Klient ma zawsze rację!

Akceptowanie kart może mieć znaczący wpływ na wzrost liczby klientów / ShutterStock

Prowadząc biznes chcemy nie tylko kontrolować nasze firmowe wydatki. Zależy nam również na tym, by jak najszybciej otrzymać zapłatę za nasze towary i usługi. Warto zatem nie tylko płacić kartami, ale i akceptować płatności kartami – co przyspiesza obsługę klientów, usprawnia przepływy finansowe i przekłada się na większe obroty.

Badanie przeprowadzone na zlecenie Visa pokazało, że akceptowanie kart może mieć znaczący wpływ na wzrost liczby klientów i obroty przedsiębiorstw.

Potrzeba płatności kartami rośnie przy tym wraz ze wzrostem wartości zakupu / ShutterStock

W Polsce prawie połowa (47 proc.) respondentów posiadających kartę płatniczą deklaruje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która tego nie oferuje. Ma to szczególne znaczenie dla młodych klientów: nie mogąc zapłacić kartą z zakupu rezygnuje aż 41 proc. użytkowników kart w wieku 16-34 lata. Co ważne, do sklepu, który nie przyjmuje płatności kartami jest skłonna wrócić zaledwie 1 na niemal 5 osób.

Potrzeba płatności kartami rośnie przy tym wraz ze wzrostem wartości zakupu: dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych aż 63 proc. ankietowanych deklaruje, że woli płacić kartą.

Płatności kartami są zabezpieczone na wielu poziomach / ShutterStock

Gotówka ogranicza? Zacznij akceptować karty!

Akceptowanie płatności kartami to wymierne korzyści dla obydwu stron transakcji – sprzedawcy i klienta. Dla każdego przedsiębiorcy, w tym małego, najważniejsze to wygoda, szybsza płatność (w porównaniu z tradycyjnym przelewem wykonywanym zazwyczaj po kilku tygodniach od wystawienia faktury) i wzrost przychodów – klienci, indywidualni i firmowi, nie są ograniczeni ilością gotówki, jaką mają przy sobie. Dla dużych firm to również przyspieszenie obsługi, szczególnie dzięki przyjmowaniu płatności kartami zbliżeniowymi, bardzo popularnymi w naszym kraju.

Akceptacja kart to również większe bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjmowanie płatności bezgotówkowych niweluje ryzyko otrzymania – i w efekcie wprowadzenia do obiegu – fałszywych banknotów, a także zmniejsza ryzyko i koszty ewentualnej kradzieży. Większy udział płatności bezgotówkowych ułatwia także zarządzanie finansami firmy i pomaga zmniejszyć koszty związane z obsługą gotówki: jej przeliczania, konwojowania, czy prowizji od wpłat do banku.

Bezpieczeństwo?

Terminale przenośne to wygodne rozwiązanie dla małego przedsiębiorcy / ShutterStock

Przedsiębiorca akceptujący płatności kartami Visa – o ile tylko dochował procedur określonych w umowie z agentem rozliczeniowym – ma pełną gwarancję otrzymania zapłaty za swój towar lub usługę. Płatności kartami są przy tym zabezpieczone na wielu poziomach dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i standardów bezpieczeństwa.

Terminale jak i cała bankowość – coraz bardziej nowoczesne

Agenci rozliczeniowi oferują obecnie całą gamę urządzeń do akceptowania kart płatniczych. Każdy przedsiębiorca może zatem wybrać rozwiązanie najbardziej odpowiadające jego potrzebom i charakterowi prowadzonej działalności. Dostępne są terminale stacjonarne, przenośne a nawet mPOS-y, czyli małe mobilne urządzenia, które „spinamy” ze smartfonem i specjalnie przygotowaną do tego aplikacją mobilną. Temu rozwiązaniu towarzyszą często usługi dodatkowe – jak potwierdzenie płatności wysyłane SMSem lub mailem, czy wgląd w historię transakcji dokonanych za jego pomocą, co ułatwia prowadzenie księgowości.

Terminale przenośne to wygodne rozwiązanie dla małego przedsiębiorcy pracującego „w ruchu”, ale może być przydatne także dla większych firm – wyposażenie kasjerów w takie urządzenia pozwala znacznie skrócić kolejki w dużym sklepie czy placówce usługowej.

Wygoda przyjmowania płatności kartami dotyczy przy tym wielu innych zawodów, jak chociażby taksówkarz, kurier czy dostawca pizzy. Dla nich to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa – czyli wyeliminowanie potrzeby wożenia ze sobą gotówki.

Co ważne, dla wielu branż wprowadzono od początku tego roku wymóg instalowania kas fiskalnych; dołączenie do nich terminali płatniczych nie tylko uprości rozliczenia z klientami, ale też ułatwienie w wywiązaniu się z obowiązków nałożonych przez ustawodawcę.

Firmy oferujące terminale często współpracują z bankami prowadzącymi rachunki małych przedsiębiorców, dzięki czemu taki przedsiębiorca otrzymuje w jednym miejscu pakiet obejmujący rachunek firmowy, kartę płatniczą oraz terminal do akceptowania płatności kartowych.

Tomasz Jurczak

<iframe src="https://3353045.fls.doubleclick.net/activityi;src=3353045;type=plsme16;cat=pl-sm00;u6=gazetaprawna;dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=;ord=1?" width="1" height="1" frameborder="0" style="display:none"></iframe>