Minister infrastruktury obiecuje pracowity rok. W ciągu najbliższych miesięcy ma uruchomić budowę autostrad, przygotować projekt kolei dużych prędkości i zdecydować o losach nowego lotniska centralnego.

W marcu zostaną rozstrzygnięte dwa przetargi, w których zostaną wybrani koncesjonariusze na odcinki autostrad A1 łączącej Stryków koło Łodzi ze Śląskiem oraz A2 Stryków-Warszawa - zapowiada Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
Wczoraj minister Grabarczyk przedstawił strategię resortu posłom z sejmowej Komisji Infrastruktury.
Szansa dla inwestorów
Cezary Grabarczyk deklaruje chęć otwarcia na prywatnych inwestorów. W tym celu trwają prace nad specjalną ustawą koncesyjną, która ma stanowić alternatywę dla systemu partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Inwestorzy będą mogli wybrać, czy dana droga zostanie zrealizowana w oparciu o koncesję czy partnerstwo - wyjaśnia Andrzej Panasiuk, wiceminister infrastruktury.
Ministerstwo nie zamierza jednak godzić się ze spółką GTC, której Jerzy Polaczek, poprzedni minister infrastruktury, odebrał koncesję na budowę odcinka autostrady A1 Grudziądz-Toruń. GTC zamierza walczyć o odszkodowanie. Według Cezarego Grabarczyka ponowne przyznanie koncesji nie jest możliwe.
Rząd Donalda Tuska nie zamierza tworzyć nowych planów budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych - będzie kontynuowany plan przygotowany przez Jerzego Polaczka. Wynika z niego, że przez najbliższe siedem lat powstanie ponad 2,8 tys. km nowych tras szybkiego ruchu i 1,1 tys. km autostrad. Większość z nich ma być gotowa do 2012 roku.
Będzie polskie TGV
Do końca roku rząd ma też podjąć decyzję o budowie nowego lotniska centralnego. Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury, podkreśla, że posiadaniem własnego hubu w tej części Europy interesują się zagraniczne linie lotnicze.
- Do końca I kwartału ogłosimy przetarg na wybór firmy, która przygotuje szczegółową analizę. Mamy na to w budżecie 20 mln euro. Badanie ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, czy lotnisko jest potrzebne, a jeśli tak, to gdzie miałoby powstać, jakie są dobre i złe strony takiej inwestycji, np.: jak wpłynie na działalność regionalnych portów, ile to będzie kosztować - mówi Tadeusz Jarmuziewicz.
Na razie ministerstwo bardziej martwi się dokończeniem budowy nowego terminalu na Okęciu. Cezary Grabarczyk przyznaje, że problem jest, ale wierzy, że nowa część ruszy przed 29 marca, kiedy na polskich lotniskach zacznie obowiązywać układ Schengen.
Resort obiecuje też przyspieszenie prac nad uruchomieniem kolei dużych prędkości.
- Wkrótce ma zostać powołany komitet sterujący tym projektem. Już po trzech miesiącach będziemy mogli przedstawić szkielet uruchomienia szybkiej kolei - zapowiada Cezary Grabarczyk.
CELE MINISTRA INFRASTRUKTURY
  • przydział koncesji na budowę kolejnych odcinków autostrad
  • przygotowanie projektu budowy kolei dużych prędkości i dokończenie restrukturyzacji PKP
  • dokończenie rozbudowy Okęcia
  • wykonanie analizy inwestycji budowy nowego lotniska centralnego
MARIUSZ GAWRYCHOWSKI
KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA