– W DHL wiemy, że za sukcesem biznesowym firmy stoją zadowoleni, zaangażowani i spełnieni zawodowo pracownicy. Dlatego celem naszych działań jest wspieranie ich w osiąganiu dobrostanu osobistego i zawodowego – mówi Agata Boroń, dyrektor ds. personalnych i komunikacji wewnętrznej DHL eCommerce (Poland)
Grupa DHL stworzyła solidne fundamenty bazujące na filarach: Pracodawca, Dostawca, Inwestycja oraz Zielona logistyka pierwszego wyboru, wartościach: Szacunek i Wyniki oraz modelu przywództwa. Obserwujemy, analizujemy i przewidujemy sytuację rynkową, dostosowujemy się do aktualnych trendów, a przede wszystkim do potrzeb naszych klientów. To oni są w centrum wszystkiego, co robimy. To z myślą o nich tworzymy i rozwijamy naszą ofertę, nieustannie podnosimy jakość usług oraz wprowadzamy cyfrowe innowacje, dzięki którym wspieramy ich w realizacji celów biznesowych.
To prawda. W DHL wiemy, że za sukcesem biznesowym firmy stoją zadowoleni, zaangażowani i spełnieni zawodowo pracownicy. Dlatego celem naszych działań jest wspieranie ich w osiąganiu dobrostanu osobistego i zawodowego.
Bardzo dbamy o naszych pracowników, ich zdrowie i dobre samopoczucie. Robiliśmy to na długo przed tym, zanim pojęcie „wellbeing” pojawiło się w naszej organizacji. Już wtedy wiedzieliśmy, że chcemy tworzyć bezpieczne, przyjazne i wspierające miejsce pracy, w którym ludzie będą współpracować ze sobą w atmosferze zrozumienia i szacunku; w którym po prostu będą czuli się dobrze. Program „Dobrze mi tu” opiera się na siedmiu obszarach dobrostanu.
Są to: dobrostan fizyczny, psychiczny, umysł i ciało, relacje i więzi społeczne, komfort finansowy, środowisko pracy oraz poczucie sensu. Każdy z obszarów nadaje kierunek naszym działaniom, których celem jest wsparcie pracowników w dążeniu do ogólnego poczucia dobrostanu. Aby poznać bieżące potrzeby pracowników, co roku prowadzimy badanie „Jak się masz?”. Pytamy w nim o ocenę i opinię w takich obszarach, jak zdrowie fizyczne, zdrowie mentalne, relacje, miejsce pracy, działania realizowane przez firmę. Na tej podstawie możemy dopasować nasze aktywności do bieżących potrzeb pracowników.
Tak. Pracownicy chętnie biorą udział w ankiecie, udzielają informacji zwrotnych i uczestniczą w aktywnościach, których nadrzędnym celem jest wspieranie budowania dobrostanu oraz pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Jesteśmy świadomi, że dobre relacje międzyludzkie i atmosfera panująca w zespołach są jak samonapędzająca się maszyna. Jeśli nie zadbamy o ten obszar, to żadne benefity nie sprawią, że będziemy mogli mówić o dobrym miejscu pracy.
Za budowaniem dobrych relacji w naszej organizacji stoi m.in. kultura otwartej komunikacji i informacji zwrotnej, możliwość wyrażenia swoich opinii w sposób bezpośredni oraz w formie anonimowych ankiet, tj. coroczne badanie opinii pracowników. Niezwykle ważna i pielęgnowana przez nas jest również kultura doceniania. Buduje ją wiele elementów, np. konkursy Człowiek Kwartału i Człowiek Roku, w których każdy pracownik może nominować dowolnego członka zespołu DHL – w uznaniu za szczególne zaangażowanie, osiągnięcia lub wyróżniającą się postawę. Okresem, w którym szczególnie podkreślamy wagę tych działań, jest Tydzień Doceniania, który corocznie celebrujemy w lipcu.
To z pewnością są kluczowe elementy naszego sukcesu. Świadczą o tym zarówno głosy naszych pracowników, wyrażone chociażby w corocznym badaniu opinii, jak i liczne nagrody oraz wyróżnienia, które otrzymaliśmy od polskich i zagranicznych instytucji. Trzykrotnie uzyskaliśmy certyfikat i tytuł Lidera Wellbeing przyznawany przez Wellbeing Institute. W 2024 r., kolejny raz z rzędu, otrzymaliśmy tytuł Great Place to Work. Zajęliśmy zaszczytne pierwsze miejsce w rankingu firm zatrudniających powyżej 500 pracowników oraz tytuł Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. Na początku tego roku zostaliśmy uhonorowani tytułem Top Employer – warto podkreślić, że tytuł ten otrzymało także 16 innych krajów, w których obecna jest dywizja eCommerce. To pokazuje, jak solidnym i godnym zaufania pracodawcą jest DHL.
Jednym z ciekawszych ubiegłorocznych projektów była pierwsza edycja autorskiego programu „Projekt zdrowie”. Jego celem było zbudowanie świadomości pracowników na temat wpływu stylu życia na nasze zdrowie czy samopoczucie i poszerzenie ich wiedzy o tym, jak świadomie dbać o zdrowie oraz witalność swoją i najbliższych. Do współpracy przy realizacji tego pomysłu zaprosiliśmy jednego z naszych klientów z branży medycznej. Tym razem zamieniliśmy role i podczas specjalnie dla nas przygotowanych szkoleń edukatorzy klienta podzielili się z nami swoją wiedzą m.in. na temat cukrzycy i insulinooporności. Już podczas pierwszej edycji programu udało nam się realnie wpłynąć na świadomość pracowników w zakresie stanu zdrowia. U jednej z pracownic została rozpoznana insulinooporność. U kolejnej została rozpoznana insulinooporność z podejrzeniem cukrzycy typu II. Jeden z uczestników dowiedział się, że dotyczy go zespół metaboliczny. Do programu zgłosiły się także dwie panie, które od niedawna wiedziały, że występuje u nich cukrzyca typu II. Cały program, a szczególnie doświadczenie z sensorem ciągłego monitorowania glikemii oraz opieka ekspercka pomogły im zrozumieć, jak regulować poziom cukru i wykształcić prawidłowe nawyki. I to wszystko bez czekania w długich kolejkach na wizytę u specjalistów.
W ostatnich miesiącach podczas webinariów edukacyjnych eksperci opowiadali naszym pracownikom, jak się zdrowo odżywiać, na co zwracać uwagę, czytając etykiety produktów spożywczych, jak zadbać o higienę snu czy jak zapobiegać bólom kręgosłupa i stawów. Ponadto dział BHP zorganizował konsultacje ergonomiczne, podczas których pracownicy na stanowiskach biurowych pod okiem specjalistów mogli poprawnie dostosować oraz wyregulować układ swoich foteli i biurek. Poprzez program „Spokojna głowa” dbamy o zdrowie psychiczne naszych pracowników. Podpowiadamy w nim, jak zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, jak zrozumieć i oswoić emocje, jak trenować optymizm i jak odnaleźć się w dzisiejszym, niezwykle dynamicznym świecie. Troszczymy się również o więzi rodzinne – dzięki programowi „2 godziny dla rodziny” każdy z pracowników etatowych może jednorazowo skrócić wybrany dzień pracy o dwie godziny. Wszystkie te działania prowadzimy konsekwentnie, ale też elastycznie i świadomie. Wiemy, co dobrze działa, co się sprawdza i czego potrzebują nasi pracownicy. Bazujemy na ich opiniach, w których samodzielnie wskazują obszary wymagające wsparcia lub szczególnej uwagi.
