o spółki Mazowiecki Port Lotniczy Sochaczew (MPLS), która zamierza wybudować lotnisko, wchodzi strategiczny inwestor. Ma współfinansować uruchomienie portu przeznaczonego głównie dla tanich linii lotniczych w sochaczewskich Bielicach.

Na jutro zapowiedziano podpisanie dokumentów, prezentację nowego partnera i jego planów. Na razie wiadomo tylko tyle, że wybrano go spośród pięciu zagranicznych oferentów.

Moment jest przełomowy, bo to pierwszy w kraju przypadek włączenia do projektu lotniskowego zagranicznego inwestora.

Sochaczew nie chce na razie ujawnić, kto wejdzie do spółki. Jednym z możliwych kandydatów jest notowana na giełdzie w Wiedniu austriacka firma Meinl Airports. Na początku stycznia austriackie media poinformowały, że Meinl Airports chce odkupić część udziałów w dwóch spółkach lotniskowych w Polsce. Austriacy nie zaprzeczyli, że pewne rozmowy są prowadzone - inwestor jest bardzo zainteresowany wejściem do portów w Europie Środkowej i Wschodniej. Meinl zarządza lotniskami na pięciu kontynentach, m.in. w Austrii, Niemczech, na Słowacji, we Włoszech, w Wielkiej Brytanii, Holandii. W grudniu 2007 r. Austriacy wykupili 10 proc. udziałów w TAV Airports Holding, spółce, która jest operatorem lotnisk w Turcji, Tunezji i Gruzji. Wartość planowanych przez Meinl inwestycji sięga 190 mln euro.

- Udziałem w inwestycjach lotniskowych w Polsce są zainteresowane bardzo konkretne grupy finansowe. Są wręcz gotowe zespoły, podpisane umowy. Czekają firmy, które mogą być operatorem lotnisk i inwestorzy finansowi. Ale na razie nie mają możliwości zaistnienia - mówi Jarosław Roszkowski, dyrektor generalny firmy doradczej Crowley Infrastructure Development Group.

W Sochaczewie samorządowcy, którzy są udziałowcami spółki lotniskowej, chcą wykorzystać teren starego lotniska wojskowego. Jego przebudowa i przygotowanie go do potrzeb transportu cywilnego ma kosztować 300-350 mln zł. Zgodę na założenie nowego portu dostał właściciel dawnego lotniska wojskowego w Kamieniu Śląskim koło Opola. Co najmniej w siedmiu regionach Polski prowadzone są starania w celu otwarcia nowych lotnisk lokalnych. Własne lotnisko chcą otworzyć Stary Sącz, Zegrze Pomorskie koło Koszalina, Kielce, Lublin, Białystok.n

350 mln zł ma wynieść koszt przebudowy i przystosowanie do potrzeb lotniska cywilnego starego lotniska wojskowego pod Sochaczewem

ZE STRONY PRAWA

W 2007 roku rząd przyjął projekt ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu majątkiem Agencji Mienia Wojskowego. Nowelizacja ma wprowadzić regulacje umożliwiające wykorzystanie niepotrzebnych armii lotnisk wojskowych dla celów lotnictwa cywilnego. Lotniska będą mogły nieodpłatnie przejmować samorządy. Ministerstwo Infrastruktury liczy, że nowe przepisy przyczynią się do rozwoju sieci lotnisk lokalnych, niezbędnych do rozwoju regionów i zaspokojenia potrzeb rosnącego ruchu lotniczego w Polsce.

KK-M

KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl