Badania pokazują, że mali przedsiębiorcy nie akceptujący kart tracą przez to potencjalnie 1 na 4 klientów. W Polsce 47 proc. użytkowników kart Visa stwierdziło jednoznacznie, że woli kupować produkty i usługi tam, gdzie przedsiębiorca akceptuje karty. Co ważne: im wyższa wartość zakupu, tym bardziej możliwość zapłacenia kartą jest istotna dla klientów.
Klient ma zawsze rację!
Prowadząc biznes chcemy nie tylko kontrolować nasze firmowe wydatki. Zależy nam również na tym, by jak najszybciej otrzymać zapłatę za nasze towary i usługi. Warto zatem nie tylko płacić kartami, ale i akceptować płatności kartami – co przyspiesza obsługę klientów, usprawnia przepływy finansowe i przekłada się na większe obroty.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Visa pokazało, że akceptowanie kart może mieć znaczący wpływ na wzrost liczby klientów i obroty przedsiębiorstw.
W Polsce prawie połowa (47 proc.) respondentów posiadających kartę płatniczą deklaruje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która tego nie oferuje. Ma to szczególne znaczenie dla młodych klientów: nie mogąc zapłacić kartą z zakupu rezygnuje aż 41 proc. użytkowników kart w wieku 16-34 lata. Co ważne, do sklepu, który nie przyjmuje płatności kartami jest skłonna wrócić zaledwie 1 na niemal 5 osób.
Potrzeba płatności kartami rośnie przy tym wraz ze wzrostem wartości zakupu: dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych aż 63 proc. ankietowanych deklaruje, że woli płacić kartą.
Gotówka ogranicza? Zacznij akceptować karty!
Akceptowanie płatności kartami to wymierne korzyści dla obydwu stron transakcji – sprzedawcy i klienta. Dla każdego przedsiębiorcy, w tym małego, najważniejsze to wygoda, szybsza płatność (w porównaniu z tradycyjnym przelewem wykonywanym zazwyczaj po kilku tygodniach od wystawienia faktury) i wzrost przychodów – klienci, indywidualni i firmowi, nie są ograniczeni ilością gotówki, jaką mają przy sobie. Dla dużych firm to również przyspieszenie obsługi, szczególnie dzięki przyjmowaniu płatności kartami zbliżeniowymi, bardzo popularnymi w naszym kraju.
Akceptacja kart to również większe bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjmowanie płatności bezgotówkowych niweluje ryzyko otrzymania – i w efekcie wprowadzenia do obiegu – fałszywych banknotów, a także zmniejsza ryzyko i koszty ewentualnej kradzieży. Większy udział płatności bezgotówkowych ułatwia także zarządzanie finansami firmy i pomaga zmniejszyć koszty związane z obsługą gotówki: jej przeliczania, konwojowania, czy prowizji od wpłat do banku.
Bezpieczeństwo?
Przedsiębiorca akceptujący płatności kartami Visa – o ile tylko dochował procedur określonych w umowie z agentem rozliczeniowym – ma pełną gwarancję otrzymania zapłaty za swój towar lub usługę. Płatności kartami są przy tym zabezpieczone na wielu poziomach dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i standardów bezpieczeństwa.
Terminale jak i cała bankowość – coraz bardziej nowoczesne
Agenci rozliczeniowi oferują obecnie całą gamę urządzeń do akceptowania kart płatniczych. Każdy przedsiębiorca może zatem wybrać rozwiązanie najbardziej odpowiadające jego potrzebom i charakterowi prowadzonej działalności. Dostępne są terminale stacjonarne, przenośne a nawet mPOS-y, czyli małe mobilne urządzenia, które „spinamy” ze smartfonem i specjalnie przygotowaną do tego aplikacją mobilną. Temu rozwiązaniu towarzyszą często usługi dodatkowe – jak potwierdzenie płatności wysyłane SMSem lub mailem, czy wgląd w historię transakcji dokonanych za jego pomocą, co ułatwia prowadzenie księgowości.
Terminale przenośne to wygodne rozwiązanie dla małego przedsiębiorcy pracującego „w ruchu”, ale może być przydatne także dla większych firm – wyposażenie kasjerów w takie urządzenia pozwala znacznie skrócić kolejki w dużym sklepie czy placówce usługowej.
Wygoda przyjmowania płatności kartami dotyczy przy tym wielu innych zawodów, jak chociażby taksówkarz, kurier czy dostawca pizzy. Dla nich to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa – czyli wyeliminowanie potrzeby wożenia ze sobą gotówki.
Co ważne, dla wielu branż wprowadzono od początku tego roku wymóg instalowania kas fiskalnych; dołączenie do nich terminali płatniczych nie tylko uprości rozliczenia z klientami, ale też ułatwienie w wywiązaniu się z obowiązków nałożonych przez ustawodawcę.
Firmy oferujące terminale często współpracują z bankami prowadzącymi rachunki małych przedsiębiorców, dzięki czemu taki przedsiębiorca otrzymuje w jednym miejscu pakiet obejmujący rachunek firmowy, kartę płatniczą oraz terminal do akceptowania płatności kartowych.
<iframe src="https://3353045.fls.doubleclick.net/activityi;src=3353045;type=plsme16;cat=pl-sm00;u6=gazetaprawna;dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=;ord=1?" width="1" height="1" frameborder="0" style="display:none"></iframe>