), łódzki Ericpol (dostawca oprogramowania umożliwiającego operatorom oferowanie klientom usług, takich np. jak wideoblogi) oraz warszawski Psiloc (dostarcza m.in. oprogramowanie do telefonów z systemem operacyjnym Symbian).

Poza tą trójką swe stoiska otworzą też - według informacji organizatorów - warszawski mPay (dostawca rozwiązań do mobilnych płatności), lubelski eLeader Smartphone Solutions (dostawca rozwiązań umożliwiających wykorzystanie komórek przez przedsiębiorstwa) oraz krakowski Wind Mobile (dostawca i integrator rozwiązań umożliwiających świadczenie usług dodanych).

- W Barcelonie zaprezentujemy nasze komercyjne rozwiązania umożliwiające mobilne płatności oraz odczytywanie kodów dwuwymiarowych - mówi GP Henryk Kułakowski, prezes mPay.

Nowoczesne płatności

mPay ma rozwiązania umożliwiające płatności z wykorzystaniem wszelkiego typu komórek za pomocą kodów wpisywanych z klawiatury, jak i technologii NFC, która jest wykorzystywana w tzw. zbliżeniowych kartach kredytowych.

- Podczas MWC mamy zaplanowane spotkania z południowoamerykańskimi operatorami i bankami zainteresowanymi naszymi rozwiązaniami mobilnych płatności - mówi Henryk Kułakowski i ujawnia, że technologią mPay interesuje się też firma Revolution Money.

Revolution Money wystawia karty kredytowe, płatnicze i upominkowe. Chce wykorzystać produkty mPay. W Polsce rozwiązania mPay oparte na kodach - m.in. możliwość płacenia za parkowanie w Warszawie - dostępne są dla klientów Polkomtelu, a wkrótce także P4.

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl