Wicepremier, minister rozwoju spotkał się w piątek m.in. z opolskimi samorządowcami i przedsiębiorcami, którym przedstawił założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w kontekście m.in. uwarunkowań tego regionu. Samorządowcy przedstawili swoje postulaty wobec rządu.Morawiecki podkreślał, że ważnym aspektem działań obecnej ekipy politycznej jest zrównoważony rozwój - w przeciwieństwie do dotychczasowego polaryzacyjno -dyfuzyjnego.
„Chcemy przesunąć część środków na infrastrukturę, na rozwój, do ośrodków słabszych" - powiedział.
„Przypomnę, poprzednia polityka polaryzacyjno-dyfuzyjna omijała Opole, jak i Polskę Wschodnią, Kieleckie, Warmię i Mazury, czyli te regiony, które w mniejszym stopniu korzystały z rozwoju gospodarczego" - dodał. "W ten sposób chcemy też podejść do naszej mapy dróg i kolei” - wskazał.Powiedział, że przygotowana przez poprzedni rząd mapa planowanych inwestycji drogowych jest znacznie obszerniejsza, niż przypisane im środki finansowe. Wymienił postulowane w woj. opolskim projekty, jak obwodnica Strzelec Opolskich, południowa obwodnica Opola, dodatkowy zjazd z autostrady, "kilka dróg krajowych, które mogą wzmocnić rozwój gospodarczy", czy wzmocnienie dróg rzecznych.Wspominając o potrzebie rozwoju infrastruktury rzecznej wicepremier wskazał, że pod względem wodnego transportu śródlądowego zapóźnienie Polski względem zachodnich sąsiadów sięga 100-150 lat.
„Dlatego nie zdarzy się tutaj nic w dwa lata, ani nawet w cztery. Ale pierwszy krok na pewno już zrobiliśmy" - nawiązał do zapowiedzi przeznaczenia przez rząd miliarda złotych na usunięcie tzw. wąskich gardeł dla barek na Odrze (część z tej kwoty ma trafić na Opolszczyznę).Morawiecki przypomniał też, że cały 25-letni program udrożnienia rzek zakłada wydatki rzędu 70-80 mld zł. Podkreślił, że zadłużonego państwa nie stać na taki wydatek w krótkim czasie. „Będziemy na pewno rok po roku inwestować w żeglowność rzek" - zapewnił minister rozwoju.Opisując podczas spotkania samorządowców z wicepremierem uwarunkowania regionu wojewoda opolski Adrian Czubak nawiązał m.in. do dotkliwej dla Opolszczyzny sytuacji demograficznej. Wskazał też, że obecnie rozwój województwa oparty jest na dwóch osiach: jedna to przedsiębiorcy, druga - autostrada A4.Czubak wyraził nadzieję, że wkrótce kolejną taką osią rozwoju stanie się Odrzańska Droga Wodna.
Jak zaznaczył, aby wspierać realizację związanych z nią przedsięwzięć od I kw. br. przy wojewodzie działa Zespół ds. bezpieczeństwa i rozwoju w zakresie Odrzańskiej Drogi Wodnej. W kontekście tej inwestycji przytoczył też zapowiedziane już projekty, m.in. budowę jazów i śluz - o łącznej wartości na terenie woj. opolskiego ok. 460 mln zł.Odnosząc się do propozycji zapisów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła (PO) zwrócił uwagę na przewidziane w niej - jak mówił - szczególne wsparcie regionu Polski Wschodniej i Górnego Śląska.
Wobec prognozowanego jednocześnie przez resort rozwoju spadku dynamiki rozwoju w woj. opolskim, kujawsko-pomorskim i zachodniopomorskim zapowiedział apel o zwiększenie wsparcia dla Opolszczyzny.Buła podkreślił też, że przewidywane w Strategii wsparcie dla średnich miast (20-100 tys. mieszkańców) oraz największych ośrodków (pow. 200 tys. mieszkańców) pomija Opole; również zapowiedział - wspólny z prezydentem tego miasta - apel w tej sprawie.Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski zaapelował o wsparcie rządu dla miasta.
„Chcemy integrować wokół Opola województwo, również te mniejsze ośrodki. Mamy silną konkurencję Wrocławia i Katowic" - przypomniał. Wskazał, że "w tym wielkim dokumencie" Opole wymienione jest tylko raz, jako ośrodek najbardziej tracący siłę metropolitalną. „Więc my takiego wzmocnienia potrzebujemy" - zaznaczył, wnioskując o wsparcie dla złożonego w MR wniosku o dofinansowanie budowy południowej obwodnicy miasta.
„Ta obwodnica południowa będzie wsparciem wielkim dla miasta, ale również dla południowo-zachodniej części województwa - dla powiatów prudnickiego, nyskiego: to są powiaty, które mają ponadprzeciętne, w tej chwili prawie 15-procentowe bezrobocie" - wyjaśnił Wiśniewski.Wiceprzewodniczący sejmiku woj. opolskiego Bogusław Wierdak zwrócił się do Morawieckiego z apelem ws. 1100 ha terenów inwestycyjnych, które - jak mówił - nie mogą zafunkcjonować bez obwodnic w ciągu tras krajowych. Prócz powstającej już obwodnicy Nysy Wierdak wymienił potrzebne inwestycje dotyczące Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla.
Piątkowemu spotkaniu wicepremiera z przedsiębiorcami z regionu w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu towarzyszyła demonstracja przed wejściem do tego obiektu kilkudziesięcioosobowej grupy przeciwników powiększenia stolicy regionu o grunty okolicznych gmin. Rząd zdecydował już o powiększeniu miasta - pod koniec lipca.