- Human-Centered Design to nie jest usługa. To jest idea, droga do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W naszym odczuciu innego sposobu nie ma. Jeśli chcemy coś tworzyć dla ludzi, to tylko w odpowiedzi na ich potrzeby, realne i konkretne. I to jest całe clue Human – Centered Design – zauważa Dymitr Romanowski, prezes Agencji The Story.

Czy o polskich firmach możemy powiedzieć, że są coraz bardziej innowacyjne?

W Polsce obserwujemy ten sam trend, który jest zauważalny na świecie. To ambicja stworzenia czegoś nowatorskiego, co stanie się przebojem rynkowym. Na konferencji w Łodzi pokażemy, że nad Wisłą również mamy firmy, które stworzyły i wdrożyły innowacyjne rozwiązania. Zakładam, że z roku na rok innowacji będzie przybywać, bo klimat dla ich rozwoju jest coraz lepszy. Również dzięki takim firmom jak nasza. Wspieramy innowatorów, dostarczając im innowacyjne rozwiązania IT. Projekt wspiera projekt, jedna innowacja rodzi drugą. Dlatego myślę, że to tylko kwestia czasu, by Polska także doczekała się produktu na miarę tych z Krzemowej Doliny.

Human-Centered Design to myśl przewodnia konferencji WFC Davos Łódź. Jak Pan scharakteryzuje te hasło?

Human-Centered Design to projektowanie prostoty, użyteczności i estetyki rozwiązania, którym mogą być produkty lub usługi. Innymi słowy chodzi o takie zaprojektowanie rozwiązania, aby czyniły zadość oczekiwaniom człowieka, jako konsumenta pod wymienionymi wyżej względami. Dlatego powstają w oparciu o badania i obserwacje człowieka, który jako potencjalny odbiorca jest angażowany w proces ich tworzenia. O jednych usługach i produktach mówi się, że są wygodne, po prostu świetne i opowiada się o nich znajomym. Inne nie wzbudzają takich emocji lub są krytykowane. W pierwszym przypadku możemy powiedzieć, że zostały stworzone w myśl założeń idei Human-Centered Design.

World Communication Forum Davos działa od 8 lat i skupia wokół siebie ekspertów ds. komunikacji z całego świata. Pana agencja jest członkiem tej organizacji w z Polski. Jaki podstawowy cel przyświeca tej konferencji i czemu w tym roku odbywa się w Polsce?

Forum jest miejscem spotkań i wymiany opinii na tematy związane z szeroko rozumianą komunikacją. Raz do roku zbierają się jej członkowie, eksperci z całego świata i rozmawiają o trendach w komunikacji, dzielą się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami. Debatują i dyskutują, bo taka jest konwencja forum. Po raz pierwszy w historii tej organizacji postanowiono, że kalendarz uzupełnią spotkania organizowane poza Szwajcarią i będą miały charakter regionalny. Ponieważ jestem członkiem tej organizacji złożyłem w Davos propozycję organizacji konferencji w Polsce. Spośród polskich miast chęć jej zorganizowania wyraziła Łódź. To pierwsza impreza tej rangi organizowana w Polsce i przyznaję, że poprzeczkę postawiliśmy sobie wysoko. Zapraszamy znakomitych gości, światowych ekspertów zajmujących się takimi dziedzinami nami jak customer experience, service design i product design. Jestem przekonany, że nasza konferencja będzie dużym wydarzeniem.

Czym zajmuje się agencja The Story? Jakie wdrożenia projektów macie na koncie?

Obecnie w The Story pracujemy nad projektem o nazwie opoznionysamolot.pl. To usługa pomocna w uzyskiwaniu odszkodowania dla pasażerów opóźnionych lub odwołanych samolotów. Kolejny przykład to aplikacja ocozaklad.pl, czyli przyjacielskie zakłady przy pomocy aplikacji mobilnej wśród znajomych na Facebooku. O wiele poważniejszy projekt poświęcony był finansom samorządów. Dzięki aplikacji nacoidamojepieniadze.pl w niepublikowany do tej pory sposób prezentujemy wydatki samorządów. Stworzyliśmy we współpracy z PwC i PSEW zieloneaukcje.pl, pierwszą w Polsce platformę edukująca przedsiębiorców, jak sprzedawać nadwyżki energii wiatrowej. Mamy na swoim koncie także sukcesy zagraniczne. Stworzyliśmy dla firmy KCR narzędzie o nazwie Date Forecaster na rynek amerykański, które służy do obliczania dat kolejnych wizyt u lekarzy. The Story było także odpowiedzialne za projekt UX Warsaw na zlecenie biura turystyki miejskiej stolicy Polski.

Jaką przyszłość widzi pan w usługach Human-Centered Design, w jakim kierunku będą ewoluowały?

Od razu muszę sprostować. Human-Centered Design to nie jest usługa. To jest idea, droga do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W naszym odczuciu innego sposobu nie ma. Jeśli chcemy coś tworzyć dla ludzi, to tylko w odpowiedzi na ich potrzeby, realne i konkretne.
I to jest całe clue Human – Centered Design. Takie podejście ma oczywiście swoje przełożenie w biznesie i dlatego jego znaczenie będzie rosło. Innowacje stworzone w ramach Human – Centered Design maję tę „wartość dodaną”, dzięki której firmy uzyskują przewagę konkurencyjną. Tylko to przedsiębiorstwo, które będzie tak postępować ma szansę wygrać.