Crowley Data Poland, który zajmuje się dostarczaniem usług transmisji danych dla klientów biznesowych, swoje MVNO chce skierować właśnie do nich. Z zapowiedzi wynika, że komórkowy operator Crowleya będzie korzystał z umowy między notowanym na giełdzie MNI i PTK Centertel. Korzystają z niej już Simfonia i Ezo, które planują w tym roku zdobycie po 20 tys. klientów, a w 2010 roku chcą ich mieć odpowiednio 60 tys. i 50 tys.

Mobile Entertainment Company, które należy do czeskiego funduszu Penta Ivestments (właściciela sieci handlowej Żabka, zajmującej się zakładami bukmacherskimi firmy Profesjonał oraz aptek Dr. Max), chce działać na zasadach podobnych do MNI. Strategia MEC przewiduje budowę marki, która zajmie wiodącą pozycję w wybranym segmencie rynku. Firma w swej działalności będzie wykorzystywała sieć PTC.

Choć pierwszy rok działalności MVNO na polskim rynku nie przyniósł eksplozji zainteresowania klientów - z danych GUS i informacji operatorów dysponujących siecią wynika, że w końcu grudnia 2007 r. MVNO miały 54 tys. klientów - nie zniechęca to kolejnych firm do wchodzenia na rynek.

W tym półroczu ma ruszyć MVNO telewizji kablowej Aster. Liczy na 50 tys. klientów. Aster, podobnie jak myAvon i WPMobi, działalność będzie prowadzić z wykorzystaniem sieci PTK Centertel. Chce oferować usługi abonentom i korzystającym z telefonów na kartę,

MVNO w III kwartale 2008 r. chce uruchomić Telefonia Dialog. Ma działać w sieci Polkomtela (ten operator obsługuje już MVNO mBank Mobile) i będzie oferować usługi przedpłacone oraz abonamentowe. Nie jest znany termin uruchomienia MVNO Cyfrowego Polsatu.

Wśród firm, które w ubiegłym roku deklarowały zainteresowanie wejściem na rynek komórkowy jako MVNO, są należący do PKO BP internetowy bank Inteligo oraz operator telewizji kablowej Multimedia. Z planów tworzenia MVNO wycofała się natomiast telewizja kablowa Vectra.

TOMASZ ŚWIDEREK

tomasz.swiderek@infor.pl