Dobrze znamy naszych pracowników i wiemy, że rodzina, stabilność finansowa czy potrzeba bycia docenionym są wartościami, na których zależy im najbardziej. Dlatego pośród naszych benefitów, oprócz karty sportowej oraz różnorodnych pakietów opieki medycznej, jest m.in.: doroczna podwyżka, dofinansowanie wypoczynku, świadczenia finansowe z okazji świąt Bożego Narodzenia, bezzwrotne zapomogi dla pracowników w trudnej sytuacji, wydarzenia z okazji Dnia Dziecka, świąteczne konkursy plastyczne z nagrodami dla najmłodszych czy też program stypendialny dla dzieci naszych pracowników.
AI jest obecnie jednym z najważniejszych trendów na rynku HR, a wiele organizacji zaczyna dostrzegać korzyści płynące z jej wykorzystania. W miarę rozwoju technologii spodziewamy się, że AI będzie odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości, nie tylko zespołów HR, lecz także całej organizacji. Sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację procesów, analizę danych oraz daje nowe możliwości, m.in. w obszarze budowania relacji z pracownikami. Narzędzia oparte na AI, takie jak chatboty i wirtualni asystenci, mogą odpowiadać na pytania pracowników dotyczące polityki firmy, benefitów czy procedur, co zwiększa efektywność działu HR i poprawia doświadczenia pracowników.
To wewnętrzne, bezpłatne i dostępne przez całą dobę narzędzie, które zapewnia prosty i szybki dostęp do najważniejszych informacji, m.in. na temat procedury rekrutacyjnej, platformy rekrutacyjnej, zasad publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych i kontaktu z kandydatami, programu poleceń „Podaj dalej”, wskazówek dla kandydatów wewnętrznych czy przetwarzania danych osobowych w procesach rekrutacji. Na końcu każdej rozmowy dostępna jest ankieta, w której użytkownicy mogą przekazać swoje opinie i zasugerować obszary do rozwoju dla HaRry’ego.
Jednym z nich jest analiza danych. Analiza otwartych komentarzy z badania zaangażowania pracowników umożliwiła nam weryfikację, czy obecna strategia wizerunkowa DHL jest zgodna z tym, co pracownicy doceniają w firmie. Analiza około 200 komentarzy zajęłaby kilka godzin, a dzięki AI została wykonana w kilka sekund. Chat GPT pomógł nam stworzyć nową kampanię employer brandingową, skierowaną do osób powyżej 50. roku życia. Oszczędziliśmy czas na przygotowanie materiałów wizualnych oraz poprawiliśmy ich czytelność i atrakcyjność. Usprawniliśmy pracę przy procesach rekrutacyjnych, ponieważ AI przedstawia propozycje, jak uatrakcyjnić treść ogłoszeń, oraz generuje pomysły na nowe posty promujące oferty pracy w mediach społecznościowych. Skróciliśmy czas potrzebny do pisania komunikatów i tłumaczenia materiałów na temat różnych wewnętrznych wydarzeń w firmie. Zredukowaliśmy koszty związane z tłumaczeniami czy pracami graficznymi.
Nie. Choć sztuczna inteligencja wspiera nas w wielu obszarach i sprawia, że możemy pracować szybciej i wydajniej, to chciałabym podkreślić, że w tym wszystkim nie zapominamy o tzw. human touch – każdy tekst i każda grafika przygotowane przez AI zawsze są weryfikowane przez naszych ludzi, ekspertów w swojej dziedzinie.
Wraz ze Strategią 2030 Grupy DHL wprowadzamy nowy, czwarty filar. Do pracodawcy, dostawcy i inwestycji pierwszego wyboru dołącza zielona logistyka pierwszego wyboru. To pokazuje nasze zaangażowanie w tworzenie logistyki niskoemisyjnej. Pomaganie naszym klientom w osiągnięciu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla ma dla nas kluczowe znaczenie, a chcemy to osiągnąć, pozostając liderem w zakresie niskoemisyjnych operacji logistycznych.
Czytaj więcej w dodatku Top Employers Polska 2025