Aby przekonać klienta do zakupu mieszkania, nie wystarczy już atrakcyjna lokalizacja. Deweloperzy prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie konsumenta.
Deweloperzy do kupowanych mieszkań dodają samochód, obniżają cenę mkw. o wartość podatku VAT, a nawet proponują wybór sąsiada, bo skończył się już okres, kiedy dyktowali warunki. Po okresie, kiedy podnosili ceny nieruchomości tylko z powodu dużego popytu, nadeszły dobre czasy dla klientów. Mogą żądać od nich obniżek i dodatkowych bonusów przy kupnie mieszkania.

Sprzęt AGD i samochody

Aby uatrakcyjnić ofertę, deweloperzy dodają do mieszkania nawet nowe samochody. Kilka miesięcy temu z takiej oferty mogli skorzystać nabywcy mieszkania na jednym z warszawskich osiedli. Klienci innego dewelopera w ramach rabatu dostali wyposażenie kuchni w sprzęt AGD, płyty ceramiczne, piekarnik, kuchenkę mikrofalową i zmywarkę.
Niektórzy konsumenci wolą klimatyzację lub dostęp do centrum odnowy biologicznej, a nawet basen na parterze budynku. Mieszkania coraz trudniej jest sprzedać, więc już teraz deweloperzy oferują bonusy nie tylko najbogatszym nabywcom.
- Spotykamy się z różnymi oczekiwaniami klientów - każdemu chcemy sprostać, dlatego już na etapie projektowania wzięliśmy pod uwagę fakt, że wielbiciela luksusu może zainteresować zarówno kawalerka, jak i penthouse - mówi dyrektor sprzedaży Wings Development Marcin Trzciński.
- Niska cena kawalerki nie ma wpływu na jej ekskluzywność. Podobnie jak w przypadku najbardziej luksusowych penthouse'ów, mieszkania typu studio posiadają na przykład klimatyzację - dodaje Marcin Trzciński.
Katowicki deweloper proponuje bezpłatnie ptaków śpiew. Chodzi tu o lokalizację obiektu, a nie nagłośnienie domu płytą CD z głosami ptaków. Mieszkania inwestor buduje poza centrum, w sąsiedztwie lasu zamieszkanego przez leśne zwierzęta. Cena apartamentu jest niższa poza miastem niż w centrum, można powiedzieć, że śpiew ptaków jest wabikiem na klienta.

Sąsiedztwo zachęca do zakupu

Deweloperzy realizujący swoje inwestycje na przedmieściach Katowic coraz chętniej decydują się na eko- bądź agro- sąsiedztwo. Kupujący mają w sąsiedztwie las, stadninę koni, pole czy jezioro.
- W Katowicach bliskość lasu nie wpływa w żaden sposób na cenę nieruchomości, jest jedynie urozmaiceniem lokalizacyjnym inwestycji - mówi dyrektor ds. marketingu i sprzedaży MK Inwestycje Monika Śleziońska.
Deweloper, który buduje w Krakowie i Wrocławiu, proponuje klientom mieszkania bez VAT. Kupujący płaci jedynie cenę netto, a o wartość podatku VAT martwi się sprzedający.

Promocje trwają krótko

Promocja nie trwa wiecznie. Oferty promocyjne nie dotyczą wszystkich mieszkań sprzedawanych przez deweloperów. Najczęściej ich liczba jest ograniczona albo dotyczy mieszkań o większym metrażu.
Do takich promocji deweloperów zmusiła m.in. sytuacja na światowych rynkach finansowych. Muszą się teraz obecnie mocno starać się, by sprzedać mieszkania. Nie pomagają banki, które coraz bardziej zaostrzają swoją politykę kredytową i podnoszą wymagania dotyczące wkładu własnego. Wymagają nawet 35 proc. wartości mieszkania. Spowodowało to, że rynek nieruchomości wyhamował. - Jeśli kryteria kredytowania będą ciągle podnoszone, to okres stagnacji na rynku nieruchomości będzie się wydłużał. Ci, którzy dokonali już zakupu mieszkania, mają problemy z jego sprzedażą. A ci, którzy chcą je dopiero kupić - nie mają na to środków.
- Do końca roku sytuacja ta nie ulegnie żadnym zmianom. Chyba że banki wycofają się z zaostrzeń polityki kredytowej, na co się jednak nie zanosi - komentuje prezes Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami Janusz Schmidt.
PROMOCJE PROPONOWANE PRZEZ DEWELOPERÓW:
• samochód osobowy do mieszkania
• wyposażenie w nowy sprzęt AGD kuchni w kupowanym mieszkaniu
• mieszkanie bez VAT - klient płaci jedynie wartość netto
• klimatyzacja w mieszkaniu gratis
• zestaw mebli kuchennych
• telewizor LCD plus kino domowe
• garaż za darmo